۲۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۷۵۲۸۷
حجت‌الاسلام پارسانیا:

فضای روشنفکری در جهان امروز مواجهه دین با دین است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام پارسانیا گفت: در انقلاب اسلامی، روحانیت اهرم های اصلی قدرت را درجریان روشنفکری به دست گرفت اما فضای روشنفکری درسطح جهان امروز، مواجهه دین با دین است.
سخنراني حجت‌الاسلام حميد پارسانيا در مراسم گراميداشت وحدت حوزه و دانشگاه اصفهان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام حمید پارسا نیا، استاد حوزه و دانشگاه در همایش «انقلاب اسلامی و نهضت مشروطه؛ تفاوت ها و عبرت ها » که 21 بهمن ماه دردفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، گفت: تجربه انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی که درتاریخ اتفاق افتاده، غیر قابل تکرار است و مراکز آموزشی باید به سنجش این دو تجربه بپردازند، نقطه ثقل فعالیت ها درهر دو سطح دیانت و روحانیت بود.

این محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه افزود: درمشروطه تحولات و تغییرات عظیم اجتماعی قابل مشاهده است و عوامل خارجی و داخلی درآن دخالت داشت. تحولاتی که در بیرون ایران رخ می داد، درایران نیز تأثیر داشت، در مشروطه مواجهه با مدرنیته تجربه جدیدی است که جامعه با آن مواجه است، ازطرف دیگر روحانیت از درون ایران در حوزه فرهنگ تأثیرداشت.

حجت الاسلام پارسانیا درادامه خاطرنشان کرد: درنهضت مشروطه روحانیت بر اریکه قدرت نبود و نهاد قدرت شاه و دربار سیاسی بود. باورود مشروطه وضعیت جهانی یک جریان دیگر را به وجود می آورد که ازآن با عنوان روشنفکری یاد می شود و متأثر ازغرب شکل گرفته بود، روحانیت درمشروطه ازقدم های اول مثل قیام تنباکو به سمت و سوی قدرت نزدیک شد، درحوادث مشروطه تا دوران رضاخان و سه دهه بعد،‌نیروی روشنفکری بر اریکه قدرت نشست.

وی در توضیح نتیجه مشروطیت یاد آور شد: از زمان روی کار آمدن رضاخان تا سه دهه بعد، روحانیت بر این اقتدار سوار نشد اما جایگاه اصلی اش فرهنگ و دیانت مردم بود، نیرویی که روی کار آمد، در فرهنگ و در حوزه مناسبات دیگر هیچ زمینه ای نداشت.روحانیت در اولین حضور خود با بحث عدالتخانه و مشروطه آمد ولی بحث جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را مطرح نکرد و تئوری که وجود داشت، بیانی آرمانی نبود.

این نویسنده حوزوی در پایان با اشاره به تفاوت های مشروطه و انقلاب اسلامی گفت: درانقلاب امام با تئوری ولایت فقیه جلو آمد و بعد با عنوان ولی فقیه مطرح شد. آنچه در درون ایران رخ داد، این بود که روحانیت اهرم های اصلی قدرت را درجریان روشنفکری به دست گرفت. روحانیت تا سه دهه بعد یعنی سال های اخیر رسمیتی به تعلیم و تعلم داد، فضای روشنفکری درسطح جهان تفاوت هایی کرده و هم اکنون مواجهه دین با دین است./930/پ202/ص
ارسال نظرات