از گرانفروشان و کمفروشان در طرح کالابرگ چگونه شکایت کنیم؟
با اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک در قالب فجرانه که ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کمچرب، پنیر، ماست کمچرب، مرغ، تخممرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران به تایید رسیده و در سبد غذایی این طرح تعریف شده است، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.
در همین راستا، وزارت رفاه به برخی ابهامات و پرسشهای مطرح شده از سوی مردم پاسخ داده است:
۱. فهرست فروشگاههای مجاز را کجا مشاهده کنم؟
با استفاده از برنامه کاربردی "شما" که میتوانید از طریق کافه بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir آن را نصب کنید.
۲. کالاهایی که شامل اعتبار میشوند، کدامند؟
۱۱ قلم کالای اساسی شامل شیر و ماست کمچرب، پنیر سفید، گوشت سفید، تخممرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر، برنج، حبوبات و گوشت قرمز است که برای مشاهده جدول کالاهای اساسی میتوانید به برنامه کاربردی "شما" یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه کنید.
۳. تخصیص اعتبار به صورت ماهیانه است؟
بله به صورت ماهیانه بر روی کدملی سرپرست خانوار تخصیص مییابد.
۴. اعتراض به دهکبندی و ارائه درخواست بازبینی چگونه است؟
ثبت اعتراض به دهکبندی خانوار، فقط در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس اینترنتی https://hemayat.mcls.gov.ir قابل انجام و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق همین سایت امکانپذیر است.
۵. چگونه میتوان از اعتبار در خرید استفاده کرد؟
با مراجعه به فروشگاههای مجاز و با استفاده از کارت سرپرست خانوار مانند خریدهای معمولی با استفاده از کارتخوان میتوانید خرید را انجام دهید.
در فروشگاههای زنجیرهای در صورت به همراه نداشتن کارت میتوان با ارائه رمز موقت که از طریق نرمافزار شما یا کد دستوری #١٤٦٣*٥٠٠* اقدام به خرید کرد.
۶. آیا کارمزدی از سوی شخص دارنده کارت باید به فروشنده پرداخت شود؟
خیر، خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی همانند خریدهای عادی هیچ هزینه و کارمزدی ندارد.
۷. از چه فروشگاههایی در این طرح امکان خرید وجود دارد؟
فروشگاههای مجاز که آدرس آنها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی "شما" قابل مشاهده است.
۸. آیا امکان استفاده از اعتبار در خریدهای اینترنتی وجود دارد؟
بله در دو فروشگاه اینترنتی اسنپ مارکت و دیجی کالا امکان خرید اعتباری وجود دارد.
۹. آیا تمام کارتهای بانکی اعضای خانواده قابل استفاده است؟
خیر، فعلا با استفاده از کلیه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.
۱۰. آیا کارتهای بانکهای خاصی در این طرح قابل استفاده هستند؟
خیر محدودیتی وجود ندارد. با استفاده از کلیه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.
۱۱. اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم چه اتفاقی میافتد؟
استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است، در صورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، اعتبار ماهیانه سوخت میشود.
۱۲. اگر پذیرنده کمفروشی یا گرانفروشی کند به کدام مرجع باید شکایت کرد؟
سامانه ۱۲۴ وزارت صمت-داخلی ۶. همچنین در صورتی که پذیرنده از ارائه جنس باکیفیت خودداری کند یا خریداران را ملزم به استفاده از برند خاصی کند نیز میتوانید با این شماره تماس بگیرید.
۱۳. آیا در این طرح کالاها با برند خاصی ارائه میشود؟
خیر افراد میتوانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.
۱۴. چه اصنافی تحت پوشش هستند؟
عمدهفروشیها، خواروبارفروشی، سوپر مارکتها و فروشگاههای مواد غذایی، فروشگاههای محصولات لبنی و پروتئینی (قصابیها)، تعاونیهای مصرف، فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاههای اینترنتی
۱۵. کدام فروشگاه زنجیرهای متصل به طرح هستند؟
فروشگاههای افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی، رفاه، هایپر فامیلی، وال مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاههای اینترنتی اسنپ و دیجی کالا در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند.
۱۶. آیا خریدار در صورت استفاده بیشتر از اعتبار باید مابهالتفاوت آن را پرداخت کند؟
بله درخصوص کالاهایی با قیمت بالاتر مابه التفاوت از طریق حساب بانکی فرد پرداخت خواهد شد.
۱۷. آیا هم چنان شرط ۲۰۰ هزار تومان برای بهرهمندی از اعتبار کالابرگ پابرجاست؟
خیر، شرط ۲۰۰ هزار تومان برای بهرهمندی از اعتبار حذف و به میزان دلخواه میتوانند از اعتبار خود استفاده کنند.
۱۸. آیا در یک خرید باید از اعتبارم استفاده کنم یا امکان استفاده از اعتبار در چند مرتبه خرید وجود دارد؟
بله، امکان استفاده از اعتبار در چند مرحله خرید وجود دارد.