۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۷۵۵۴۷۶

۲۷ عنوان برنامه سوگواری سیدالکریم در شهرری برگزار می‌شود

۲۷ عنوان برنامه سوگواری سیدالکریم در شهرری برگزار می‌شود
معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: به مناسبت ایام سالروز رحلت حضرت سیدالکریم، ۲۷ عنوان برنامه با شعار «جهاد و هجرت» در شهرری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن عرفاتی معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در نشست خبری به مناسبت اعلام برنامه‌های رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار کرد: بحث جهاد و هجرت از ویژگی‌های مهم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بوده است لذا برنامه‌های امسال با شعار «جهاد و هجرت» برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در راستای جهاد تبیین ۱۲۰ روایت از ائمه معصوم علیهم السلام نقل کرده‌اند که بیشتر مربوط به امام جواد(ع) و امام هادی(ع) است، گفت: در خصوص شناخت‌نامه سیدالکریم بیش از ۳۰ جلد کتاب تدوین شده است.

معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) افزود: ویژه برنامه‌های ایام رحلت این محدث والامقام با محوریت ۲۷ عنوان در این بارگاه معنوی از روز دوشنبه سوم اردیبهشت آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه محور سخنرانی‌ها در مراسم این ایام رویکرد معارف حضرت عبدالعظیم(ع) خواهد بود، عنوان کرد: روز دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشا بحث صحیفه سجادیه در شبستان و روز سه شنبه از ساعت 16:30 درس اخلاق آیت الله منفرد با رویکرد شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) در مقام علم و توحید برگزار می‌شود.

معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به حضور دسته‌های عزاداری در روز سه شنبه بیان کرد: خادمان آستان مقدس سه شنبه ساعت 17 در میدان شهرری تجمع کرده و سپس به سمت آستان مقدس حرکت می‌کنند و ساعت 18 نیز آیین تعویض پرچم گنبد حرم مطهر برگزار خواهد شد.

عرفاتی با اشاره به حضور خدام فرهنگی و قرآنی در مدارس طی این هفته ادامه داد: محفل قرآنی بانوان در تالار شیخ صدوق عصر سه شنبه ساعت 15 برگزار می‌شود و زیارتنامه حضرت عبدالعظیم(ع) سه شنبه شب به طور همزمان در تمام حرم‌ها و اعتاب مقدسه کشور بعد از نماز مغرب و عشا قرائت می‌شود.

وی با اشاره به مراسم عزاداری شب رحلت تصریح کرد: ویژه برنامه شب رحلت و گرامیداشت شهدای امنیت فراجای سیستان و بلوچستان، با حضور سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا، سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مومنی، مرثیه سرایی محمد رضا بذری و محمدرضا نوشه ور سه شنبه 4 اردیبهشت بعد از نماز مغرب و عشا در مصلی آستان مقدس برگزار خواهد شد.

معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) عنوان کرد: روز چهارشنبه از ساعت 8 صبح طلاب در صحن اصلی حرم تجمع کرده و وارد مصلی می‌شوند و مراسم ظهر وفات نیز با سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی، مرثیه سرایی محمدحسین پویانفر، قرائت زیارتنامه توسط مرتضی طاهری و اجرای شعر توسط محمد رسولی چهارشنبه 5 اردیبهشت از ساعت 10 صبح در مصلی آستان مقدس برگزار می‌شود.

عرفاتی با اشاره به آیین چراغ گردانی توسط فرزندان خدام چهارشنبه ساعت 17:30 در صحن اصلی ادامه داد: ویژه برنامه شام وفات و اجتماع هیئات مذهبی، با سخنرانی حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی، مرثیه سرایی مجتبی رمضانی و محسن عراقی، چهارشنبه 5 اردیبهشت بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان آستان مقدس برگزار و تا نیمه‌های شب ادامه خواهد داشت.

وی سپس گفت: روز پنجشنبه درس‌هایی از نهج البلاغه بعد از نماز ظهر و عصر، هیات کودکان حسینی ساعت 16، تفسیر قرآن کریم و سلسله جلسات فقه زندگی بعد از نماز مغرب و عشا در حرم مطهر برگزار می‌شود.

معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه درهای حرم در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه به طور یکسره و تا صبح باز است، بیان کرد: حاج منصور ارضی شب جمعه دعای پرفیض کمیل را از ساعت 2 بامداد در مسجد جامع حرم مطهر قرائت می‌کند و دعای ندبه نیز ساعت 6 صبح جمعه برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است حضرت عبدالعظیم محدث والامقام و یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی و جهادی است که در روز چهارم ربیع الثانی سال 173 هجری قمری در مدینه در خانه جدش حضرت امام حسن(ع) متولد شده و در روز پانزدهم شوال سال 252 هجری قمری، در شهرری از دنیا رفت.

ارسال نظرات