۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۷۵۲۳۶۳

افزایش سختگیری سعودی‌ها برای ورود غیرقانونی به مکه در ایام حج

افزایش سختگیری سعودی‌ها برای ورود غیرقانونی به مکه در ایام حج
در حالی که هر ساله برخی از افراد بدون داشتن مجوز برای انجام مناسک حج به مکه می‌روند، سعودی‌ها این اقدام را حرام اعلام کرده و علاوه بر اعمال مجازات سنگین، از اول ذی‌القعده سختگیری‌ها را تشدید خواهند کرد.
«انجام حج بدون مجوزهای لازم حرام است و افراد خاطی مشمول مجازات و جریمه ۵۰ هزار ریال سعودی (حدود ۷۵۰ میلیون تومان) می‌شوند.» این را وزارت حج عربستان اعلام کرده است.با توجه به گرانی حج از سوی سعودی‌ها، ورود بدون مجوز به مکه در ایام حج هم افزایش یافته است؛ البته جریمه‌ها نیز بیشتر شده تا جایی که ورود غیرقانونی در ایام‌حج بیش از ۴۰۰ درصد کل هزینه حج ایرانیان است. وزیر حج عربستان توفیق الربیعه می‌گوید که «سختگیری برای جلوگیری از ورود غیرقانونی افراد به مکه در ایام حج را بیشتر می‌کنیم.»
 
در سال‌های گذشته نه‌ تنها شهروندان سعودی بلکه حتی برخی از زائران خارجی چند هفته قبل از حج به سرزمین وحی می‌رفتند تا در مناسک حج شرکت کنند. سال گذشته سعودی‌ها جریمه را ۵ برابر کردند اما باز هم برخی بدون‌مجوز وارد مکه شدند و همچنان در زندان‌های این کشور حضور دارند.
 
با این وجود، عربستان این‌بار از افزایش گیت‌های نظارتی در ورودی‌های مکه و همکاری با بانوان به عنوان نیروهای مراقبتی خبر داده و بر اساس برنامه ‌ریزی اعلام کرده که «از اول ذی‌القعده (هم‌زمان با ۲۱ اردیبهشت) فقط افرادی که‌ویزای حج دارند می‌توانند وارد مکه شوند.» البته وزیر گردشگری عربستان احمد الخطیب هم با اشاره به پیش‌بینی‌ بیش از ۴۰ درصدی تعداد گردشگران در ماه‌های آینده، «از گردشگران خواسته که به قوانین عربستان به ویژه در ایام حج توجه بیشتری داشته باشند.»
منبع: فارس
برچسب ها: حج عربستان سعودی
ارسال نظرات