۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۷۵۲۲۹۶

معرفی کاندیداهای خبرگان معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در تهران

معرفی کاندیداهای خبرگان معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در تهران
در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای معرفی شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در استان تهران می پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سابقه بیش از نیم قرن سیاست ورزی و دین شناسی یک نهاد مؤثر در راهنمایی مردم به سوی انتخاب اصلح می‌باشد؛ گرچه فقهای معرفی شده از سوی شورای محترم نگهبان شأنیت علمی و فقهی لازم را برای حضور در مجلس خبرگان رهبری دارند و صلاحیت آن بزرگواران احراز شده است، اما براساس مطالبه عموم مردم، جامعه مدرسین با برگزیدن برخی شاخص‌ها و تعیین مصداق‌ها تلاش داشته است استحکام بیشتری به رأی مردم ببخشد و مسیر انتخاب را برای آنان هموارتر کند.

در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای مندرج در لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از استان تهران می پردازیم.

حجت الاسلام عبدالجواد ا‌براهیمی‌فر

عبدالجواد ا‌براهیمی‌فر، متولد سال ۱۳۴۱ در گنبد است، تحصیلات حوزوی دارد و در زمینه فقه و اصول، فلسفه، الهیات و معارف اسلامی مشغول به تدریس و تألیف بوده است. از او ظهارنظر‌های اندکی در فضای رسانه‌ای موجود است. وی درسالگرد ۹ دی در سخنانی گفته بود: «دست از شرارت‌تان بردارید و بدانید اراده خدای متعال ظلم‌های شما را از بین خواهد برد. ما هرگز به آن‌ها (فتنه‌گران) روی خوش نشان نداده و به آن‌ها خواهیم گفت: لکم دینکم، ولی دین. دین‌هایتان جدا، راه‌تان جدا، ما در مقابل شما هستیم.»

آیت الله علیرضا اعرافی

علیرضا اعرافی، متولد سال ۱۳۳۸ در میبد است. تحصیلات وی حوزوی بوده و در زمینه‌هایی همچون فلسفه تعلیم و تربیت، نظام تربیت اسلامی و سیره تربیتی پیامبر و ائمه فعالیت‌های تحقیقاتی انجام داده است. در سایت شخصی اعرافی، ۲۹ سمت اجرایی ثبت شده است که مهمترین آن‌ها مدیر حوزه‌های علمیه کشور، عضو فق‌های شورای نگهبان، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو حقیقی شورایعالی انقلاب فرهنگی است.

او علاوه بر اینکه در لیست جامعتین است بنابر گفته وهاب عزیزی، دبیرکل حزب جهادگران سرلیست آن‌ها در انتخابات آتی است. اعرافی در یکی از گفتگو‌های خود گفته است: «یکی از وظایفی که بعضاً در آن کوتاهی‌هایی صورت گرفته، این است که نتوانسته‌ایم به نسل جدید شیرینی و اصالت گفتمان انقلاب اسلامی را بچشانیم.» اعرافی همچنین شرکت در انتخابات را وظیفه مردم دانسته و در این زمینه گفت است: «انشاءالله مشارکت باید به بالای ۵۰ درصد برسد و هر اقدامی برای افزایش مشارکت صورت بگیرد، یک عبادت است.»

حجت الاسلام احمد دانش‌زاده ‌مومن

احمد دانش‌زاده (مؤمن) متولد سال ۱۳۴۸ در قم است. وی فرزند آیت‌الله محمد مؤمن‌قمی، از فق‌های فقید شورای نگهبان است و تحصیلات حوزوی دارد. دانش‌زاده هم‌اکنون در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل است و در مجمع فقهی مشورتی شورای نگهبان نیز حضور دارد.

وی در انتخابات میان‌دوره‌ای پنجم مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۴۰۰ از تهران به مجلس خبرگان راه یافت. وی حضور در انتخابات را بیمه نظام در برابر توطئه دشمنان می‌داند و گفته است: «در انتخابات پاسخ بانیان وضع موجود را بدهیم.» دانش‌زاده معتقد است، مجلس خبرگان رهبری یکی از بازو‌های مهم نظام و رهبری است و براساس جمع‌بندی خود باید از دستگاه‌ها و سازمان‌ها مطالبه‌گری کند.

