۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۷۵۲۸۷۱

چرا نظام جمهوری اسلامی بر شرکت مردم در انتخابات اصرار دارد؟

چرا نظام جمهوری اسلامی بر شرکت مردم در انتخابات اصرار دارد؟
مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی تا به جایی است که مسؤولان برای تحقق و مداومت آن منتقدان را نیز دعوت به مشارکت در انتخابات می‌کنند.
روایت روز؛ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به همراه ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز 11 اسفندماه سال جاری برگزار شد. ایران کشوری است که تقریبا هر دو سال یکبار برای جایگاه‌های مهم سیاسی و اجرایی انتخابات برگزار می‌کند. درواقع ایران به عنوان یک کشور با ساختار سیاسی مردمسالاری از جمله سرزمین‌هایی محسوب می‌شود که بیشترین انتخابات را برگزار می‌کند و خود را در معرض این چالش بزرگ سیاسی ملی قرار می‌دهد. در کشورهای اروپایی مانند فرانسه که مهد دموکراسی خوانده می‌شوند انتخابات برای ریاست جمهوری تا قبل از سال 2000 هر 7 سال یکبار بود و بعد از آن دوره ریاست جمهوری در این کشور 5 ساله شد. آنچه در جریان برگزاری انتخابات در ایران بسیار ملموس و آشکار است، تکاپوی بیگانگان و در پیشانی آنان ضدانقلاب برای تضعیف و کم رمق برگزار شدن انتخابات است. ضدانقلاب در هر دوره برای کاهش آرای مردم تلاش کرده و کمپین‌های مختلفی برای این منظور برگزار می‌کند و ترجیع بند این کمپین‌ها تحریم انتخابات و عدم رای دهی مردم بوده است. اما چرا بیگانگان و معاندین دوست ندارند انتخابات در کشورمان پرشور برگزار شود؟این موضوع خود به خود نشان دهنده اهمیت برگزاری انتخابات در ایران و همچنین از عمق کیفیت و واقعی بودن برگزاری انتخابات‌ها در ایران حکایت دارد.
این درحالی است که در کشورهای منطقه یا انتخابات برای جایگاه‌های مهم سیاسی برگزار نمی‌شود و یا به صورت فرمایشی انجام شده و کاربرد مشروعیت بخشی به قدرت افراد را دارد و شاید بتوان نام آن را «قدرت‌شویی» نیز نام‌ نهاد. جالب اینجاست که غرب نیز نه تنها مقابل این ساختارهای غیر دموکراتیک نیست بلکه همین حکومت‌ها به عنوان متحدان غرب به شمار می‌روند.
رهبر معظم انقلاب در این باره پیش از برگزاری انتخابات 11 اسفند بیان فرمودند:‌ «انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‌ نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‌ها، انتخابات است. مردم‌سالاری دینی با حرف نمی‌شود؛ مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم‌سالاری، عامل پایداری ملت ایران است.»اهمیت انتخابات و برپایی مردمسالاری دینی در ایران به گونه‌ای است که اغلب مسئولان جمهوری اسلامی ایران در صدرشان رهبر معظم انقلاب از مردم ایران حتی افرادی که نسبت به برخی سیاست‌های کشورمان انتقاد دارند دعوت به عمل آورند که پای صندوق‌های رای رفته و در سرنوشت سیاسی و آینده خود دخیل باشند.
در همین راستا رهبرانقلاب پیش از انتخابات و حتی در پای صندوق رای به عنوان بلندپایه ترین مقام جمهوری اسلامی این درخواست را از مردم کردند که در امر برپایی مردمسالاری مشارکت کنند. ایشان پیش از برگزاری انتخابات دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی تصریح می‌کنند:‌ «انتخابات قوی و پرشور یکی از ارکان اداره درست کشور است. یکی از ارکان اصلی پیشرفت کشور است. یکی از مهمترین وسیله رفع موانع پیشرفت است.» بر همین اساس به مردم و جوانان توصیه می‌کنند: «کسانی که اظهار بی‌میلی به انتخابات می‌کنند و دیگران را به عدم حضور تشویق می‌کنند. اینها قدری بیشتر فکر کنند. رای ندادن هیچ دستاورد و فایده‌ای ندارد و مشکلی از کشور را حل نمی‌کند. در رای دادن احتمال فایده وجود دارد و در رای ندادن هیچ احتمال فایده وجود ندارد. رای ندادن هیچ دستاوردی ندارد. اما در مورد رای دادن بنده می گویم که حتما دستاورد دارد اما آن کسی که تردید دارد بگوید احتمالا دستاورد دارد و ضرر نیز می کنند.»
از این روست که آیت‌الله خامنه‌ای تاکید می‌کنند: « هر کس که ایران را دوست دارد؛ هر کس جمهوری اسلامی را دوست دارد. هر کس انقلاب را دوست دارد. هر کس قدرت ملی را دوست دارد. هر کس پیشرفت را دوست دارد باید در انتخابات فعال باشد و در انتخابات شرکت پرشوری داشته باشد.» رهبر معظم انقلاب همچنین در روز 11 اسفندماه پس از انداختن رای‌شان به صندوق درباره توجهات بین المللی به برگزاری انتخابات در ایران بیان می‌فرمایند:‌ «چشم آحاد مردم و افراد سیاسی و صاحبان جایگاه‌های معتبر ملی و سیاسی به ایران است. امروز همه چشم‌شان به ایران است. چشم‌شان به شماست، می خواهند ببیند که شما در این انتخابات چه می‌کنید و نتیجه این انتخابات چه می‌شود. هم دوستان ما و هم افرادی که علاقه‌مند به ملت ایران هستند و هم بدخواهان؛ از همه طرف چشم‌ها مترصد به مسائل کشور و ملت ماست.»‌ایشان در ادامه از مردم درخواست کردند که دوستان ایران را خوشحال و بدخواهان را ناامید کنید.
رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی درباره هدف دشمن از تخریب مردمسالاری در ایران نیز بیان می کنند:‌«هدف دشمن تبدیل مردم‌سالاریِ اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار است. آنها در ایران دنبال این هستند که یک حکومتی اینجا سر کار بیاید که باب میل استکبار باشد: یا یک حکومت فردی که یک فرد مطیعِ آنها بر سر کار باشد، یا یک حکومت بظاهر دموکراسی غربی که [در واقع] دموکراسی دروغ و فریب است، سر کار بیاید، منتها زیر نگین آنها، در مشت آنها که بر طبق میل آنها حرکت بکند و تحت فرمان آنها باشد؛ خواستار این هستند.»جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز با تکیه بر آرای مردمی توانسته نظام مردمسالاری را پایه ریزی کند که بیگانگان برای بر هم زدن این پایه مردمی دست به هر عملی می زنند. این رقابت بین المللی در ورای انتخابات و دعوت مسئولان نظام برای مشارکت مردمی خود حاکی از اهمیت و کیفیت ساختار مردمسالاری در ایران دارد. رقابتی که یکی برای جاری کردن مردمسالاری و دیگری برای ایجاد یک حکومت سرسپرده برای آن تلاش می‌کند.
 
منبع: فارس
ارسال نظرات