۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۷۵۲۳۹۴

معرفی کاندیداهای خبرگان معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در کرمان

معرفی کاندیداهای خبرگان معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در کرمان
در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای مندرج در لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از استان کرمان می پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سابقه بیش از نیم قرن سیاست ورزی و دین شناسی یک نهاد مؤثر در راهنمایی مردم به سوی انتخاب اصلح می‌باشد؛ گرچه فقهای معرفی شده از سوی شورای محترم نگهبان شأنیت علمی و فقهی لازم را برای حضور در مجلس خبرگان رهبری دارند و صلاحیت آن بزرگواران احراز شده است، اما براساس مطالبه عموم مردم، جامعه مدرسین با برگزیدن برخی شاخص‌ها و تعیین مصداق‌ها تلاش داشته است استحکام بیشتری به رأی مردم ببخشد و مسیر انتخاب را برای آنان هموارتر کند.

در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای مندرج در لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از استان کرمان می پردازیم.

آیت الله خاتمی

در هجدهم اردیبهشت ۱۳۳۹ در سمنان متولد شد. سال ۱۳۵۱ تحصیل علوم حوزوی را در مدرسه علمیه صادقیه سمنان آغاز و برای تکمیل تحصیلات خود در سال ۱۳۵۴ به حوزه علمیه قم هجرت کرد و از محضر اساتید و آیات عظام شیخ جواد تبریزی، محمد فاضل لنکرانی، میرزاهاشم آملی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی و ... بهره برد.

از سال ۱۳۶۳ شمسی تدریس عمومی دروس حوزوی را آغاز کرد و تاکنون هم ادامه دارد.

فعالیت سیاسی این نامزد مجلس خبرگان رهبری، از قبل از انقلاب اسلامی آغاز شد و همواره موضع سیاسی خود را موضع ولایت فقیه قرار داده است. از مناصب وی می توان عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری و عضویت هیات رییسه مجلس خبرگان، نیز عضویت در هیات مدیره مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، امامت جمعه تهران و ... نام برد.

سیداحمد خاتمی قبل از پیروزی انقلاب همگام با رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) در مسیر مبارزه با رژیم منحط پهلوی فعالیت می کرد و با ایراد خطابه‌های حماسی علیه آن رژیم سیاه نقش مفیدی در روشنگری مردم داشت، بعد از پیروزی انقلاب نیز عمده راهی را که برای خود برگزید کار فرهنگی بود که از طریق تدریس، خطابه و تالیف آن را دنبال کرد.

آیت الله احمد شیخ بهایی

متولد ۱۳۳۹ در شهر کرمان و از اساتید باسابقه حوزه علمیه و امام جمعه موقت شهر کرمان است.

آیت الله شیخ بهایی از سنین نوجوانی به دروس حوزوی و فعالیت های اجتماعی علاقه داشت و در طول دوره دبیرستان با اوج گرفتن مبارزات انقلابی مردم، فعالیت های مذهبی او رنگ و بوی انقلاب گرفت و شرکت در سخنرانی ها و راهپیمایی ها، پخش اعلامیه و فروش کتب مذهبی به بخشی از فعالیت او تبدیل شد.

با شروع اولین سال تحصیلی بعد از انقلاب به دانشگاه رفت و در دانشگاه علم و صنعت تهران مشغول تحصیل در رشته مکانیک شد اما پس از انقلاب فرهنگی وی برای اشتغال در علوم دینی به قم مهاجرت کرد.

آیت الله شیخ بهایی در قم از محضر اساتیدی همچون چون آیات عظام احمدی میانجی، شیخ حسن تهرانی،آیت الله شب زنده دار،آیت الله استادی،آیت الله جوادی آملی و آیت الله جعفر سبحانی بهره برد.

زبان های عربی و انگلیسی را در دوران تحصیل در حوزه فرا گرفت و به کشورهای چین و بوسنی سفر کرد و در سال ۷۰ به عنوان راهیزن فرهنگی سفارت ایران در بوسنی منصوب شد.

آیت الله شیخ بهایی در حال حاضر در حوزه علمیه کرمان مشغول به تدریس است و حضور در برنامه های صدا و سیما به عنوان کارشناس و همکاری با مراکز دانشگاهی و فعالیت های فرهنگی و تبلیغی را دنبال می کند.

حجت الاسلام والمسلمین امان الله علیمرادی

در فروردین ماه سال ۱۳۴۲هجری شمسی در روستای برکنان از توابع شهرستان بافت کرمان در خانواده‌ای متدین به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود آغاز و در رشته علوم تجربی با کسب معدل اول شهرستان دیپلم گرفت.

به شوق به تحصیل علوم دینی در سال ۱۳۶۰ وارد مدرسه عالی شهید مرتضی مطهری(ره) تهران شد. پس از طی مقدمات در همان مدرسه به تحصیل دروس سطوح علوم عقلی و نقلی پرداخت.

وی در سال ۱۳۶۳ توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای معمم و در ادامه دروس اجتهادی خارج فقه و اصول را ابتدا نزد اساتید خود در تهران و سپس در قم گذراند.

علیمرادی در کنار علوم حوزوی از تحصیلات دانشگاهی نیز غافل نماند و در رشته فقه و حقوق اسلامی موفق به اخذ مدرک دکتری شد. وی در میدان های فرهنگی با اقامه نماز جماعت در مساجد، دانشگاه ها و مدارس ، برقراری مجالس وعظ و خطابه و اقامه عزای حضرت سید الشهدا، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، نشست های پرسش و پاسخ و گفتمان های فرهنگی و نیز اجرای کارشناسی برنامه های مذهبی صدا و سیما به تبیین احکام شرعی در این رسانه پرداخته است.

کار وی بیشتر تعلیم، تعلم، پژوهش و تحقیق در مراکز علمی از جمله حوزه علمیه و دانشگاه ها در تهران، قم و اکنون بیش از ۲۰ سال در کرمان بوده است. همین طور کارهای تبلیغ دین در مراکز دینی، دانشگاهی و مراکز عمومی را انجام می دهد و به تبلیغ، تبیین و بیان معارف دین و اقامه نماز جماعت می پردازد.

وی در سال های مبارزه علیه رژیم پهلوی از عناصر فعال محافل انقلابی در سامان دهی تظاهرات ضد رژیم بوده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در شکل دهی انجمن های اسلامی دانش آموزان، مبارزه با فعالیت های گروهک های منحرف، پاسداری از برکات انقلاب، تشریح اعتبار شرعی رفراندوم تعیین نوع حکومت، قانون اساسی، اصل ولایت فقیه و تبیین اندیشه ها و جایگاه امام و ارکان انقلاب اسلامی نقش موثری داشته است.

حدود هشت سال قبل، انتخابات مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم مورد اعتماد مردم استان کرمان قرار گرفت و به عنوان نماینده این مردم انتخاب شد و هم اکنون نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری است.

 

ارسال نظرات