آِت الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی

قربانعلی دری نجف‌آبادی متولد سال ۱۳۲۴ در نجف‌آباد اصفهان است. تحصیلات حوزوی دارد و سابقه تدریس مباحثی همچون آیات و احکام اقتصادی، اقتصاد اسلامی، ولایت فقیه، مبانی سیاست اسلام در نهج‌البلاغه، فقه سیاسی اسلام در دانشگاه‌های تربیت مدرس و امام صادق و مدرسه عالی شهید مطهری دارد.

از وی تألیف‌هایی از جمله «تراژدی درازمدت جمهوری اسلامی ایران»، «فرهنگ و توسعه از دیدگاه حضرت امام خمینی»، «مقدمه‌ای بر مالیه عمومی در اسلام»، «حکومت اسلامی در نهج‌البلاغه»، «اندیشه‌های اقتصادی شهید مدرس». او در سه دوره مجلس اول، چهارم و پنجم نماینده مجلس و در چهار دوره دوم، سوم، چهارم و پنجم نماینده مجلس خبرگان بوده است. مهمترین سمت‌های اجرایی او وزیر اطلاعات دوره اول ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی، دادستان کل کشور، دادستان انقلاب اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری، دبیر هیئت عالی گزینش (مستقر در ریاست‌جمهوری) و عضویت در ستاد قرارگاه خانم‌الانبیا بوده است.

دری نجف‌آبادی در پی افشای ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای از وزارت اطلاعات کنار رفت، اما خود او در این‌باره در یک برنامه تلویزیونی (دستخط) گفته است: «قتل‌های زنجیره‌ای به من ربطی نداشت. به وزارت مربوط نبوده است. وزارت سیستم خودش را دارد. دوستانی با هم جمع می‌شدند که ربطی به وزارت نداشت.

مثل برخی اختلافات که در سال ۸۸ هم اتفاق افتاد که با دادستان تهران بود. بنده با کهریزک بردن ۱۰۰ درصد مخالف بودم. قبل از آن خواستند آقای شاهرودی را دور بزنند و تعداد زیادی را به کهریزک ببرند. بنده دادستان کل بودم و مخالف بودم و گفتم هر کسی تخلف کرده، باید جوابگو باشد. نمی‌شود آبروی نظام را برای این کار ببریم.»

آیت الله محمود رجبی

محمود رجبی، متولد سال ۱۳۳۰ در شهر جاسب است. او تحصیلات حوزوی دارد و مدرس حوزه علمیه قم است و در زمینه جامعه‌شناسی اسلامی تخصص دارد. رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو شورایعالی حوزه‌های علمیه، رئیس هیئت امنای مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی و همچنین عضو شورایعالی بررسی متون درسی دانشگاه‌ها است.

او مجلس خبرگان را یک ذخیره‌گاه معنوی برای جمهوری اسلامی عنوان کرده است که با عملکرد درست خودش می‌تواند موجب استحکام، تقویت و تداوم آرمان‌ها و ارزش‌ها باشد و حتی در تبیین ارزش‌ها و دفاع و تثبیت آن‌ها نیز نقش دارد. رجبی درپی اعتراضات سال ۱۴۰۱ با انتشار بیانیه‌ای ۱۰ بندی با تحلیل منشأ اتفاقات ایران اعلام کرد: «شورای امنیت بایستی تصمیمی انقلابی و محکم در قبال سران این فتنه بگیرد.

همچنین قوه محترم قضائیه بایستی احکام روشن و مناسب محاربین و باغیان را که مطالبه عمومی مردم ایران است؛ هرچه سریع‌تر اعلام و اجرا کند تا روشن شود که نظام اسلامی در اجرای احکام اسلام بر کسانی که علیه نظام اسلامی آشوب طراحی و اجرا می‌کنند و جان و مال و امنیت مردم را به خطر می‌اندازند، قاطع عمل می‌کند.»

حجت الاسلام حسینعلی سعدی

حسینعلی سعدی، متولد سال ۱۳۵۴ در شهر شاهرود است. وی دارای دکترای تخصصی رشته فقه و مبانی حقوق و کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه قم است و مدرس خارج فقه و اصول در حوزه‌های علمیه است. از جمله مهمترین سوابق اجرایی او، مشاور رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری، ریاست دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق، عضو شورای دانشگاه امام صادق، عضو شورای دانشگاه عالی دفاع ملی و رئیس سابق دانشگاه امام صادق است.

