۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۷۵۰۸۸۳
آیت الله خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران مطرح کرد؛

رای با تخریب دیگران برکت ندارد/ اطمینان می‌دهم اعضای شورای نگهبان دینِ‌شان را به دنیا نمی‌فروشند

رای با تخریب دیگران برکت ندارد/ اطمینان می‌دهم اعضای شورای نگهبان دینِ‌شان را به دنیا نمی‌فروشند
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این که اطمینان می‌دهم که اعضای شورای نگهبان، دینِ‌شان را به دنیای خود و به دنیای دیگران نمی‌فروشند، رعایت حق الناس را برای این شورا بسیار مهم و جزو اولویت ها ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه، در سخنانی با اشاره به فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب تغییر یک دولت به دولت دیگر نبود، انقلاب تغییر یک گفتمان به یک گفتمان دیگر بود، تغییری که یک روز و دو روز نه، یک هفته و دو هفته نه، یک ماه و دو ماه نه، بلکه ۱۵ سال امام راحل از این شجره طیبه پاسداری کرد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب را باید در کتب درسی برای نسل جدید بیان کرد، ابراز داشت: تغییر گفتمان انزوای اسلام و از صحنه بیرون کردن اسلام به گفتمان حضور دین در صحنه تبدیل شد، الآن بعد از ۴۵ سال این مطلب مثل آفتاب روشن است که سلسله پهلوی برای اسلام‌زدایی آمدند و نمونه‌اش تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ ننگین شاهنشاهی بود و بعد از آن بنا داشتند که اسلام را در این کشور از رسمیت بیندازند، حکومتی که ارکان آن را بهایی‌ها پر کرده بودند و خدا به آن‌ها امان نداد.

قانون اساسی، محور اسلام قرار داده شد 

وی افزود: انقلاب پیروز و قانون اساسی تدوین  شد که در این قانون اساسی، محور اسلام قرار داده شد و طبق اصل چهارم قانون اساسی، کلیه قوانین و مقررات باید براساس موازین اسلام باشد، امروز سرمان را بلند می‌گیریم که الله بر ما حاکم است.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه انقلاب، گفتمان بردگی و زیر سلطه بودن را به گفتمان استقلال تغییر داد، اظهار داشت: دولت قاجار و هم دولت پهلوی دقیقاً فرهنگ شان تحت‌الحمایه بود و قرارداد تنباکوی دولت قاجار بر چه اساسی بود، بر این اساس بود که انگلیس را همه کاره می‌دیدند که فتوای مرحوم میرزای شیرازی تمام رشته‌های آن‌ها را پنبه کرد.

وی ادامه داد: بعد هم انگلیس‌ها رضاخان را بر سر کار آوردند و سپس او را بردند و پسرش را سر کار آوردند و از سال ۱۳۳۲ کشور را به آمریکا سپردند، به‌طوری که خودِ شاه در خاطراتش می‌گوید که ای کاش این همه نوکری برای آمریکا نمی‌کردم. یک کشور کاملاً تحت‌الحمایه که همه پست‌های حکومتی به افرادی داده می‌شد که آمریکا آن‌ها را معرفی می‌کرد.

کسانی که قدر جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دانند، طاغوت را ندیده‌اند

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه امروز مستقل‌ترین کشور جهان جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: آن روزها گفتمان طاغوت، استبداد و خفقان بود، ندیدند نسل بعد که چه‌ها بر این ملت گذشت و اگر به شاه نمی‌گفتند اعلی حضرت، می‌گفتند به شاه اهانت کردی و باید به زندان بروی.

رای با تخریب دیگران برکت ندارد/ اطمینان می‌دهم که شورای نگهبان، دینِ‌شان را به دنیا نمی‌فروشند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نسل امروز باید تاریخ انقلاب و تاریخ پهلوی را مطالعه کند، خاطرنشان کرد: خدا آیت‌الله فاضل لنکرانی را رحمت کند، می‌گفت کسانی که قدر جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دانند، طاغوت را ندیده‌اند، نمی‌دانند که در این دوره سیاه چه خبر بود و استبداد و دیکتاتوری حرف اول را می‌زد و کتاب‌های فراوان نوشته شده، این کتاب‌ها را بخوانید.

وی با اشاره به اینکه انقلاب تغییر گفتمان فحشا و گناه را به گفتمان حیا و عفاف مبدل کرد، گفت: جشن هنری که در ماه رمضان سال ۵۷ در خیابان‌های شیراز برگزار شد، آنچنان زشت و سخیف بود که سفیر وقت انگلیس می‌گفت که به شاه گفتم که این صحنه در هرکدام از خیابان‌های انگلستان اتفاق می‌افتاد، فرماندار آن شهر عزل می‌شد، شاه هم قاه‌قاه خندید؛ ادبیات در آن زمان فحشا و گناه بود.

حجاب و عفاف قانون و و بی‌حجابی خلاف شرع و قانون است

آیت الله خاتمی با مقایسه وضع حجاب در عصر پهلوی و انقلاب اذعان کرد: گرچه ما و شما از این بی‌حجابی‌ها رنجیده‌ایم، بی‌حجابی‌ها را ناسپاسی نسبت به انقلاب می‌دانیم، اما مقایسه این زمان با طاغوت قیاس مع‌الفارق است و امروز حجاب و عفاف قانون و و بی‌حجابی خلاف شرع و قانون است.

وی خطاب به افراد بی حجاب در جامعه، افزود: اگر به فرهنگ جای دیگری دل بسته‌اید احترام مردم و متدین‌ها را نگه دارید چرا که این اقدام شما تیری به قلب متدین است. دوستانه می گویم دست از این موضوع بردارید.

آیت‌الله خاتمی حق‌الناس را برای شورای نگهبان بسیار مهم و از اولویت ها برشمرد و ابراز کرد:  اگر حق کسی تأیید است و تأیید نشود، حق‌الناس زیرپا گذاشته شده و اگر حق کسی عدم تأیید است و تأیید شود، در آن‌صورت حق مردم زیرپا گذاشته شده است، اطمینان می‌دهم که 12 نفر فقیه و حقوقدان شورای نگهبان، دینِ‌شان را به دنیای خود و به دنیای دیگران نمی‌فروشند.

اسراف و تبذیر در شأن کاندیدای جمهوری اسلامی ایران نیست

وی خطاب به کاندیداهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دیده می‌شود اندکی هستند که برای رأی‌آوری، نظام را زیر سؤال می‌برند؛ آن‌ها بر سفره‌ نظام نشسته و آن را زیر سؤال می‌برند و یا با اسراف و تبذیر و هم‌چنین تخریب دیگران برای رأی‌آوری استفاده می کنند که در شأن کاندیدای جمهوری اسلامی ایران نیست اگر هم در این‌ صورت رأی بیاورند، این رأی برای آن‌ها برکت نخواهد داشت.

آیت الله خاتمی با اشاره به مساله غزه گفت: در گزارش‌ها آمده بود که قطر از پیشرفت جدی در مذاکرات آتش بس در غزه خبر داده است. به رژیم صهیونیستی میگوییم دو شرطی را که حماس در این آتش بس دارد کاملاً معقول است، شرط اول توقف کامل حملات این رژیم و آزادی همه اسرا در برابر همه اسرا است که باید انجام شود.

ارسال نظرات