۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۷۵۱۴۷۰

مردم چه انتظاراتی از مجلس دوازدهم دارند؟

مردم چه انتظاراتی از مجلس دوازدهم دارند؟
یکی از مهمترین انتظارات مردم از نمایندگان این است که زمانی که پایشان به مجلس رسید وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش نکنند.

زمان زیادی تا انتخابات مجلس باقی نمانده و همه دوستداران و حتی دشمنان نظام اسلامی منتظرند تا میزان مشارکت مردم و پایبندی آنان به انقلاب اسلامی را علی رغم مشکلات موجود محک بزنند.

این روز‌ها اتاق فکر مخالفان جمهوری اسلامی هم شبانه روز کار می‌کند تا با سیاه نمایی، یک کلاغ چهل کلاغ و تزریق ناامیدی به مردم جامعه از طریق رسانه‌های تحت امر خود و همچنین مدینه فاضله نشان دادن دوران حکومت ستمشاهی کارزار انتخاباتی را بر هم بزنند. اما این داستان جدیدی نیست و معاندان در تمامی این چهل و پنج سال سعی کرده اند تا در بزنگاه‌های حساس مردم را دلزده و آشفته کنند و اکنون تنها تاکتیک و آرایش خود را تغییر داده‌اند.

مردم ایران همواره در مواقع حساس و کلیدی خصوصا انتخابات پایبندی و حسن نیت خود را نسبت به نظام اسلامی نشان داده اند، اما نامزد‌هایی که قرار است با رای مردم کرسی‌های مجلس را برای بار نخست و یا چندم تصاحب کنند چه وظایفی دارند؟ قطعا یکی از مهمترین انتظارات مردم از نمایندگان این است که زمانی که پایشان به پارلمان رسید وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش نکنند و بدانند که قدم به جایگاه مهمی گذاشته اند و چه مسئولیت خطیری دارند وبی شک مجلس دوازدهم باید اولویت اصلی خود را بر برداشتن بار اقتصادی از دوش اقشار جامعه قرار دهد. تورم، گرانی مسکن، خودرو و عدم اشتغال جوانان از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم است که نمایندگان مجلس دوازدهم نه به زبان بلکه با عمل باید آن را پیگیری کنند.

مردم

*مجلس باید برنامه داشته باشد

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اصولا مجلس باید برنامه داشته باشد و ذیل سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب عمل کند و اولویت‌های خود را مشخص کند و بگوید که طی چهار سال چه دستاوردی خواهد داشت. همچنین باید به دغدغه‌های مدنظر مردم که طبعا اقتصادی هستند بیشتر بپردازد.

*اقتصاد ایران مانند مریضی است که چندین عضو بیمار دارد

مجتبی شاکری دبیر کل جمعیت جانبازان در گفت‌وگوبا باشگاه خبرنگاران جوان و با اشاره به انتظارات مردم از مجلس آتی گفت: مردمی که حل مسائل خود را در گرو شرکت در انتخابات می‌دانند قطعا انتظار دارند که نمایندگانشان که بر کرسی‌های پارلمان تکیه می‌زنند مطالبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن‌ها را پیگیری کنند.

شاکری ادامه داد: اقتصاد کشور مانند بیماری است که چندین عضو آن دچار مشکل است و نیازمند یک درمان پیچیده است و همه مسئولان و نمایندگان باید توان خود را برای آن به کار بگیرند.

*مجلس برای دولت ریل گذاری کند

نمایندگان باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند تا دولت در مسیر درستی حرکت کند.همچنین مجلس قوی باید از تک بعدی بودن اجتناب کند، به این معنا که نباید صرفا تمرکز خود بر موضوعات فرهنگی یا سیاسیبگذارد و از اقتصاد غافل شود و البته بالعکس. لازم است نمایندگان ضمن اینکه باید تعهد کامل به نظام و مردم دارند باید اِشراف کاملی به مسائل کلان کشور هم داشته باشند. نگاه مجلس دوازدهم باید کلان‌محور و راهبردی باشد.

* نظارت بر فضای مجازی تقویت شود

یک از اولویت‌های مجلس دوازدهم باید با توجه به نیاز‌های جامعه باشد. اگر در ابعاد مختلف بررسی کنیم می‌بینیم که در کشور ما قوانین زیادی وجود دارد، اما الزاما این قوانین کارآمد نیستند. به عنوان مثال در بعد نظارت. در مجلس یازدهم علیرغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و نیاز جامعه در خصوص امنیت فضای مجازی، متاسفانه قوانین جدی برای نظارت بر فضای مجازی وضع نشد.

*مجلس یازدهم نمره قبولی کسب نکرد

غلامرضا نوری‌قزلجه که خود جزو وکلای مردم است می‌گوید در این مجلس به مشکلات جاری مردم به خصوص در حوزه اقتصاد و معیشت، درست پرداخته نشد. شاهد این مدعا هم وضعیت تورمی است که طی سال‌های اخیر در فضای عمومی کشور جاری و ساری بوده است. این وضعیت نامطلوب در نزول شاخص‌های اقتصادی، بر مشکلات مردم افزوده است. در کل معتقدم نارضایتی مردم در حوزه معیشت، سنجش خوبی است که می‌تواند این برآورد را بدهد که این وقت گذاشتن‌ها، مصوبات و فعالیت‌های مجلس یازدهم چه خروجی داشته است.

او متذکر شد: موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که منجر به آزادسازی قیمت‌ها و گرانی‌های افسارگسیخته شد و قانون مالیات بر عایدی سرمایه، اسلامی کردن بانک مرکزی یا وقتی که برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌ها در این مجلس گذاشته شد، هر چند خوشبختانه به نتیجه نرسیدند، اما وقت زیادی از مجلس گرفت. موضوع مهم دیگر، مصوبه‌ای است که برای جهش مسکن بود، موضوعی که نه تنها منجر به جهش مسکن نشد، بلکه سایر بخش‌های اقتصادی را هم از نظر تامین منابع دچار مشکل کرد.

گرچه مردم وظیفه ای اجتماعی دارند تا با شرکت در انتخابات مسیر پیشرفت سعادت کشور را فراهم کنند اما منتخبان مردم نباید اولویت‌های کسانی که آنها را راهی بهارستان کردند فراموش کنند و به جای در نظر گرفتن اولویت ها  و چالش های اصلی کشور و یافتن راه حل برای رفع آنها دچار روزمرگی شده و به تهیه و تدوین طرح‌های بی اساس که دردی از جامعه دوا نمی‌کند بپردازند.

ارسال نظرات