وی نخستین کسی بود که پس از چهار دهه که مدیریت دانشگاه امام صادق از اختیار خانواده مهدوی‌کنی خارج شد، ریاست این دانشگاه را برعهده گرفت که از این انتصاب با عنوان تغییر ژنتیکی دانشگاه امام صادق یاد شد. سعدی در انتخابات میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان به‌عنوان نماینده تهران انتخاب شد.

او معتقد است که وظیفه مجلس خبرگان صیانت از مؤلفه‌های اساسی نظام جمهوری اسلامی است: «ذیل افق نوین طراحی‌شده پیش روی مجلس خبرگان رهبری، دفاع و صیانت از اصالت شعار‌های بنیادین و مؤلفه‌های اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران متوجه این مجلس است و یکی از مهمترین شعار‌های بنیادین انقلاب، شایسته‌سالاری است که در انتخاب رهبری انقلاب پس از ارتحال حضرت امام‌خمینی (ره) متبلور شده است.»

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری

غلامعلی صفایی‌بوشهری، متولد سال ۱۳۳۸ در بوشهر است. وی تحصیلات حوزوی دارد و در زمینه اخلاق و دروس خارج فقه و اصول تدریس کرده است. صفایی‌بوشهری از سال ۱۳۸۷ امام‌جمعه و نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر است. دیدگاه او درباره مجلس خبرگان تحول در این نهاد است و دراین باره گفته است: «مجلس خبرگان نیاز به تحول دارد؛ نخست اینکه در رابطه با مسائل عام مملکت حضور فعال‌تری داشته باشد. با توجه به اینکه تعیین رهبر وظیفه مجلس خبرگان است، اما پس از آن خبرگان باید با تمام وجود از رهبری دفاع کنند.»

وی همچنین مراسم ۹ دی را فرصتی برای بصیرت‌افزایی دانسته و گفته است: «در صدر اسلام بی‌بصیرتی‌ها حکومت امیرمومنان را دچار بحران کرد. در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران فتنه‌های زیادی ایجاد کردند، اما بصیرت‌زدایی توسط امام و مقام معظم رهبری و ولایت‌مداری مردم، این نتیجه را داد که فتنه‎‌ها در هم شکسته شد و بصیرت مردم در خاموش کردن فتنه نقش مهم و اثرگذاری داشته است.»

حجت الاسلام سعید صلح‌میرزایی

سعید صلح‌میرزایی، متولد سال ۱۳۵۸ در تهران است. او جوان‌ترین کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در تهران است. میرزایی پس از اخذ دیپلم رشته ریاضی، به حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی‌تهرانی رفت و تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد. او کارشناسی فلسفه دارد و تحصیلات حوزوی خود را در رشته فقه سیاست، انجام داده و در حوزه‌های علمیه تهران و قم مشغول به تدریس است.

صلح‌میرزایی تألیف‌هایی با عناوین جهاد تبیین، تولید ملی، حوزه و نظام و بانوی تراز دارد. در سوابق اجرایی او تدریس در حوزه‌های علمیه و مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی دفتر رهبری و فرمانده بسیج مدرسه حضرت آیت‌الله مجتهدی آمده است. میرزایی در گفت‌وگویی در خصوص مشارکت مردم در انتخابات گفته است: «مشارکت مردم برای همه کارهاست؛ مردم ما به درستی انقلاب را مال خودشان می‌دانند. اینکه از مسئولی یک کار اشتباه سر می‌زند و مردم عصبانی می‌شوند، برای این است که احساس می‌کنند این خیانت به داشته و دارایی‌شان است.»

حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی

محسن قمی، متولد سال ۱۳۳۹ در ورامین است. وی در کنار تحصیلات حوزوی تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی قضایی قم آغاز و مقطع کارشناسی را در رشته علوم تربیتی به پایان رساند. وی سپس مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای خود را به ترتیب در رشته فلسفه محض و فلسفه غرب در دانشگاه تهران به اتمام رسانید.

