۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۷۵۵۶۱

گنبد مطهر امامزاده جمال قم بازسازی شد

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره فنی و عمران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم از بازسازی گنبد مطهر امامزاده جمال(ع) با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال در قم خبر داد.
امامزاده جمال
به گزارش خبرگزاری رسا، ابوالفضل خداداد در این خصوص گفت: طرح سازه این گنبد برگرفته از طرح گنبد حرم امام رضا(ع) است که با مساحت 360 متر مربع بازسازی شد.

وی ادامه داد: برای بازسازی این گنبد از کاشی‌های نره با طرح «معقلی مداخله پرکار» استفاده شده که در آن اسما‌الله با چهار رنگ زرد، سفید، لاجوردی و فیروزه‌ای به کار رفته است.

رییس اداره فنی و عمران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: ارتفاع ساق این گنبد 7 متر بوده که در آن از دو کتیبه قرآنی استفاده شده است.

خداداد با اشاره به کاشی‌های کتیبه به کار گرفته شده در این گنبد گفت: کاشی‌های کتبیه گنبد مطهر امامزاده جمال(ع) هفت رنگ خشتی بوده که در آن سوره اعلی مزین شده است.

وی اضافه کرد: در زیر آن کتیبه، کتیبه‌ای دیگر نصب شده که با طراحی بسیار زیبایی در کنار هم قرار گرفته است.

رئیس اداره فنی و عمران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زیر کتبیه‌ها گفت: در زیر این کتبیه نیز قاب‌های آجری به صورت چارکه بندی استفاده شده و داخل آنها را نیز کاشی‌های نره معقلی ریز به ابعاد 3*3 سانتی‌متر در برگرفته است.


وی اظهارداشت: همچنین در بالای گنبد نیز «شینگ» نصب شده که برگرفته از گنبد مطهر حرم امام حسین(ع) بوده، که ارتفاع آن نیز دو متراست.

خداداد در خصوص مدت زمان اجرای این پروژه گفت: مدت زمان اجرای بازسازی گنبد مطهر امامزاده جمال(ع) شش ماه بوده که با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال به اتمام رسیده که از اعتبارات استانی بوده است.

وی در خصوص دیگر پروژه‌های عمرانی آستان مقدس امامزاده جمال(ع) اظهارداشت: طرح جامع آستان مقدس این امامزاده در حال اجرا بوده که در چهار فاز تعریف شده است.

رییس اداره فنی و عمران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه فاز اول این پروژه در دست پیگیری است افزود: برای فاز اول این پروژه 800 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که تا پایان سال مال 88 به اتمام می‌رسد.

وی افزود: دیگر فازهای طرح جامع آستان مقدس امامزاده جمال(ع) نیز در حدود 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تخصیص آن ظرف مدت پنج سال به اتمام می‌رسد.

براساس گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم،  آستان مقدس این امامزاده در ورودی شهر قم در جاده اراک قرار دارد که پذیرای زائران بسیاری است.

نسب شریف امامزاده سید جمال الدین(ع) با 17 واسطه به امام سجاد(ع) منتهی می‌شود که سید جمال الدین محمد بن علی بن محمد بن محمد بن حسن بن زید بن داعی بن مهدی بن اسماعیل بن حسن بن یحیی بن حسن أبی عبدالله الرازی بن علی أبی الحسن الدینوری بن حسن بن حسین بن حسن الافطس بن علی الأصغر بن امام زین العابدین(ع) از جمله آنهاست.

وی سیدی جلیل القدر، عظیم الشأن و بسیار بزرگوار بود. او به امامزاده «جمال» معروف و جد سادات فراهان و باقرآباد عراق عجم است. نخستین بار نام و نسب شریف وی را علامه سید کیاء گیلانی ذیل شجره نامه سادات خورزن و فراهان ساکن در ساوه ذکر نموده و از او به شایستگی یاد نموده است. علامه نسابه ابن مهنا از اعلام قرن هفتم هجری نیز برخی از اجداد امامزاده سید جمال و پسر عموهای او را در کتاب انساب خود ذکر کرده است.

مرحوم شیخ عباس فیض(ره) پس از ذکر نام امامزاده جمال الدین می‌نویسد: وی یکی از شرفاء قم و به سید ابوالمعالی محمد جمال الدین معروف و نقیب سادات قم و آوه بوده که در قرن هشتم می‌زیسته است.

امامزاده جمال الدین دارای یک فرزند به نام سید محمد بود که از او فرزندی به نام سید نظام الدین حسن به وجود آمد که او نیز دارای سه فرزند بود که جملگی از بزرگان سادات فراهان و جد سادات باقرآباد و فراهان اراک و ساوه بودند. خاندان سید جمال الدین محمد، علاوه بر شرافت نسب، از بزرگان سادات قم و اراک بوده و به عنوان نقیب و سرپرست سادات قم و آوه خدمت می‌نموده و به زهد و تقوی آراسته بوده‌اند. /917/د102/ص

ارسال نظرات