۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۷۵۶۹۸۳
توکلی در گفت‌وگو با رسا:

پهلوی، بحرین را در سینی طلایی به انگلستان تقدیم کرد

پهلوی، بحرین را در سینی طلایی به انگلستان تقدیم کرد
پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه، جدا شدن بحرین را در راستای اعمال و انجام تمام دستورات کشورهای غربی به وسیله رژیم پهلوی عنوان کرد و گفت: به دستور انگلستان بحرین را در سینی طلایی تقدیم کردند.

یعقوب توکلی کارشناس و پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به مناسبت روز جدا شدن بحرین از ایران با ابراز از تأسف از اینکه اقدامات و مناسبات سیاسی پهلوی در چارچوب روابط و ساختارها و منافع کشورهای غربی تعریف می‌شد گفت: ما به فرانسه وام یک میلیارد دلاری بدون بهره و تضمین برگشت برای پیشرفت صنایع صنعتی آن کشور دادیم، برای آمریکایی‌ها در ویتنام جنگیدیم در حالی که آن جنگ هیچ ربطی به ما نداشت و برای انگلیسی‌ها هم جنگیدیم و سربازان خود را به کشتن دادیم که آن هم ارتباطی با ایران نداشت.

این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه ادامه داد: با ایران به عنوان یک کشور اشغال شده رفتار می‌شد که باید دستورات کشورهای اشغالگر را انجام می‌دادیم؛ این حرفی است که علم هم به شاه می‌زند و خودشان هم به این مسأله اقرار دارند که مردم به آن‌ها به چشم نیروهای خارجی نگاه می‌کردند.

وی با مد نظر قرار دادن تصمیمات سیاست خارجه ایران در زمان رژیم پهلوی ابراز داشت: ما با مصر و اعراب دوست بودیم تا جایی که منافع اسرائیل اجازه می‌داد. برای مثال در آتش زدن مسجد الاقصی وقتی دعوا بالا گرفت، شاه به علم گفت که ما تعمیر مسجد الاقصی را قبول می‌کنیم تا یهودیان و مسلمانان دعوا نکنند تا اسرائیل را از زیر فشار خارج کند.

توکلی حاکمیت رژیم پهلوی را در عمل در اختیار خاص و ویژه انگلستان توصیف کرد و ابراز داشت: شاه به علم می‌گوید که بحرین چیزی بود که انگلیسی‌ها از ما خواستند و ما نتوانستیم نه بگوییم.

این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه درباره بهانه جدا شدن بحرین از ایران اظهار داشت: بعد از سلطه غرب بر آسیا، با اصل تجزیه و کوچک کردن دشمن و به منظور به دست آمدن قدرت تسلط بر آن پیش رفتند؛ وقتی واحدها کوچک شوند، به جای جنگیدن با یک تیپ با یک گردان می‌جنگند و جنگیدن با یک گروهان خیلی آسان‌تر است؛ اما اگر این‌ها به دسته تبدیل شوند اصلاً مقابله نخواهند کرد و پیشاپیش تسلیم می‌شوند.

وی افزود: غرب از ابتدا به دنبال تجزیه ایران، عثمانی و هر جایی بوده است که بخواهد غلبه پیدا کند که گستره قدرت مانع این‌ها بود؛ همین غم که در تجزیه بحرین می‌بینید، در تجزیه هرات و افغانستان و قفقاز و آذربایجانات هست، منتها در آن‌ها به زور و جهالت و کوتاهی بود، اما در بحرین به دلیل اینکه متأخر و آخرین بوده است و سیاست خارجی ایران با اعمال ابتدا خیانت و بعد بلاهت که در آن جامعه را بلیه نشان دادند بحرین را در سینی طلایی گذاشتند و تقدیم کردند.

توکلی داشتن بحرین به وسیله ایران را وسیله‌ای برای تسلط تمام منطقه تنگه هرمز ارزیابی کرد و گفت: در آن حالت تمام قدرت و منابع در اختیار ایران بود و انگلستان این را می‌دانست؛ جدای از بحرین بسیاری از جزایر را هم انگلستان از ما گرفت که صدای آن در نیامد.

این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه ابراز داشت: این ساختار دولتی که سیاست اطاعت از سلطه‌گران خارجی بود، به جدایی بحرین در اوج قدرت نظامی ایران ختم شد؛ در آن زمان کسی نمی‌توانست ایران را مجبور به این کار کند، اما خود ایران رضایت داد و این کار را انجام داد؛ بحرین و جزایر و بخش بزرگی از دریا بوده است و الان هم شیعیان آنجا تحت فشار رژیم آنجا هستند.

وی درباره کسانی که امروز به دنبال خواسته‌های غرب هستند گفت: این‌ها درجه‌بندی دارند، عده‌ای می‌گویند که همراهی کنیم، عده‌ای می‌گویند که تسلیم شویم و عده‌ای هم می‌گویند که بیایید ما را تحریم کنید تا ما مجبور به تسلیم شویم؛ این‌ها در صف‌های مختلف ایستاده‌اند اما در نهایت به صورت واحد یک صدا هستند و آن صدا تسلیم و اطاعت از غرب است.

توکلی اصالت اخلاق آمریکایی را زیاده‌خواه توصیف کرد و اظهار داشت: هر روز آمریکا چیزی خواست و دریافت کرد، فردا چیز بیشتری می‌خواهد، در تاریخ پر از مصادیق این مسأله است؛ بهترین کار این است که شما چیزی به غرب ندهید تا کماکان به دنبال اولین چیزی باشد که می‌خواسته است و با قطع امید با شما برخورد داشته باشد.

ارسال نظرات