۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۷۵۴۸۷۶
حجت الاسلام خورشیدی:

جامعه ما گرفتار بسیاری از آداب‌ورسوم غلط است

جامعه ما گرفتار بسیاری از آداب‌ورسوم غلط است
حجت الاسلام خورشیدی ضمن تبیین مثال‌هایی از عدم عمل جامعه به آیات قرآن و سیره اولیای الهی، گفت: جامعه گرفتار بسیاری از آداب‌ورسوم غلط است که جوانان را به تباهی می‌کشاند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ محمد اسماعیل خورشیدی در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به تفاوت‌های ماه رمضان امسال با سال‌های گذشته، اهتمام روزافزون مردم به قرآن کریم را تجلی نور معنویت در کشور توصیف نمود و اظهار داشت: ماجرای غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی جزء رویدادهای تلخ این روزها بر امت اسلامی است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه به وظایف مؤمنین و مسلمین بعد از ماه مبارک رمضان اشاره نمود و با تأکید بر این که در کنار تلاوت قران کریم، تأمل و تفکر بر آیات الهی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: اگر جامعه اسلامی تنها به فرازهایی از آیات الهی سوره حجرات که وظایف انسان در برابر خدا و پیامبر و نیز وظایف انسان‌ها در برابر یکدیگر و حتی در برابر دین خدا را تشریح نموده، عمل می‌کرد، مدینه فاضله شکل می‌گرفت.

 وی به وظایف انسان در برابر خدا، پیامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام اشاره نمود و اذعان داشت: قرآن کریم در آیه نخست سوره حجرات تصریح می‌کند «یَا أَییّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»؛ ای اهل ایمان! بر خدا و پیامبرش در هیچ امری از امور دین و دنیا و آخرت پیشی مگیرید و از خدا پروا کنید که خدا شنوا و داناست.

حجت‌الاسلام‌ خورشیدی با تأکید بر این که در صورت عمل به آیه نخست سوره حجرات، بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی جامعه رنگ برخواهد بست، به فرازهایی از صلوات شعبانیه اشاره نمود و یادآور شد: امام سجاد علیه‌السلام در این دعا تصریح می‌کنند؛ کسی که از پیامبر(ص) و آل او عقب ماند و یا از ایشان پیشی گیرد به انحراف رفته و نابود خواهد شد.

 وی در ادامه ضمن تبیین مثال‌هایی از عدم عمل جامعه به آیات قرآن و سیره اولیای الهی با بیان این که جامعه گرفتار بسیاری از آداب‌ورسوم غلط است که جوانان را به تباهی می‌کشاند، خاطرنشان کرد: مهریه سنگین، جهیزیه‌های کلان، برپایی مراسم‌های عروسی مجلل و… همه‌وهمه از رسومات اشتباهی است که بر فرهنگ ایران اسلامی سایه افکنده و مشکلاتی را پیش روی ازدواج جوانان ایجاد نموده است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت اصلاح رویه‌های اشتباه جامعه و تنظیم‌کردن جای‌جای زندگی با آیه نخست سوره حجرات تأکید نمود و یادآور شد: تغییر نوع تعظیم و تکریم اموات و ریخت‌وپاش و اسراف‌ها و دوری از سنت نبوی از دیگر مصادیقی است که جامعه را به سمت فرهنگ جاهلی سوق می‌دهد و هزینه‌های گزافی را بر صاحبان عزا تحمیل می‌سازد.

 وی ضمن اشاره به بحران جمعیتی کشور با بیان این که در وضعیت وخیمی قرار داریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه والدین بیش از آن که به فکر تربیت، دین و آخرت فرزندان باشند، با نگاهی مادی تنها به فکر تهیه امکانات دنیا اعم از تخت، کلاس شنا، تبلت، رایانه و دیگر مسائل مادی هستند.

 حجت‌الاسلام‌ خورشیدی در پایان سخنان خود با بیان این که رزق‌وروزی همسر و اولاد را خدا تضمین نموده است و انسان تا اولاد دار نشود بسیاری از رزق‌های مادی و حتی معنوی که در گرو وجود فرزند است را درک نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: اگر در اموراتمان با نگاه خدایی، نبوی و اهل بیتی پیش رویم، مشمول عنایات خاص ذات اقدس الهی قرار گرفته، مشکلاتمان برطرف خواهد شد. 

ارسال نظرات