۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۸
کد خبر: ۷۵۳۷۳۰
مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد ساختار اقتصادی برآمده از فرهنگ ایرانی اسلامی

ضرورت ایجاد ساختار اقتصادی برآمده از فرهنگ ایرانی اسلامی
اصفهان ـ حجت الاسلام متولی امامی در یادداشتی به آسیب‌های استمرار اقتصاد ربوی و نظام بانکداری ربوی و ضرورت ایجاد ساختار اقتصادی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمدصدرا متولی امامی، مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، در یادداشتی تحت عنوان «ایام سرنوشت ساز جمهوری اسلامی» به چالش‌های اقتصادی کشور و ضرورت ایجاد ساختار اقتصادی برخاسته از فرهنگ ایرانی اسلامی پرداخت، متن این یادداشت در ادامه آمده است:
 
 در سالی که رهبر معظم انقلاب با عنوان "مهار تورم و رشد تولید" نام گذاشتند، حداقل دو مرتبه جهش قیمت ها تجربه شد و سفره مردم، بیش از پیش کوچک گردید.
 
همچنین برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، نرخ بهره به 30 درصد رسید و رکورد بانکداری ربوی در دولت به اصطلاح انقلابی شکسته شد.
 
اکنون در ساعات پایانی سال میخواهیم پرسش مهمی را مطرح نمائیم :
 
چرا این اتفاقات، در همه دولت های جمهوری اسلامی رقم خورده و حتی در دولتی که با حمایت تمام قد نظام اسلامی بر سر کار آمده، نتایج اسفبارتری را به نمایش گذاشته است؟
 
در مطالعات تمدنی، امری مسلّم است و آن این که خروجی سازه های تمدنی، همان نتایجی را به دنبال خواهد داشت که طراحان آن از قبل پیش بینی کرده اند. این خروجی هماهنگ با فرهنگ مادر است و در صورتی که بخواهیم نتایج مطلوب خود را داشته باشیم، باید ساختار نوینی طراحی کنیم.
 
تاریخ پول اعتباری، تاریخ ربا و تورم است. به تعبیر جفری اینگام، پول اعتباری ریل نظام سرمایه داری می باشد. کشورهایی هم که به ظاهر تورم پایین تری دارند، یا مانند امریکا تورم خود را از طریق جهانی سازی دلار به کشورهای دیگر صادر می کنند، یا همانند آلمان و ژاپن بدهی خارجی بزرگی دارند که در صورتی نقد شدن، سیل تورم آن کشورها را نابود خواهد کرد. سایر کشورها هم شرایطی دارند که در جمهوری اسلامی قابل اجرا نیست.
 
انقلاب اسلامی برای استقلال از شرق و غرب، رفع فقر و جلوگیری از فاصله طبقاتی شکل گرفت و با نظریه ولایت فقیه، نظام سیاسی متفاوتی نسبت به کشورهای دیگر ایجاد نمود. جمهوری اسلامی، سیاست مستقل خود را دارد و ناچار است اقتصاد و نظام پولی خود را نیز داشته باشد؛ وگرنه همان نظام سیاسی اش را نیز از دست خواهد داد. ما ترکیه نیستیم، عربستان هم نیستیم، نمی توانیم افغانستان و عراق هم شویم. ما ناچاریم از ظرفیت های بومی و دینی خودمان، الگوهای ایجابی تولید نمائیم.
 
حتی با ایده های سلبی و کنترل گذاری بیشتر بر جامعه هم نمی توان نتایج ساختارهایی مثل بانک و بورس را تغییر داد.
 
ما ساختاری برآمده از فرهنگ ایرانی اسلامی نیاز داریم که برای حل مسأله های ایرانیان و مسلمانان طراحی شده باشد. ما نمی توانیم در بعد سیاسی، موسس نظام ولایت فقیه باشیم، اما در ابعاد اقتصادی و فرهنگی، مقلد تمدن غرب شویم.
 
اگر ولایت فقیه ایجاد کرده ایم، ناچاریم نظام پولی و اقتصادی هماهنگ با آن را ایجاد کنیم؛ وگرنه نظام سیاسی ولایت فقیه و اعتقادات مردم، زیر لگد بانک ها استحاله خواهد شد.
 
نظام پولطلا که در کتب فقه اسلامی، با ادبیات درهم و دینار یا نقدین مطرح شده، بزرگ ترین مانع خلق پول از هیچ است و تورم را غیرممکن مینماید.
 
پولطلا، ظرفیت های بیشتری برای برقراری عدالت اجتماعی دارد و همگونی و هماهنگی بالایی با نظام اقتصادی و سیاسی اسلام دارد.
 
پولطلا، بستر مناسب تری برای اجرای احکام فقهی چون قرض، زکات، دیه، خمس و... است.
 
پولطلا مورد امضای اهل بیت بوده و به تعبیر برخی تاریخ نگاران، اول بار توسط انبیای الهی ضرب شده است.
 
پولطلا می تواند اعتماد اجتماعی از دست رفته برخی مردم را بازگرداند و اموال ایرانیان را از تاراج تورم داخلی و خارج مصون دارد.
 
در روزهای سرنوشت سازی قرار داریم و به نظر میرسد دولت سیزدهم، آخرالزمان انقلاب اسلامی باشد. تجربه چهل و پنج ساله نشان داده است، اصرار بر بکارگیری الگوهای غربی، انقلاب اسلامی را از درون تهی می کند.
 
برای بازیابی حقیقت فطری انقلاب اسلامی، به الگوهایی نیازمندیم که به عدالت، انسانیت و دین نزدیک تر باشند و نظام پولطلا، از این جنس است./1304/
 
والحمدلله رب العالمین
 
۲۹ اسفند ۱۴۰۲
متین فیروزآبادی
ارسال نظرات