۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۷۵۳۱۶۱

ریخت و پاش ارزی موبایل و هشدار ائمه جمعه/ طرح وزارت صمت برای ۱۴۰۳ چیست؟

ریخت و پاش ارزی موبایل و هشدار ائمه جمعه/ طرح وزارت صمت برای ۱۴۰۳ چیست؟
در حالی شاهد تداوم واردات بی‌رویه و خارج از پیش‌بینی آیفون‌های آمریکایی رفرش و ریپک شده هستیم که این ریخت و پاش ارزی با واکنش یکی از ائمه جمعه نیز مواجه شده و این ابهام وجود دارد که وزارت صمت چه برنامه‌ای برای اصلاح این روند در سال ۱۴۰۳ دارد.

اخیرا شاهد اظهار نظر یکی از ائمه جمعه در خصوص خسران منابع ارزی از واردات بی‌رویه آیفون‌های آمریکایی به کشور بودیم. قربانعلی دری نجف‌آبادی امام جمعه اراک این خصوص گفته است که ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد، اما استفاده از این ظرفیت‌ها، همت می‌خواهد، درآمد ارزی کشور محدود است، ولی با همت بلند، این محدودیت‌ها جبران می‌شود، به عنوان مثال ما نباید دلار را صرف واردات تلفن همراه کنیم بلکه باید تولید کننده تلفن همراه باشیم.

لازم به ذکر است، در سال جاری شاهد بودیم که با وجود ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15، و همچنین عدم تولید آیفون 13، واردات آیفون صدها میلیون دلار آیفون در یک سال هستیم. با توجه به شرایطی که در مورد تولید این برند وجود دارد، می‌توان گفت که عمده آیفون‌های 13 و مدل‌های قبل‌تر آن که وارد کشور شده، رفرش و ریپک بوده است اما به عنوان گوشی نو وارد و به مصرف‌کننده فروخته شده است.طرح وزارت صمت برای 1403 چیست؟

طرح وزارت صمت برای واردات آیفون در 1403 چیست؟

بنابراین با توجه به رویه واردات در برابر صادرات خود که انحصار واردات آیفون را در اختیار عده خاصی که اتفاقا تخصصی در حوزه واردات تلفن همراه، خدمات پس از فروش و کنترل زنجیره فروش ندارند، نه تنها موجب زیان مصرف‌کننده نهایی شده بلکه در عمل سبب آسیب جدی به منابع ارزی کشور نیز شده است.

به طور مثال در سال 1397 واردکنندگان به دلیل عدم نظارت بر زنجیره فروش و گران فروشی حتی به حبس محکوم شدند. این در شرایطی است که واردکنندگان آیفون در عمل هیچگونه نظارتی بر زنجیره ندارند و شاهد تغییرات مداوم قیمت آیفون‌ها هستیم.

با توجه به این شرایط و ابهامات جدی که در خصوص عملکرد وزارت صمت در این حوزه وجود دارد، این سوال مطرح است که برنامه این وزارتخانه برای سال 1403 و اصلاحات در حوزه واردات آیفون چیست تا حداقل جلوی زیان ارزی کشور در سال آینده گرفته شود.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات