معاون فرهنگی تربیتی حوزه های علمیه خواهران:
روش مند شدن اخلاق در حوزه های علمیه ضروری است
خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی تربیتی حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر روش مندی اخلاق در حوزه های علمیه، دستاوردهای انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و وحدت جامعه را، مهم ترین اصول اخلاقی حوزه های علمیه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد تقی قندی، معاون فرهنگی تربیتی حوزه های علمیه خواهران، صبح امروز در مراسم افتتاحیه نهمین دوره مقدماتی تربیت مربی اخلاق حوزه های علمیه خواهران کشور که با حضور 130 نفر از مربیان مدارس علمیه سراسر کشور در اردوگاه فاطمه الزهرای قم برگزار شد، دستاوردهای انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و وحدت جامعه را، مهم ترین اصول اخلاقی حوزه های علمیه دانست و خواستار شناخت صحیح این مسیر از سوی طلاب حوزه های علمیه شد.
وی در ادامه با اشاره به روایتی بر ضرورت ترویج اخلاق در حوزه های علمیه تأکید کرد و افزود: عالمان دینی افزون بر اینکه دیگران را به پایبندی اخلاق توصیه می کنند، خود نیز باید متخلق به اخلاق اسلامی باشند.
معاون فرهنگی تربیتی حوزه های علمیه خواهران در نظر داشتن خدا در همه احوال را از جمله معیارهای اصلی پایبندی به اخلاق دانست و اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی و مهم حوزه های علمیه، پرورش افراد متخلق به اخلاق اسلامی و رهنمون کردن آنان در مسیری است که پیامبر اکرم(ص) گام برداشت.
حجتالاسلام قندی خاطرنشان کرد: البته تربیت عالمان و فراهم کردن شرایط خدمت به اسلام و هدایت مردم نیازمند مقدماتی است که تربیت مربیان اخلاق و اساتیدی که همواره با طلاب مأنوساند از اساسی ترین مقدمات این امر است.
وی سپس با طرح این سؤال که چه کسانی در مدارس علمیه مسؤولیت تربیت اخلاقی طلاب را به عهده دارند، به نقش مؤثر مربیان اخلاق در این زمینه اشاره کرد و گفت: مربیان اخلاق خود را موظف به تربیت طلاب بدانند، درد آنان را بشناسند و در برطرف کردن آن بکوشند.
معاون فرهنگی تربیتی حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه شناخت اهمیت، سختی، پیچیدگی و روش های مختلف در تبیین مسائل اخلاقی، اهمیت تربیت مربیان اخلاق در مدارس علمیه را دو چندان می کند، اظهار داشت: قیام در تبیین مسائل اخلاقی نیازمند تربیت مربیان متعدد اخلاق در حوزه های علمیه است.
حجتالاسلام قندی تصریح کرد: هرچه بیشتر و بهتر بتوان افرادی با توانایی مناسب در دوره های اخلاقی تربیت کرد، این افراد در تربیت طلاب مدارس علمیه نیز نقش مؤثرتری خواهند داشت.
وی با بیان اینکه در مجموعه های کوچک، مربیان اخلاق تأثیر بهتری بر طلاب دارند، گفت: نشست و برخواست مربی اخلاق به معنای بودن وی در بین طلاب و استفاده از تجربه های گذشته، سبب تأثیرگذاری بهتر اخلاقی بر روی طلاب می شود.
معاون فرهنگی تربیتی حوزه های علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود بر روش مندی اخلاق در حوزه های علمیه و برنامه ریزی مناسب در این زمینه تأکید کرد و شناخت نیازها و موانع رشد یک فرد و تشخیص روش کار مناسب و استفاده صحیح از آن را مقدمه حرکت به سوی اخلاقی کردن طلاب دانست.
حجتالاسلام قندی در پایان هدف از اخلاق را رسیدن انسان به کمال مطلوب معرفی و تصریح کرد: اگر اخلاق در جامعه نهادینه شود و آحاد مردم متخلق به اخلاق اسلامی شوند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. /920/پ202/ص
ارسال نظرات