وی نماینده دوره سوم، چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری از استان تهران بوده است و علاوه بر این در سمت‌های رئیس نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، عضویت در شورایعالی انقلاب فرهنگی و نماینده آن شورا در هیئت نظارت بر مطبوعات و شورایعالی جوانان، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز حضور داشته است.

او مجلس خبرگان را مجلس لحظه‌ها می‌داند که پشتیبانی از اصل نظام را برعهده دارند: «برخی ویژگی‌های یک نماینده در مجلس خبرگان این است که باید بتواند با درک درست از شرایط جامعه تصمیم بگیرد و رصد تداوم شرایط رهبری توسط این مجلس صورت می‌گیرد. شورای رهبری در قانون اساسی وجود داشته، اما در بازنگری آن و به‌دلیل وجود تجربه موفقی که در زمان رهبری بنیان‌گذار فقید انقلاب و مقام معظم رهبری در بعد از آن داشتیم، موجب شد تا برخی ملاحظات فقهی تبدیل به رهبری شود.»

آیت الله محمود محمدی‌عراقی

محمود محمدی‌عراقی متولد سال ۱۳۳۱ در کنگاور است. او از شاگردان مدرسه شهید بهشتی و علی قدوسی بوده و تحصیلات حوزوی دارد. محمدی در سال ۱۳۵۴ به جرم اقدام علیه رژیم شاه به سه سال زندان محکوم و تا زمان انقلاب سال ۵۷ در زندان بود.

از جمله سمت‌‎های اجرایی وی می‌توان به مسئول دفتر سیاسی سپاه پاسداران، نماینده امام در سپاه پاسداران، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کل کشور، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها اشاره کرد. او در یکی از سخنرانی‌های خود هدف اصلی دشمن را انقلاب‌زدایی از قم عنوان کرده و گفته بود: «یکی از نگرانی‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب، انقلاب‌زدایی از قم به‌عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی است و از این مسئله ما غافل بودیم.»

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم

غلامرضا مصباحی‌مقدم، متولد سال ۱۳۳۰ در مشهد است. او در کنار تحصیلات حوزوی، کارشناسی ارشد رشته اقتصاد را دارد. عضویت در شورایعالی آموزش و پرورش، ریاست مرکز تحقیقات اسلامی سپاه پاسداران، ریاست گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم، ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران، معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق، عضویت در هیئت امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و ریاست بر گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها از جمله سمت‌های اجرایی مصباحی‌مقدم بوده است.

او عضو جامعه روحانیت مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. مصباحی‌مقدم در نشستی در دانشگاه تهران درخصوص وظایف رهبری گفت: «مسئله تشخیص و تبیین درست و دقیق وظایف رهبری و سه قوه نظام مهم است. وظایف این‌ها از ناحیه عامه مردم خیلی روشن نیست. مسائل نان و آب و برق و جاده را خیلی‌ها فکر می‌کنند رهبری در این مسائل کم‌کاری دارد. قبول کنیم اگر منتخب مستقیم مردم که رئیس‌جمهور، دولت و نمایندگان مجلس هستند کم کاری کردند، نباید پای رهبری گذاشته شود.»

آیت الله محمدعلی موحدی‌کرمانی

محمدعلی موحدی‌کرمانی، متولد سال ۱۳۱۰در کرمان است. او در هر پنج دوره تشکیل مجلس خبرگان رهبری نماینده بوده و در این دوره نیز به‌عنوان مسن‌ترین عضو مجلس خبرگان نامزد دور ششم نیز شده است. موحدی‌کرمانی همچنین در پنج دوره نخست مجلس شورای اسلامی، نماینده بوده است.

او از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، امام‌جمعه تهران، نایب‌رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری و نیز دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بوده است. موحدی‌کرمانی معتقد است: «مجلس خبرگان از مردم گره‌گشایی می‌کند و با رای ندادن مردم مشکلی حل نمی‌شود». وی در یکی از خطبه‌های خود در نمازجمعه تهران در سال ۱۳۹۷ «استفاده از تلگرام را حرام اعلام کرد. (ایسنا/ ۱۰ اسفند)» و گفت: «باید مانند چینی‌ها از اینترنت بومی استفاده کنیم.»

