۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۷۵۳۵۳۴
معاون اجرایی رئیس‌ جمهور:

علامه مصباح اهل هزینه دادن و پای حق ایستادن بود/ مؤسسه امام خمینی یک شجره طیبه برای انقلاب است

علامه مصباح اهل هزینه دادن و پای حق ایستادن بود/ مؤسسه امام خمینی یک شجره طیبه برای انقلاب است
منصوری، آیت الله مصباح (ره) را اهل هزینه دادن و پای حق ایستادن دانست و با اشاره به عافیت‌طلبی برخی‌ها، گفت: بسیاری از بزرگان در اندیشکده‌ها و موسسات تولید محتوا می‌کنند ولی حاضر نیستند آبروی خود را کف دست بگیرند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محسن منصوری،‌ معاون اجرایی رئیس جمهور و از دانش‌آموختگان پیشین طرح ولایت طی سخنانی در آیین افتتاحیه طرح ولایت نوروزی دانشجویان در مسجد جمکران، این دوره معرفتی را میراث گران‌بهای آیت الله مصباح یزدی (ره) توصیف کرد و گفت: طرح ولایت موثرترین دوره‌ آموزشی جاری در کشور است.

وی با بیان اینکه با افتخار می‌گوییم دانش آموخته دوره طرح ولایت هستیم، افزود: طرح ولایت نقشه کلان تمدن اسلامی را تشریح می‌کند و در مسیر تحقق این نقشه، توان تشخیص نقطه موجود و نقطه نهایی را به ما می‌دهد.

معاون اجرایی رئیس جمهور آموزش چگونه متشکل بودن را از امتیازات شرکت در طرح ولایت دانست و گفت: «احزاب و گروه‌های مختلف از سال‌های گذشته عزم و اراده کردند تا کار حزبی و سیاسی کنند اما تقریبا همه‌شان ناموفق بودند چون شیپور را از سر گشاد آن زدند و اول حزب و تشکل راه انداختند اما آنچه درست است ابتدا جاری و ساری کردن محتوا است.»

منصوری تاکید کرد: اگر ما در مبانی و اصول به اتفاق نظر برسیم و چارچوب فکری و ذهنی خودمان را تقویت نماییم، بدون اینکه لازم باشد تشکیلات رسمی و حزبی شکل بدهیم، نیروها چون آرمان مشترک دارند و در یک محور فکر می‌کنند خود به خود متشکل می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما این تجربه موفق را در بین چند ده هزار شاگرد آیت الله مصباح (ره) مشاهده می‌کنیم، افزود: تربیت‌یافتگان مکتب طرح ولایت با روحیه انقلابی در یک چارچوب عمل می‌کنند و مسیر و قله را درست تشخیص می‌دهند و موانع موجود در مسیر رسیدن به قله آنان را خسته‌ نمی‌کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور، عملکرد درست در دوراهی‌ها و فتنه‌ها را از ویژگی‌های دیگر شرکت در طرح ولایت برشمرد و گفت: باطل در شرایط فتنه رنگ و لعاب حق می‌گیرد ولی ماهیت حق ندارد.

منصوری در تکمیل مطلب فوق افزود: کسانی که در جوانی از نگاه مبانی فکری تقویت نشوند در فتنه‌ها رد می‌شوند، اما اگر در مبانی تسلط پیدا کنند می‌توانند در شرایط فتنه به درستی تصمیم بگیرند. بنابراین طرح ولایت توان تشخیص نسخه اصل و بدل را به ما می‌دهد.

وی با بیان اینکه ممکن است خیلی‌ها در لایه‌های مختلف کشور به مسایل اندیشه‌ای وارد شده باشند، گفت: امثال آیت الله مصباح و شهید مطهری‌ها وزنه‌های ثقیل فکری و عقبه‌های تئوریک نظام هستند و ما موظفیم خودمان را به جنس و تفکر ناب انقلاب اسلامی متصل کنیم.

منصوری، آموزش پای حق ایستادن و هزینه دادن را از خصوصیات دیگر شرکت در طرح ولایت دانست و با اشاره به عافیت‌طلبی برخی افراد افزود: بسیاری از بزرگان در اندیشکده‌ها و موسسات تولید محتوا می‌کنند ولی حاضر نیستند آبروی خود را کف دست بگیرند و برای اسلام و اهل‌بیت (ع) میدان‌داری نموده و هزینه دادن را به شاگردان خود آموزش بدهند، اما آیت الله مصباح (ره) اهل هزینه دادن بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تشخیص مدار حق و باطل و مسایل اصلی از فرعی، تصریح کرد: ما باید بتوانیم اولویت‌ها را بشناسیم. اگر نتوانیم اولویت‌ها را بسنجیم، توان تشخیص مسایل اصلی و فرعی را نخواهیم داشت.

