۲۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۵۲۷۰
وزیر امور خارجه:

ملت ایران سازماندهی ‌ملی خود را به نمایش گذاشت

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه کشور گفت: امام با نهضت خود دین و خداباوری را وارد حکومت کرد و شیوه جدید از کشورداری و مملکت داری را به جهانیان عرضه داشت.
متکي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشور، امروز در جمع پر شور مردم ارومیه در راهپیمایی 22 بهمن امسال، با اشاره به رهبری داهیانه انقلاب اسلامی از سوی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، خاطر‌نشان کرد: امام راحل با تکیه بر اسلام، عدالت در محتوای کشورداری، مملکت داری و روابط بین انسان‌ها، ملت‌ها و نظام‌های بین المللی تحولی ایجاد کرد که نظام مبتنی بر ظلم و نابرابری را نفی و درهم شکست.

متکی اظهار داشت: امام راحل نه تنها نسیم نوربخش و جان بخش عدالت را به جهانیان معرفی کرد؛ بلکه از درون سیستم نیز مرداب بزک شده مزدوران داخلی را که در اطاعت از خارجی ها از یکدیگر سبقت می گرفتند، بر هم زد، به گونه‌ای که مردم با احساس تعفن این وابستگی؛ یکپارچه شده و در مقابل رِژیم طاغوت ایستادگی کردند.

وی با اشاره به شعار‌های عدالت‌خواهانه مردم که از نهضت امام سرچشمه گرفته است، گفت: این‌که امروز سخنان امام بر سر زبان‌هاست و شعار عدالت خواهی وی توسط ملت ایران سر داده می شود، نشان از ارج نهادن این ملت به مقام و جایگاه امام راحل و زنده بودن اسلام است.

وزیر امور خارجه کشور تصریح کرد: امام راحل با ایجاد انقلاب، آنها را به عنوان خدمتگزار مردم معرفی کرد به طوری‌که امروز مسؤولان نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت خود را گره خورده به مردم می دانند.

متکی اعلام کرد: امروز در سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ملت در جای جای کشورمان به میدان آمده‌اند تا بار دیگر وحدت، همدلی، یکپارچگی و سازماندهی قوی ملی را برای آنانی که خود را به خاک زدند، به نمایش بگذارند.

این مقام مسؤول با اشاره به تأثیر حضور پرشور و عظیم ملت ایران در صحنه های سیاسی کشور تأکید کرد: ملت ایران اسلامی در خارج از مرزها دو تیپ مخاطب دارد، دسته اول که روز به روز بر تعداد آنان افزوده می‌شود، دوستداران انقلاب، دلباختگان امام و تشنگان عدالت‌اند که ملت ایران را الگوی خود دانسته و ایران را رمز مقاومت خود می‌دانند که با دیدن ایستادگی مردم کشورمان دلگرم شده و می دانند که جریان عدالت و عدالت خواهی روز به روز فراگیرتر می‌شود.

بنابر اظهار متکی، دسته دوم همان دشمنان انقلاب اسلامی هستند که خواب‌های‌شان با دیدن موج عظیم ملت در صحنه، آشفته شده و ترس و وحشت وجودشان را فرا می گیرد.

وی با تأکید بر این‌که امام در محتوای نظام جهانی تغییر ایجاد کرد، گفت: امام با نهضت خود دین و خداباوری را وارد حکومت کرد درحالی که کشورهای غربی سال‌ها برای حذف محور دین و خداباوری از حکومت در تلاش بودند و می خواستند چنین حکومتی را به عنوان بهترین الگوی کشورداری به جهانیان القا کنند.

این مقام مسؤول اضافه کرد: در شرایطی که دشمن به بن بست رسیده است، اسلام در تمام عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حرف‌های خود را مطرح می کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به لشکر کشی آمریکا به کشورهای منطقه، با تأکید بر این‌که آمریکا باید در برابر کشته شدن یک میلیون نفر در عراق و صد هزار نفر در افغانستان پاسخ گو باشد، اظهار داشت: ملت ایران با رویکرد آشکار خود‌، استکبار را به بن‌بست کشانده است.