حجت الاسلام محمدعلی موسوی

سیدمحمدعلی موسوی، متولد سال ۱۳۳۲ در شوشتر است. او تحصیلات حوزوی دارد. امام‌جمعه اهواز و نماینده، ولی فقیه در استان خوزستان بوده و در دوره پنجم به‌عنوان نماینده همین استان در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته است، اما در این دوره از استان تهران کاندیدا شده است. موسوی در دوران جنگ ایران و عراق در شورایعالی ستاد جنگ فعالیت داشت. وی در یکی از اظهارنظر‌های خود در مقایسه دوران پهلوی و پس از انقلاب گفته است: «در زمان شاه، آب و برق و جاده نداشتیم؛ فقر و فلاکت و بدبختی بود. آن زمان فرد به حسب ظاهر تاجر بود، اما در حقیقت ورشکسته بود.»

حجت الاسلام علی مومن‌پور

علی مومن‌پور، متولد سال ۱۳۳۲ در قم است. وی تحصیلات حوزوی دارد و در حوزه‌های علمیه مشغول به تدریس نیز هست. مومن‌پور نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو کادر اجرایی دادگاه‌های عالی بعد از انقلاب بوده و در استفتائات دفتر رهبری نیز حضور داشته است.

مومن‌پور معتقد است اصل نظام با انتخاب مردم تشکیل شد و یکی از امور مهم در این نظام رهبریت نظام است: «همانطور که در اصول متعدد قانون اساسی وجود دارد در اصل پنجم به جهت اینکه نظام بخواهد قانونی و شرعی باشد، در زمان غیبت، ولایت‌امر و امامت امت برعهده فقیه عادل و باتقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است و اصل اینکه چنین نظامی بخواهد برگزار شود و قانونی باشد باید زیر نظر ولایت امر و فقیه عادل و باتقوا باشد.»

آیت الله غلامعلی نعیم‌آبادی

غلامعلی نعیم‌آبادی، متولد سال ۱۳۲۳ در دامغان است. وی تحصیلات حوزوی دارد و تألیف‌های متعددی از جمله قرآن در نهج‌البلاغه، عاشورا در عاشورا، نمازدرمانی، مبانی دینی اقتصاد مقاومتی و... از او منتشر شده است. وی نماینده، ولی فقیه در استان هرمزگان و همچنین امام‌جمعه بندرعباس بوده است.

نعیم‌آبادی درخصوص مجلس خبرگان و حضور افراد مسن در این مجلس گفته است: «اعضای این مجلس به فکر پول نیستند، بلکه دنبال انجام تکلیف هستند. اگر مسن‌تر‌ها در مجلس خبرگان حاضر می‌شوند نیز به این دلیل است که این مجلس، جایگاه شیوخ است.»

آیت الله محمدرضا ناصری کوچه بیوک

محمدرضا ناصری در اواخر سال ۱۳۲۳ در یزد به دنیا آمد. در همان اوایل طفولیت یعنی دو سالگی مادرش را که دختر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا یزدی از علما و اوتاد زمان خود بود، از دست داد.

او در ۱۳۲۶ به همراه پدر به تهران رفت و پس از گذراندن تحصیلات تا اوایل دوره متوسطه، سال ۱۳۳۸ وارد حوزه علمیه آیت الله مجتهدی شد. بخشی از مقدمات را نزد حاج شیخ احمد مجتهدی خواند و دوره سطح را از استادانی چون سیدابوالحسن انگجی، سیدمحمد ضیاءآبادی و ابوالحسن شریف طبرستانی فراگرفت.

به اقتضای شغل پدر در اوقات فراغت و تعطیلی‌ها به کارهای ساختمانی و معماری می‌پرداخت. پس از چندی به واسطه پیشرفت سریعی که در آموختن دروس مقدماتی  حوزه داشت، همزمان با تحصیل، به تدریس هم می‌پرداخت.

