۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۷۵۱۱۹۴

جزئیات پاسخ حماس به چارچوب توافق آتش‌بس

جزئیات پاسخ حماس به چارچوب توافق آتش‌بس
پس از تحویل پاسخ جنبش حماس به توافق پیشنهادی نشست پاریس برای آتش‌بس در غزه به میانجیگران، منابع رسانه‌ای، امروز چهارشنبه جزئیات این پاسخ را منتشر کردند.

پس از انتشار خبر پاسخ جنبش حماس به چارچوب توافق «مبهم» آتش‌بس و تحویل آن به میانجیگران قطری و مصری در شب گذشته، امروز منابع رسانه‌ای جزئیات و شرایط موافقت حماس با این توافق تبادل اسرا و آتش‌بس را منتشر کردند. 

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این منابع نوشت که حماس طرحی ۳ مرحله‌ای برای آتش‌بس در نوار غزه پیشنهاد کرده که شامل آتش بس، تبادل اسرا و اجساد، بازسازی غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه است. هر یک از مراحل نیز ۴۵ روزه باشد. این جنبش مقاومت پیشنهاد کرده که در نخستین مرحله، مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل در خصوص توقف عملیات نظامی شود. در ۴۵ روز دوم، نیروهای اسرائیلی کاملا از غزه عقب‌نشینی کنند و در مرحله سوم، اجساد و بقایای کشته شدگان میان دو طرف مبادله شوند. 

 

 

شبکه الاقصی به نقل از یک منبع آگاه رسمی در حماس گزارش داد که رهبران مقاومت پس از رایزنی‌های مفصل، اصلاحات خود در خصوص پیشنهاد آتش‌بس پاریس را با یک جدول زمان‌بندی شده دقیق به میانجیگران ارائه کردند که شامل آتش‌بس، بازسازی غزه، بازگشت آوارگان، تامین سرپناه فوری برای آنها، خارج کردن مجروحان و رفع محاصره تحمیلی است. میانجیگران نیز با این پیشنهاد، «مثبت و با درک» برخورد کردند. 

یک منبع دیگر حماس تایید کرد که پاسخ حماس، شامل اصلاحاتی اساسی در چارچوب توافق پاریس بود که به آتش‌بسی فراگیر و رفع محاصره کامل از نوار غزه منجر می‌شود. زیرا چارچوب توافق  پاریس این هدف را دنبال می‌کرد که «بدون هیچ هزینه‌ای و تنها در ازای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، اسرای اسرائیلی تحویل شوند.. شامل تضمینی برای آتش بس یا آرام‌سازی موقت وضعیت نبود».

وی توضیح داد که در پیشنهاد پاریس، بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه و آزادی تردد در آن طرح نشده بود و تضمینی درباره آن وجود نداشت. به همین دلیل اصلاحات مد نظر حماس با مشورت جناح های مقاومت به آن افزوده شد که «شامل جدول زمان‌بندی شده برای آتش بس، خروج جنگ‌افزارها از نوار غزه، بازگشت آوارگان به مناطق خود، بازسازی و دادن مجوز سفر به مجروحان» است. 

روزنامه لبنانی الاخبار نیز امروز با انتشار یک متن کامل از واکنش جنبش حماس نوشت که پاسخ مقاومت شامل برخی اصلاحات و افزودن یک پیوست ویژه به آن است. 

 

 

بر اساس این گزارش در مرحله نخست ۴۵ روزه، تمام اسرای غیر نظامی اسرائیلی شامل زنان و کودکان (زیر ۱۹ سال) و افراد مسن و بیماران در قبال آزادی شمار مشخصی از اسرای فلسطینی آزاد شوند و  کمک‌های بشردوستانه بیشتری به غزه ارسال شود و نظامیان اسرائیلی به خارج از مناطق مسکونی عقب‌نشینی کنند و مجوز بازسازی بیمارستان‌ها و خانه‌ها و تاسیسات مختلف در غزه صادر شود و به سازمان ملل متحد و آژانس‌های آن اجازه ادامه خدما‌ت‌رسانی داده شود.

 

 

مذاکرات غیر مستقیم برای تضمین توقف عملیات نظامی متقابل و بازگشت به حالت آرامش کامل باید قبل از اجرای مرحله دوم تکمیل و نتیجه اعلام شود.

در مرحله دوم  تمامی اسرای صهیونیست مرد (غیرنظامی و نظامی) در مقابل آزادی شمار مشخصی از اسرای فلسطینی آزاد شوند و تمامی اقدامات بشردوستانه مرحله نخست به علاوه خروج کامل نظامیان اسرائیلی از نوار غزه تضمین شود و کار بازسازی منازل و زیرساخت‌های ویران شده در نوار غزه طبق توافقات و سازوکارهای توافق شده در مرحله نخست آغاز شود. 

در مرحله سوم، ضمن ادامه روند مراحل اول و دوم برای کمک‌رسانی به مردم غزه، اجساد کشته‌ شدگان میان دو طرق پس از شناسایی مبادله شوند.

علاوه بر این، حماس در پیوست پیشنهادی خود مطالبات خود را تشریح و مصر، قطر و تمامی طرف‌ها را مسؤول مدیریت و نظارت بر عملی شدن این طرح اعلام کرد و مهمترین مفاد ذکر شده در این پیوست عبارت است از: تکمیل مراحل قانونی لازم برای اطمینان از عدم اسارت مجدد آزادگان، بهبود وضعیت اسرای باقی‌مانده در زندان‌های اسرائیل، توقف یورش اشغالگران به مسجدالاقصی و بازگرداندن شرایط آن به وضعیت قبل از سال ۲۰۰۲، افزایش میزان ورود کمک‌های بشردوستانه و سوخت به غزه، بازگشایی کلیه گذرگاه‌ها، لغو محدودیت‌های ترددی، ازسرگیری تجهیز نوار غزه به سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی نیروگاه  برق و تعهد تل‌آویو به رفع نیاز برق و آب نوار غزه.

 

 

 

روزنامه یدیعوت آحارانوت امروز در واکنش به انتشار این اخبار نوشت؛ اسرائیل در حال بررسی پاسخ حماس و تدوین یک پاسخ رسمی است اما مقامات اسرائیلی می‌گویند حماس در ظاهر به این چارچوب «آری» گفته، اما شرایط «غیرممکنی» را تعیین کرده که نشان می‌دهد «پاسخ آن منفی است. در هر صورت، اسرائیل جنگ را متوقف نخواهد کرد». 

منبع: فارس
برچسب ها: حماس آتش بس توافق
ارسال نظرات