وی شخصیت،‌ سلوک علمی و فکری و سبک زندگی و معیشیتی آیت الله مصباح (ره) را برای همگان درس‌آموز برشمرد و گفت: علامه مصباح (ره) زمانی طرح ولایت را آغاز کردند که بیشتر از همه زمان‌ها در معرض تهاجمات و انتقادات و تخریب‌ها و حملات جریان سکولار و غرب‌زده بودند. با این حال ایستادگی و پافشاری ایشان بر اصول و تفکر صحیح ایشان همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است.

منصوری، آیت الله مصباح (ره) را مصداق گذاره‌ی یکی بودن دیانت و سیاست دانست و افزود: ایشان در حوزه سیاسی کار مومنانه انجام می‌دادند. در تحلیل‌های خود انصاف به خرج می‌دادند و در تحلیل موضوعات و عملکرد اشخاص تندروی و کندروی نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه بر خلاف آنچه تبلیغ می‌کنند جذب حداکثری از ویژگی‌های آیت الله مصباح (ره) بود، افزود: چه در دوره اصلاحات و چه در دولت‌های دهم و یازدهم که فشارها بر نیروهای انقلاب بسیار زیاد بود اما آیت الله مصباح (ره) بر مبانی خود پافشاری می‌کرد و یکی از ویژگی‌های ایشان نیز جذب حداکثری بود ولی ما نتوانستیم تصویرسازی درستی ارائه کنیم و جنگ روایت‌ها را به طرف مقابل باختیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: چندین دهه بر مدار درست باقی ماندن کار بسیار سختی است اما آیت‌الله مصباح (ره) تشخیص درست می‌دادند و پای این تشخیص درست می‌ماندند و بر آن اصرار می‌ورزیدند. در حالی که بسیاری از شخصیت‌هایی که از شرایط حال ما انقلابی‌تر بودند به مرور جزو ریزش‌های انقلاب شدند.

منصوری با اشاره به اینکه برای تقویت مبانی و پیشرفت کارها نیاز به فراهم کردن لوازم امر است، گفت: از ویژگی‌های مهم آیت الله مصباح (ره) نهادسازی و فراهم کردن مقدمات برای کارهای بزرگ بود و بر نهادسازی به عنوان مقدمه کار محتوایی تاکید می‌کردند؛ لذا با ایجاد موسسه امام خمینی (ره) یک شجره طیبه‌ای را برای کشور فراهم کردند.

توجه به جزئیات در حین توجه به مسایل کلی و بالادستی ویژگی دیگر آیت الله مصباح (ره) بود که معاون اجرایی رئیس جمهور به آن اشاره کرد و گفت: ایشان در حوزه سیاست و مسائل کلان، یک استراتژیست بزرگ و در حوزه رسیدگی به مسایل بسیار جزئی یک پدر و استاد دلسوز و مردم‌دار بودند.

منصوری افزود: آیت الله مصباح (ره) با وجود اینکه در سطح سیاست‌گذاری و سیاست‌های کلان نظام نقش‌آفرین بودند و در سطح بالای معنوی، فکری و محتوایی قرار داشتند ولی از رسیدگی به مسایل جزئی غافل نبودند و گاهی حتی برای یک فرد جلسات خصوصی دو ساعته و سلسله جلسات می‌گذاشتند و دست او را می‌گرفتند. این سلوک باید الگو قرار بگیرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور، سرعت در کار خیر و پاسخگویی را از ویژگی‌های دیگر آیت الله مصباح (ره) برشمرد و گفت: بزرگان دین و علما و شهدا از جنس کسانی هستند که فیوضات و کرامات آنها بعد از مرگ‌شان هم جاری است و حافظ و نگهبان انقلاب هستند.

منصوری با تاکید بر اینکه افرادی می‌توانند در نظام دینی موثر باشند که مبانی فکری خود را تقویت کرده باشند، گفت: اگر اصول درست داشته باشید و در چارچوب ولایت حرکت کنید قطعا می‌توانید برای آینده انقلاب افرادی بابرکت و دارای منشأ اثر شوید.

دانش‌آموخته پیشین طرح ولایت با اشاره به اینکه باید در این طرح یاد گرفت تا از کار سطحی و تحلیل سطحی و بدون عمق و بدون مبنا پرهیز شود، تصریح کرد: طرح ولایت دوره تمرین مهرورزی، تمرین کار جمعی و تشکیلاتی، تمرین رفاقت و فدای هم شدن و تمرین دست هم را گرفتن و پای هم ماندن است.

ارسال نظرات