۲۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۷۵۴۵۸
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

توسعه وقف در جامعه موجب ایجاد جهش در اقتصاد اسلامی می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی گفت: توسعه وقف در جامعه موجب ایجاد جنبش و جهش در اقتصاد اسلامی شده و خدمات آن در زمینه های گوناگون به رشد جامعه می انجامد.
حجت الاسلام حجت گنابادي نژاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار داشت: توسعه فرهنگ وقف در جامعه نیازمند برنامه ریزی و توجه جدی دولت و مجلس در برنامه پنجم توسعه است .

وی ادامه داد: بی توجهی به این عرصه در اسناد بالا دستی نظام موجب عدم برخورداری از منافع آن در پیشرفت و رشد فرهنگی ، اجتماعی و علمی کشور می شود .

مدیر کل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی ابراز داشت: ارائه فهرستی جامع از خدمات وقف به مردم، آن ها را با خدمات این عرصه بیشتر آشنا خواهد کرد و موجب مشارکت بیشتر مردم در این سنت حسنه می شود.

وی افزود: رویکرد دینی و توجه ویژه امام خمینی (ره) به موقوفات پس از انقلاب اسلامی باعث حفاظت و استفاده درست از منافع آن ها در جهت تحقق نیت واقفان شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی هم زمان با سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلابی اسلامی خاطر نشان کرد: لغو لایحه خرید و فروش اراضی و اب موقوفه یکی از اولین مصوبات شورای انقلاب بود که پس از آن سامان دهی مناسبی در امور موقوفات شروع شد.

وی به برخی از موارد موقوفه خواری در رژیم پهلوی و دوران های پیش از آن اشاره کرد و توضیح داد: تصرف موقوفات و در اختیار گرفتن منافع اراضی و املاک موقوفه، تغییر کاربری موقوفات برای ترویج فساد در حکومت طاغوت و از بین بردن وقف نامه ها از جمله اعمال ضد موقوفه ای بوده است.

گنابادی نژاد تأکید کرد: وهابیت به دلیل حمایت حکومت پهلوی بیشترین سوء استفاده را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از عرصه وقف و منافع موقوفات در کشورمان کرده است.

وی بیان این که فراز و نشیب تاریخی موقوفات در ماندگاری سنت حسنه وقف در میان مردم تأثیر چندانی نداشته است، عنوان کرد: در مقطع زمانی حمله مغولان به ایران نیز به موقوفات آسیب های فراوانی وارد شد که حتی با سوزاندن وقف نامه ها و از بین بردن موقوفات، برخی از آن ها دچار دگرگونی شد .

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: در بررسی تاریخی اقتدار دولت عثمانی به این نتیجه می رسیم که پیشرفت این دولت در اثر بهره گیری از موقوفات برای گسترش مسائل فرهنگی، اجتماعی و علمی بوده و توسعه آن مرهون عرصه وقف است.

وی تصریح کرد: خراسان رضوی با توجه به وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) قطب موقوفات کشور است و افتخارات و برکات زیادی به دنبال همین موقوفات برای این منطقه به بار آمده است.

گنابادی نژاد با بیان این که در آمد موقوفات و امور خیریه برای صرف در زمینه آموزش عالی و دانشگاه ها در ایالت متحده آمریکا 24 هزار میلیارد تومان است، تأکید کرد: در صورتی که این فرصت مورد غفلت قرار گیرد پتانسیلی عظیمی درجامعه از دست می رود و هزینه های زیادی به ما تحمیل می شود.

وی خواستار توسعه و ترویج فرهنگ وقف در عرصه های مختلف درکشور شد و بر ضرورت بهره مندی از الگوهای دینی در عرصه وقف برای رشد خدمات در عرصه های علمی ، دینی ، فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد. /930/د102/ص
ارسال نظرات