۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۷۵۳۲۴۷
یادداشت؛

اولویت مغفول

اولویت مغفول
ماه رمضان پیش رو یک تفاوت با سال های پیش دارد. رهبری معظم انقلاب در تیرماه سال جاری در دیدار روحانیون و طلاب بر تغییر اولویت حوزه تأکید کرده و تبلیغ را به عنوان اولویت معرفی کرده اند.

ماه رمضان فرصتی طولانی و شیرین برای طلاب و روحانیون است، فرصتی برای انجام رسالت تبلیغی، نشر معارف اهل بیت(ع) و همراه کردن مردم در راه ارزش های دینی و الهی.

اما ماه رمضان امسال یک تفاوت با سال های پیش دارد. رهبری معظم انقلاب در تیرماه سال جاری در دیدار روحانیون و طلاب بر تغییر اولویت حوزه تأکید و تبلیغ را به عنوان اولویت معرفی کرده اند. از این رو تبلیغ در ماه رمضان اهمیت جداگانه ای پیدا کرده است.

همیشه همین بوده که دروس حوزوی و علوم اهل بیت(ع) ابزاری برای گسترش معارف دینی است زیرا هر چه فعالیت علمی دقیق تری صورت گیرد، داشته های علمی بیشتری برای دفاع از مکتب و حمله به مخاصمان وجود خواهد داشت. علامه امینی با سال ها تلاش علمی به الغدیر رسید که کسی منکر تأثیرگذاری آن در دفاع از اندیشه شیعی نیست. در همان سخنرانی مهم حضرت آیت الله خامنه ای، از کتب مهم شیعی به عنوان مصداقی از تبلیغ دین و مرتبه بالای امر تبلیغ در آثار بزرگان نام برده می شود.

رهبری معظم با خطاب قرار دادن حوزه و حوزویان از لزوم قرار گرفتن تبلیغ در مرتبه اول فعالیت حوزویان سخن گفتند و از آن روز نیز مسؤولین و نهادهای حوزوی در سخنان جداگانه ای از تلاش های خود برای در اولویت قرار گرفتن تبلیغ و تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب سخن گفتند. با گذشت حدود 8 ماه از این سخنرانی وعده های مسؤولان در خصوص انتشار سند تبلیغ در حوزه های علمیه، هنوز سندی منتشر نشده است. شورای عالی حوزه های علمیه به عنوان اصلی ترین نهاد سیاستگذار و تصمیم ساز حوزه، در این زمینه می بایست اطلاع رسانی دقیق تری نسبت به اقدامات و تلاش های انجام شده، صورت دهد و جامعه حوزوی را در جریان اقدامات قرار دهد.

از دیگر سو از طرح سخنان رهبری، در ایام تبلیغی محرم شاهد اقبال بیشتری نسبت به سال های گذشته از سوی طلاب بودیم که خود را در موقعیت تبلیغ قرار دادند و این امر نشان می دهد طلاب برای حضور در میدان های تبلیغی پای کار هستند و با اندک عنصر محرک رهسپار عرصه می شوند اما اگر عناصر مختلفی دخیل باشند، اقبال طلاب شگفت انگیز خواهد بود. 

سال تحصیلی جاری حوزه های علمیه ماه های پایانی خود را سپری می کند و وقتی رهبر معظم از «مرتبه اول قرار گرفتن تبلیغ» در حوزه سخن می گویند لازم است که در برنامه های آموزشی و تحصیلی تحولی حادث شود تا این مهم محقق شود اما با وجود اعلام آیت الله اعرافی مبنی بر تهیه طرح جامع تبلیغ حوزه تا کنون از کم و کیف آن و جایگاه تبلیغ در متون آموزشی حوزه در دروس سال تحصیلی جدید خبری در دسترس نیست تا کنون برنامه ای برای سال آینده از سوی مسؤولین اعلام نشده است. نهادهای تبلیغی که مخاطب اولیه فرمایش رهبری نبودند اما نقشی اساسی در انتقال ضروریات و احتیاجات تبلیغ به نهاد آموزشی حوزه دارند و لازم است علاوه بر فعالیت گسترده برای اعزام، ارتباط خود را با دستگاه های حوزوی سیاست گذار حفظ کنند.

سال گذشته در یادداشتی در همین خبرگزاری چرایی این سخنرانی رهبری بررسی شد و طبق آن نوشته ها فرمان امسال حضرت آیت الله خامنه ای آرایشی جدید برای مواجهه تمدنی با جبهه مخالف اسلام است و این تغییر آرایش در یک جنگ شناختی با سرعت عمل بالا احتیاج دارد.

مبلغان نیز در تحقق فرمایش رهبری نقش غیرقابل انکاری دارند زیرا حوزویانی که اشتغالات گوناگونی در کنار تبلیغ داشته باید بر خود لازم ببینند به امر تبلیغ دین توجه بیشتری داشته باشند. تبلیغ در عرصه رسانه ه ای موقعیت های بی شماری یافته است که بهانه را برای فراموش کردن تبلیغ از روحانی و طلبه گرفته و هر کسی با هر شرایطی می توان با گذاشتن حتی یک توییت خود را در موقعیت یک مبلغ قرار دهد. اما هر چه مرتبه و کیفیت تبیغ بیشتر باشد تأثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

ارسال نظرات