۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۵۵۲۸۵
آیت الله حسینی بوشهری:

بقیع باید به جهانیان معرفی شود

بقیع باید به جهانیان معرفی شود
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بقیع را یکی از مهم ترین مکان های تاریخی و هویتی اسلام عنوان و بر لزوم معرفی آن به جهانیان تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش بین المللی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» که امروز قبل از ظهر در سالن همایش های حوزه نمایدگی ولی فقیه در امور حج و زیارت قم برگزار شد، ضمن تسلیت سالگرد تخریب قبور بقیع، از حجت الاسلام والمسلمین نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و دست اندرکاران برگزاری همایش تشکر کرد.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عظمت و اهمیت بقیع را محصور در قبور مبارک ائمه اطهار(علیهم السلام) ندانست و توضیح داد: به بقیع نباید فقط به عنوان قبرستان نگاه کرد؛ بقیع گوشه ای از تاریخ اسلام است و مکان رفت و آمد، مناجات و نماز پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) بوده؛ به عنوان مثال بخشی از صحیفه سجادیه در بقیع بیان شده؛ بقیع یکی از مهم ترین مکان های تاریخی و هویتی اسلام است و باید به جهانیان معرفی شود.
 
وی افزود: شروع قداست بقیع از زمانی است که پیامبر به دنبال مکانی برای دفن مسلمانان بودند و بقیع را انتخاب کردند که این هم مویدی دیگر برای قداست آن مکان است. وجود شخصیت های برجسته صدر اسلام نظیر فاطمه بنت اسد، حمزه سید الشهدا، فرزند پیامبر، حضرت ابراهیم و دیگر اصحاب پیامبر در کنار قبور با عظمت چهار امام مدفون بر اهمیت آن افزوده است.
 
آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به برخی از دلایل بزرگداشت و زیارت بقیع اشاره کرد و گفت: عقلای عالم معمولا از افتخارات گذشته شان تجلیل می کنند، یادمان و برج می سازند و این در مورد بقیع هم صادق است. زیارت اساسا ایجاد رابطه میان زائر و مزور است و موجب می شود انسان تلاش کند تا هرچه بیشتر شبیه آن مزور شود.
 
وی اهمیت دیگر بقیع را مشکوک بودن دفن حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) در آن ناحیه دانست و افزود: انسان به نیت زیارت حضرت صدیقه طاهره نیز می تواند به زیارت بقیع برود؛ حتی جبرئیل در نیمه شعبان خدمت پیامبر می رسد و ایشان را از خواب بیدار می کند و به بقیع می برد تا در آن جا به مناجات بپردازند. سیره ائمه پیامبر و ائمه اطهار(علیهم السلام) این بود که شب های جمعه برای طلب استغفار و مناجات با پروردگار به بقیع می رفتند.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی دیگر اهمیت بقیع را بیان کرد و اظهار داشت: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که روز قیامت هفتاد هزار نفر از بقیع مبعوث می شوند و به غیر حساب وارد بهشت می شوند. بقیع در کنار بعد معنوی اش، بخش اعظمی از تاریخ اسلام است. آنقدر این مکان اهمیت داشت که برخی همچون عقیل برادر امیرالمومنین در آنجا خانه ساخته بودند؛ و جالب است بدانید قبور ائمه مدفون در بقیع در خانه عقیل است.
ارسال نظرات