به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ سید علیرضا تراشیون شب گذشته در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، عمل بر اساس شیوه‌های اسلامی را از شاخصه‌های تربیت نسل دینی توصیف نمود و با بیان اینکه تربیت نسل‌ها در جهان مبتنی بر دو شیوه مادی‌گرایانه و الهی دنبال می‌شود، اظهار داشت: هدف از خلقت انسان، تربیت انسان‌ها بر اساس شیوه دینی است تا بنده خدا پرورش پیدا کند.

وی در ادامه به شاخصه‌های مهم تربیت دینی اشاره نمود و اظهار داشت: در تربیت دینی بایستی فرزندان را بر اساس فطرتشان تربیت نمود؛ در حالی که در مدل‌های غربی و دنیایی تربیت به صورت غریزی و بر محوریت لذت‌جویی دنبال می‌شود.

دین برای تمام مراحل رشد کودک برنامه معنوی ترسیم کرده است

حجت الاسلام تراشیون ذکر اذان و اقامه در گوش نونهال و جاری‌سازی کلمه «لا اله الا الله» بر زبان کودک را از جمله رویکردهای بسترساز تقویت بعد فطری انسان برای اتصال کودک با آسمان برشمرد و اذعان داشت: آموزه‌های دینی برای تمام دوره بارداری مادر هم برنامه‌های معنوی ترسیم و ارائه نموده است.

وی با تأکید بر اینکه تربیت را نباید لطف والدین بر فرزندان، بلکه باید تکلیف و وظیفه آنها دانست، اظهار داشت: حق فرزند است که درست تربیت شود؛ متاسفانه در بسیاری از مواقع پدر و مادر حتی پیش از تولد فرزند به فکر نیازهای مادی کودک از جمله تهیه تخت، کمد، اسباب بازی، وسایل حمام و… هستند و کلی زحمت می‌کشند؛ ولی هیچ توجهی به تهیه کتاب و محتوای تربیت صحیح فرزند ندارند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: خانواده مهمترین عنصر و رکن نقش آفرین در مسیر تربیت فطری فرزندان است.

حجت الاسلام تراشیون با تأکید بر اینکه راهبرد محبت به فرزند را باید به گونه‌ای ترسیم کنیم که بچه ها در مسیر فطرت قرار گیرند، خاطرنشان کرد: ارزش گذاری ویژگی‌ها، کردار و افعال کودکان باید مبتنی بر شاخصه‌ها و ملاک‌های فطری که در مسیر بندگی ذات اقدس الهی است، ترسیم گردد.

وی با بیان اینکه حتی غرائز هم باید در خدمت فطرت باشد، اظهار داشت: روح حاکم در محیط خانه باید تربیت فطری باشد؛ چراکه تمام جملاتی که در خانه شکل می‌گیرد، بار تربیتی و ضدتربیتی دارند، اگر دائما از ریخت، قیافه، چهره، پوشش و رخت و لباس کودک تعریف کنیم، این مولفه‌ها در ذهن فرزندمان به ارزش اصلی تبدیل خواهند شد.

کسب آرامش در گرو حرکت در مسیر فطرت است

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به تعبیری از علما در رابطه با غرب، تمدن غربی را به باغ وحش منظم تشبیه نمود و یادآور شد: تمدن غربی به نیازهای انسان زیر سقف دنیا نظم داده و تنها به مادیات توجه می‌کند و از رشد فطری انسان غافل است؛ انسانی که درگیر غریزه شود، هیچگاه آرامش پیدا نمی‌کند و کسب آرامش در گرو حرکت در مسیر فطرت است؛ بنابراین تنها یاد خداست که به انسان آرامش می‌دهد.

وی خلاء فطری را از برجسته‌ترین آسیب‌های تمدن غربی برشمرد و اذعان داشت: در دروان کرونا که انسان گرفتار بیماری فراگیر بود و جامعه تحت فشارهای روحی و روانی شدید قرار داشت؛ دولت‌مردان غربی از مسلمانان درخواست کردند تا از ماذنه‌ها اذان پخش کنند؛ چرا که ذکر اذان با فطرت الهی سرشت آدمی عجین شده و به روح و روان انسان آرامش می‌بخشد.

حجت الاسلام تراشیون افزود: انسان گرفتار در دنیا همچون رود پرتلاطمی است که وقتی به دریا می رسد آرام می‌شود؛ وقتی انسان به اصل خود که از آسمان است وصل شود، آرامش پیدا می‌کند. اگر نسل خود را دوست داریم، باید ارتباط فرزندان را با خدا برقرار و تقویت کنیم.

مهربانی در محیط خانه بندگی خدا را تقویت می‌کند

وی با تأکید بر اینکه باید فضاهای زندگی را آراسته به معنویت سازیم و در محیط خانه مولفه‌های معنویت آفرین و نمادهای معنوی و الهی را افزایش دهیم و تقویت کنیم، یادآور شد: تجلی رفتارهای فطری والدین در مواجهه با رویدادهای مختلف از محورهای مهم تربیت نسل مؤمن به شمار می‌رود و جولان مهربانی، الفت، خوش خلقی، معاشرت زیبا، خوش مشربی در محیط خانه از جمله رفتارهایی است که بندگی خدا را تقویت و فرزندان را پاک بار می‌آورد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: در تربیت فطری کلام الهی قرآن از جایگاه والایی برخودار است و نمی شود انسانی بر اساس فطرت زندگی کند و با قرآن انس نداشته باشد؛ بنابراین باید بچه‌ها را با قرآن مأنوس نماییم؛ زیرا بدون ارتباط با پاک‌ترین کلام عالم هستی، نمی توان زندگی فطری ترسیم کرد.

موسیقی یکی از موانع رشد فطری انسان است

وی در ادامه ضمن انتقاد از گسترش فرهنگ موسیقی در جامعه، موسیقی را یکی از موانع رشد فطری انسان دانست و با بیان اینکه در خانه‌ای که موسیقی پخش شود، ملائک از آن خارج می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم نسل تراز تربیت کنیم، باید او را با فرهنگ قرآنی آشنا و با آیات الهی مأنوس کنیم؛ زیرا وقتی نوجوانی قرآن می‌خواند، قرآن با گوشت، پوست و خون او آمیخته می‌شود.

حجت الاسلام تراشیون در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت ارتباط با اهل بیت علیهم السلام تصریح و با بیان اینکه ائمه اطهار عین فطرت و پاکی هستند، اظهار داشت: سعادت دنیا و آخرت در پیوند با اهل بیت علیهم السلام است؛ اگر می خواهیم فرزندانمان عاقبت به‌خیر شوند، باید دستان ایشان را در دستان ائمه معصوم علیهم السلام قرار دهیم و پیوند مستمر با ذات اقدس الهی را دنبال نماییم.