۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۷۵۲۸۵۴
بازتاب غائله ۱۴ اسفند ۵۹ در مطبوعات خارجی

عملیات تقسیم ایران آغاز شده است!

عملیات تقسیم ایران آغاز شده است!
غائله ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ در رسانه‌های خارجی به خصوص کشور‌های عربی و اروپایی بازتاب داشت. روزنامه الابناء در صفحه اول خود با تیتر درشت می‌نویسد: درگیری بخاطر سلطه در ایران شدت گرفت. خلخالی خواستار محاکمه و عزل بنی‌صدر شده است.

غائله 14 اسفند 1359 و درگیری هواداران بنی‌صدر با نیروهای انقلابی در دانشگاه تهران واقعه مهمی در سیر اختلافات رئیس‌جمهور وقت و حزب جمهوری اسلامی بود.

غائله 14اسفند چه بود؟

پس از انتخاب بنی‌صدر به عنوان اولین رئیس‌جمهور ایران در بهمن ماه 1358 با آغاز به کار مجلس شورا در خرداد 1359 اختلافات بنی‌صدر و سایر نیروهای سیاسی به ویژه حزب جمهوری اسلامی شدت گرفت. اوج اختلافات آن‌ها در قضیه تعیین نخست‌وزیر بود که پس از کش و قوس‌های فراوان با اصرار مجلس، محمدعلی رجایی به نخست‌وزیری رسید. دامنه تضادها روز به روز گسترده‌تر می‌شد و سخنرانی‌های بنی‌صدر در برنامه‌های مختلف آتش اختلافات را شعله‌ورتر می‌ساخت. تا اینکه اولین برنامه سالگرد مصدق در 14 اسفند 1359 در دانشگاه تهران برگزار شد. سخنرانی بنی‌صدر در این برنامه به آشوب کشیده شد و کار طرفداران رئیس‌جمهور با مردم به درگیری کشید. پیوند سازمان مجاهدین خلق با بنی‌صدر در پی این درگیری‌ها اختلاف را حداکثر رساند که منجر به عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا و طرح عدم کفایت سیاسی او توسط مجلس در خرداد 1360 شد. 

اما غائله 14 اسفند 1359 در رسانه‌های خارجی به خصوص کشورهای عربی و اروپایی بازتاب داشت.

خبرگزاری پارس در 18 اسفند 1359 از واکنش مطبوعات خارجی به وقایع داخلی ایران اینگونه گزارش می‌دهد: « بنابه گزارش رسیده از کویت روزنامه‌های امروز کویت تیترهای خود را به درگیری روز پنجشنبه دانشگاه تهران و اظهارات مسئولان در این زمینه اختصاص داده‌اند.

روزنامه الابناء در صفحه اول خود با تیتر درشت می‌نویسد: درگیری بخاطر سلطه در ایران شدت گرفت. خلخالی خواستار محاکمه و عزل بنی‌صدر شده است. سازمان مجاهدین خلق شهر لاهیجان را به تصرف خود درآوردند و استقلال این شهر را اعلام کردند.

این روزنامه سپس می‌افزاید خلخالی در یک گردهم‌آئی اظهار داشت: بنظر من شکی نیست رئیس‌جمهوری در مقابل قانون اساسی مرتکب خیانت شده است و باید محاکمه شود.

این روزنامه سپس از قول آقای خلخالی می‌افزاید بنی‌صدر صلاحیت ریاست‌جمهوری و فرمانده کل قوا را ندارد و مجلس باید در زمینه عزل وی از این دو سمت رسیدگی کند. این روزنامه از قول آقای رفسنجانی می‌نویسد گوشزدهای امام خمینی کافی نیستند.

روزنامه الوطن با تیتر درشت می‌نویسد: خلخالی خواستار محاکمه بنی‌صدر شده است و رفسنجانی برادر خمینی را به توطئه علیه دولت متهم کرده است. این  روزنامه از قول خلخالی می‌افزاید زمانی که بنی‌صدر به طرفداران خود دستور حمله به مخالفین را داده است قانون اساسی را نقض کرده است این روزنامه سپس به تعطیل شدن بازارهای تهران اشاره کرده است.

روزنامه السیاسه در این رابطه با تیتر درشت می‌نویسد: عملیات تقسیم ایران  آغاز شده است. بنی‌صدر برای محاکمه دعوت شده است.

این روزنامه می‌افزاید محافل داخلی ایران در ۲۴ ساعت گذشته به درگیری پرداخته‌اند و می‌افزاید درخواست‌هایی از داخل مجلس شورای اسلامی و در گفتار رادیو و تلویزیون ایران برای محاکمه بنی‌صدر شده است همچنین در این زمینه اطلاعات رسیده حاکیست این درگیری سرآغاز تقسیم ایران خواهد بود.

روزنامه السیاسه: عملیات تقسیم ایران آغاز شده است!

همچنین خبرگزاری پارس ار پاریس گزارش می‌کند: « نماینده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پاریس به بررسی مطبوعات کشور در مورد بازتاب وقایع ایران پرداخته و می‌نویسد: روزنامه لوموند در شماره امروز خود تظاهرات روز پنجشنبه دانشگاه تهران را که بهنگام نطق آقای بنی‌صدر روی داده بود بدون هیچگونه تفسیری تحت عنوان در ایران حزب حاکم رئيس‌جمهور را محکوم کرد که می‌خواهد نهضت‌های صحیح اسلامی را سرکوب کند درج نموده است.

لوکوتیدین دوپاری نیز ضمن چاپ عکسی از آقای خلخالی تحت عنوان /خلخالی خواستار سرنگونی بنی‌صدر است/ می‌نویسد خلخالی نماینده قم اظهار داشت بنی‌صدر بایستی محاکمه شود. وی این اظهارات را در مجلس ایران به زبان آورد و یادآور شد که در قانون اساسی جمهوری اسلامی عزل رئیس‌جمهور در صورتی که منافع کشور اقتضاء کند پیش‌بینی شده است.

وی در یک نطق رادیوئی ضمن اشاره به زدوخوردهای روز پنجشنبه گفت مسئول این زدوخوردها کاملا شناخته شده است. بعقیده من رئيس‌جمهور به قانون اساسی که با خون ملت تدوین شده است خیانت کرده است.

همین روزنامه می‌نویسد روز گذشته در تهران صدها نفر از طرفداران آقای بنی‌صـدر در اطراف بازار و در برابر کاخ دادگستری تظاهرات کردند و ضمن دادن شعارهائی حزب جمهوری اسلامی را بعنوان / حزب چماق بدست / افشاء کردند.

فیگارو نیز در این رابطه تحت عنوان / تظاهرات طرفداران بنی‌صدر در ایران / مطالب فوق را تکرار و اضافه می‌کند دکان‌های بازار در سراسر روز بسته بودند و مخالفان بنی‌صدر اتهامات خود را علیه وی شدت داده اند. این روزنامه می‌افزاید آقای خلخالی در برابر نمایندگان مجلس[؛] بنی‌صدر را به خیانت به قانون اساسی متهم کرد و خواستار محاکمه وی شد.

روزنامه السیاسه: عملیات تقسیم ایران آغاز شده است!

ارسال نظرات