متکی در ادامه سخنرانی خود در جمع پر‌شور مردم ارومیه با اشاره به حضور خود اجلاس سوئیس ـ دائوس افزود: در این جلسه که برای بررسی زوایای بحران اقتصادی ترتیب یافته بود؛ مکانیزم‌ها‌ و سیستم های اقتصادی غلط برندگان جنگ جهانی دوم را عامل وضعیت بحرانی اقتصاد جهان اعلام کردم.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با اشاره به بحث انرِژی هسته ای، غنی سازی را برای کشورهای عضو ام. پی. تی حق قانونی تلقی کرد و گفت: ایران با چهل سال سابقه عضویت در ام پی تی در حالی‌که به تمام تعهدات خود عمل کرده است و حتی مدیرکل آژانس بین المللی هسته ای نیز بارها اعلام کرده است که«شواهدی مبنی بر انحراف ایران از فعالیت صلح آمیز هسته ای ندیده‌ایم» به بهانه‌های مختلف می خواهند از گسترش این فناوری در کشورمان جلوگیری کنند در حالی‌که رژیم صهیونست قریب به چهارصد کلاهک هسته ای در فلسطین دارد.

متکی در ادامه سخنانش با قدردانی از حضور پر شور مردم ارومیه خاطرنشان کرد: شهیدان افتخار می کنند که بازماندگان در این دیار،‌ راه انقلاب و نهضت آنها‌ را ادامه می‌دهند.

وزیر امور خارجه کشور، با اشاره به ولایت‌مداری مردم آذربایجان غربی به ویژه ارومیه، مردم ارومیه امروز بار دیگر برای حفاظت از میراث امام بار دیگر در صحنه حاضر شده‌اند تا همسو با مردم کشور شعار انقلاب را زمزمه کنند.

متکی با اعلام این‌که شعار‌های انقلابی از آذربایجان شروع شد؛ اما در آذربایجان منحصر نشد، تاکید کرد: بیداری و هوشیاری مردم به فراتر از مرزهای کشور کشیده شده و آنچه که امروز خواب را برای دشمنان این ملت آشفته کرده است، همین بیداری است.

وی به پشتیبانی مردم آذربایجان غربی در سی سال گذشته از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: جوانان آذربایجان غربی در مرزهای اعتقادی، اسلام، رهبریت و ولایت در این خطه حساس دفاع کردند و همیشه از مرزبانان عقیدتی این نظام بودندبه طوری‌که در زمان هشت سال دفاع مقدس دوازده هزار شهید تقدیم انقلاب کردند و هم اکنون نیز برای پاسداری از وجب به وجب خاک کشورشان مرزبانی کرده و جان خود را فدا می کنند.

متکی گفت: مردم آذربایجان غربی سلحشورانی هستند که دربرابر دلالان بین المللی به خیابان‌ها آمده و با امام تجدید پیمان می کنند و نه تنها یک لحظه در ایستادگی علیه دشمن درنگ نکرده بلکه همیشه در میدان هستند و به امید خدا خواهند بود.

این مقام مسؤول در ادامه سخنرانی خود به موقعیت جغرافیایی آذربایجان غربی و هم مرز بودن این استان به سه کشور خارجی از راه اندازی نمایندگی دفتر امور خارجه کشور در این استان از سال آینده خبر داد و گفت: ایجاد نمایندگی دستگاه دیپلماسی کشور در ارومیه می تواند در گسترش روابط این استان با کشورهای همسایه و با خارج از کشور جهت جلب سرمایه گذاران خارجی در خدمت به مردم و توسعه آذربایجان غربی کمک کند.

وی همچنین گفت: در حوزه عراق و ترکیه مرزهای آذربایجان غربی می تواند منشأ خدمات و ارز‌ آوری برای کشور باشد و صادرات صد ها میلیونی را از این دو مرز افزایش دهد./935/پ202/س

ارسال نظرات