فعالیت سیاسی ایشان از آغاز نهضت امام‌خمینی(ره) شروع شد و او که همکاری نزدیکی با فدائیان اسلام و اعضای هیئت‌ مؤتلفه داشت، در کنار سایر روحانیان، مبارزه علیه رژیم پهلوی را آغاز کرد. وی پس از اعتراض امام‌خمینی به لوایح شش‌گانه در سال ۱۳۴۱، همراه گروهی از مبارزین و طلاب تهران به دیدار امام‌خمینی رفت و پس از بازگشت به تهران، در اعلامیه‌ای، از بیانیه ایشان حمایت کرد و نخستین اعلامیه‌های آن زمان را همراه دوستانش به در و دیوار تهران می‌چسبانید. در اکثر ‌مسائل مربوط به انقلاب حضور یافته و حتی در شب حمله عمال ستم‌شاهی به مدرسه علمیه فیضیه در این مدرسه و سپس در منزل حضرت امام (ره) حضور داشت.

او در سال ۱۳۴۳ به قم رفت و ادامه سطح را نزد آیات عظام محمد فاضل لنکرانی و حسین نوری همدانی خواند.

آیت الله ناصری در سال ۱۳۴۵برای حمایت از مبارزات امام‌خمینی و دفاع از مرجعیت ایشان، به نجف رفت و از درس خارج بزرگانی همچون امام‌خمینی، سیدمحمدباقر صدر، میرزاحسن بجنوردی و سیدمصطفی خمینی بهره‌مند شد. او در فلسفه نیز از شاگردان حاج شیخ عباس قوچانی بود.

وی پس از برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ساله در سال ۱۳۵۰، از سوی امام‌خمینی مأمور شد تا اعلامیه ایشان در محکوم‌ساختن این اقدام رژیم را در مراسم حج در عربستان، توزیع کند. این اقدام به دستگیری او از سوی مأموران عربستان و تحمل دو سال و اندی زندان انفرادی در زندان‌های سعودی منجر شد، به نحوی که همه گمان می‌کردند، وی را به شهادت رسانده‌اند و حضرت امام (ره) نیز در یکی از سخنرانی‌هایشان به این مسئله اشاره کردند، پس از آن، تحت‌الحفظ به عراق منتقل شد.

با راه‌اندازی تشکّلی به نام «روحانیون مبارز خارج از کشور» وی در سال ۱۳۵۲، رابط طرفداران امام‌خمینی(ره) با ایشان در بیروت شد. او از همراهان امام‌خمینی در زمان هجرت به پاریس و از افراد فعال در اقامتگاه ایشان در نوفل‌لوشاتو بود؛ همچنین در زمان ورود امام‌خمینی به تهران نیز در کنار ایشان بود.

آیت الله ناصری پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۵۸ به اصرار شهید صدوقی(ره)، حاکم شرع یزد شد و سپس مسئولیت دفتر نمایندگی امام‌خمینی در سپاه یزد را پذیرفت و در تشکیل تیپ الغدیر یزد و سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد، تلاش بسیاری کرد و در جنگ تحمیلی نیز بارها به جبهه رفت.

وی در بیستم تیر ۱۳۶۶ از سوی حضرت امام خمینی(ره) به امامت جمعه شهرکرد و نمایندگی ایشان در دریافت وجوه شرعی و رسیدگی به امور دینی چهارمحال و بختیاری منصوب شد و اقدامات زیادی جهت رشد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این استان انجام داد.

قبل از حضور ایشان در چهار محال و بختیاری، حوزه علمیه مناسبی در این استان وجود نداشت و امکانات لازم برای محدود طلاب هم فراهم نبود، از این رو وی اقدام به تأسیس و راه اندازی حوزه علمیه کرد. احداث مصلّای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد از دیگر اقدامات ماندگار وی در استان چهار محال و بختیاری است.

آیت الله محمدرضا ناصری از همان ابتدا ضرورت تربیت جوانانی عالم، دانشمند و آگاه به مسائل سیاسی را با توجه به شرایط آن مقطع استان احساس کرد‌ و به همین منظور دبیرستان های معارف را تأسیس کرد‌ که نتیجه آن تربیت بیش از ۱۰۰۰ نفر از جوانان استان است که اکنون بسیاری از فارغ التحصیلان این دبیرستان‌های پسرانه و دخترانه صاحب مراتب بالای علمی و قاضی، وکیل، استاد دانشگاه و … هستند.

وی از تاریخ ۶ مرداد ۱۳۹۰ طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد منصوب شدند.

ارسال نظرات