۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۷۵۶۴۹
مسؤول مؤسسه فرهنگی میثاق غدیر:

علمای تبریز نقش مهمی ‌در قیام 29 بهمن ایفا کردند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مؤسسه فرهنگی میثاق غدیر تبریز گفت: محوری ترین نقش در قیام‌های صده اخیر در ایران اسلامی، بر عهده روحانیان و مذهبی‌ها بوده است.
قيام 29 بهمن تبريز


حجت الاسلام سیدحسین مطهردوست، مسؤول مؤسسه فرهنگی میثاق غدیر و مؤلف کتاب حوزه ها و تحولات علمی و اجتماعی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تحلیل نقش علما و روحانیت در قیام 29 بهمن تبریز پرداخت.

وی با بیان این‌که محوری ترین نقش در قیام های صده اخیر ایران اسلامی بر عهده روحانیان و مذهبی‌ها بوده است، تاکید کرد: ‌این مسأله حتی در میان بازاریان که یکی از قشرهای مؤثر در تحولات یکصد سال اخیر بوده اند، برجسته بوده است به گونه‌ای که اکثریت بازاریان موثر دارای تحصیلات حوزوی و یا درای ارتباط قوی با روحانیت بوده اند.

مؤلف کتاب حوزه ها و تحولات علمی و اجتماعی تاکید کرد: در واقع قرار گرفتن حوزه های علمیه در متن جامعه و مرکز شهر توانست نقشی خاص در جامعه ایفا کند، به نوعی که حوزه ها ی علمیه افزون بر اشتغالات علمی به ملجأ مردم بی پناه و جور کشیده دستگاه حاکم تبدیل شده بود.

وی همراهی حوزه های علمیه و روحانیت شیعه در تحولات اجتماعی و سیاسی را امتیاز خاص روحانیت شیعی دانست و ابراز داشت: این امتیاز به علت پیشگامی روحانیت در مبارزات و همراهی با مردم و نقادی مدام حوزه های علمیه نسبت به قدرت های حاکم در جامعه بوده است.

مسؤول موسسه فرهنگی میثاق غدیر تبریز به نقش روحانیت و حوزه های علمیه در قیام 29 بهمن تبریز اشاره کرد و گفت: علمای تبریز محوری ترین نقش را در قیام 29 بهمن تبریز داشته اند و این نقش آفرینی از دو جنبه خواستگاه و هدایت قیام مطرح بوده است.

وی تاکید کرد: خواستگاه قیام 29 بهمن اعتراض به جریان حمله به برجسته ترین حوزه علمیه شیعی بوده است و هدایت این قیام نیز در تمامی جوانب بر عهده روحانیت متنفذ این شهر بوده است.

مولف کتاب حوزه ها و تحولات علمی و اجتماعی افزود: نکته جالب در این قیام اقدامات بازدارنده روحانیت درجلوگیری از ملتهب شدن فضای شهر بوده است، به گونه ای که اگر اعلامیه های روحانیت و مراجع نبود احتمال درگیرها و بروز برخی تسویه حساب های شخصی در سایه قیام مردمی می رفت که این امر با هدایت و البته نتیجه گیری لازم از قیام و حرکت مردمی همراه شد./935/ت302/س

ارسال نظرات