۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۷۵۱۵۰۳

آچمز شدن اصلاح‌طلبان بعد از حضور میلیونی مردم در 22 بهمن

آچمز شدن اصلاح‌طلبان بعد از حضور میلیونی مردم در 22 بهمن
شوک ناشی از حضور میلیونی مردم در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی ایران باا وجود مشکلات اقتصادی، جریان اصلاح‌طلب را آچمز کرد.

اصلاح‌طلبان با تصورات غیرواقع وارد جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم شدند. این درحالی بود که روند برگزاری انتخابات با تغییراتی از جمله انجام «پیش ثبت نام»‌ انتخاباتی روبرو شده بود و همین موضوع نیز برنامه سیاسی آنان را دچار مشکل کرد.

پیش ثبت نام انتخاباتی شوک اول به اصلاح‌طلبان

پیش ثبت نام انتخاباتی فضای حضور و آرایش جناح‌ها را شفاف می‌کرد؛ این در شرایطی بود که اصلاح‌طلبان نمی‌خواستند حضور یا عدم حضور آنان در انتخابات آشکار شود و سعی می‌کردند با کارت مشارکت در انتخابات بازی کرده و احیانا امتیاز گیری کنند. این اولین باری در فضای انتخابات مجلس دوازدهم بود که تصورات غلط انتخاباتی آنان باعث شد تا این جریان به دام سیاست‌های غلط خود گرفتار شود اما این اول ماجرا نبود و اصلاح طلبان دو بار دیگر چوب پیش‌بینی‌های غلط انتخاباتی خود را در جریان روند انتخابات 1402 خوردند.

محاسبات اشتباهی که رئیس دولت اصلاحات به آن اعتراف کرد

موضوع دیگری که اصلاح طلبان را شوکه کرد و حتی رئیس دولت اصلاحات نیز در پیام اخیر خود به آن اشاره کرد تصور این جریان سیاسی از رد صلاحیت نیروهای این جریان بود. رئیس دولت اصلاحات اخیرا در پیامی درباره شوکی که به این جریان سیاسی وارد شده است،‌ مطرح کرد:‌

«کاش سخنان رهبری درباره انتخابات آزاد، مشارکتی و رقابتی و امکان حضور همه جریان‌ها یا نامزد‌های مورد نظر خود، خیلی پیش‌تر بیان می‌شد، چون می‌توانست ما را به انتخابات قابل قبول نزدیک کند.»

مفهوم این سخنان آن است که بخش رادیکال اصلاحات که با پیش‌فرض رد صلاحیت گسترده، در انتخابات ثبت‌نام نکردند، از عمل خود پشیمان است و اگر فرض درستی داشتند، ثبت‌نام می‌کردند.

این در شرایطی است که شورای نگهبان به طور منطقی کار خود را انجام داد و درواقع اصلاح طلبان گرفتار القائات و سیاه‌نمایی‌های خود درباره روند تایید صلاحیت‌ها شدند. امروز همچون رئیس دولت اصلاحات بسیاری از اعضای این جریان نادم از عدم ثبت نام انتخاباتی تایید می‌کنند که اگر اصلاح طلبان موجه در انتخابات ثبت نام می کردند، تایید می‌شدند.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی با اشاره به این موضوع بیان می‌کند: «در شرایط کنونی عده‌ای عنوان می‌کنند اگر اصلاح طلبان در انتخابات ثبت نام می‌کردند، تایید می‌شدند.»

وی می‌افزاید:‌ « چطور آقای پزشکیان و علی مطهری ثبت نام کردند و در نهایت تایید نیز شدند.»

چرا اصلاحات پس از حماسه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ دچار شوک شد؟

اما سومین اتفاقی که اصلاح‌طلبان را دچار شوک شدید انتخاباتی کرد و به نظر می‌رسد از دو رویداد سیاسی گذشته برای این جریان سیاسی سنگین‌تر بود، حضور پرشور و حماسی مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن امسال بود که آنان را با این واقعیت روبرو ساخت که نه تنها مشارکت مردم در صحنه‌های مختلف سیاسی از جمله راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات نسبت به ادوار گذشته کمتر نیست بلکه این امکان وجود دارد که مردم به طور فعال‌تری در انتخابات حضور داشته باشند.

از این روست که طیفی از اصلاح‌طلبان که اسیر بازی تندروهای این جریان سیاسی شده بودند سراسیمه و با دستپاچگی خاصی به طور شبانه، بیانه‌ای با امضای 110 نفر از عناصر مشارکت طلب، تهیه و امضاء کردند و صبح روز بعد از حماسه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ آن را در رسانه‌های خود منتشر کردند.

این طیف از اصلاح طلبان که گویی از خواب زمستانی بیدار شده‌اند طی بیانیه‌ای، با تلاش برای اینکه حساب خود را از تندروها جداسازند و از صحنه سیاسی کشور دور نیفتند و به انزوای شدید سیاسی دچار نشوند با ادبیات خاص خود خواستار روزنه‌گشایی (بخوانید تعیین تکلیف و ارائه لیست انتخاباتی) احزاب و نیروهای سیاسی و مدنی در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ از طریق حمایت از ائتلافی از نامزدهای میانه‌رو، توسعه‌گرا و اصلاح‌گر در حوزه‌هایی که نامزدی برای رقابت مانده، شدند.

درواقع اعضای این جریان سیاسی با ارائه لیست انتخاباتی خواستار ماندن و تداوم حضور خود در صحنه سیاسی کشور شدند؛ چراکه بعد از حضور پرشور مردم در ۲۲ بهمن امسال به عینه شاهد دود شدن نظریات متوهمانه سیاسی اعضای تندرو این جریان بودند و حضور و مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم را مساوی با ماندگاری خود در صحنه سیاست یافتند.

البته اعضای این جریان اعتراف دیگری نیز داشتند و به سیاست گذشته این جریان که سد راه حضور اصلاح طلبان در انتخابات شد به طور تلویحی اعتراض کرده و عنوان کردند:‌« به‌رغم کاهش ثبت‌نام نامزدهای باکیفیت و متکثر و همه حذف‌های غیرعادلانه‌ استصوابی، هنوز در رقابت برای بیش از ده‌ها کرسی مجلس دوازدهم نامزدهای میانه‌رو، اصلاح‌جو و سالم حضور دارند که راهیابی تعداد هر چه بیشتری از آنها به مجلس می‌تواند بر امکانات توسعه‌گرایان و زندگی‌دوستان ایران بیفزاید و تفاوتی معنادار در مصوبات مجلس آینده ایجاد کند.»

این سخنان خط بطلانی بر روی همه ادعاهای این جریان سیاسی بویژه اعضای رادیکال‌های این جریان کشید که مدعی بودند اصلاح طلبان کاندیدایی برای لیست‌بندی انتخابات ندارد. درحالی که اگر عدم ثبت‌نام کاندیداهای اصلاح طلبی که با فشار تندروهای این جریان پای در قابت انتخاباتی نگذاشتند را کنار بگذاریم، بازهم اصلاح طلبان نیروهای در صحنه انتخابات مجلس دوازدهم دارند که تعداد آنان بنابر آماری که مطرح شده بیش از ۱۵۰۰ کاندیدا است.

منبع: فارس
ارسال نظرات