۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۷۵۷۰۸۹
یادداشت؛

قم چشمه جوشان انقلاب اسلامی

قم چشمه جوشان انقلاب اسلامی
قم چشمه جوشان انقلاب اسلامی است؛ یعنی این چشمه همیشه جاری است و اگر روزی کم آب شود به همه جا آب کمتر می رسد و به جاهایی حتی شاید نرسد.

 به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، درباره قم و انقلاب اسلامی دو نوع نگاه وجود دارد: 

۱- قم مادر انقلاب است.

یعنی در یک فرایند سختکوشانه و با زحمات علما و مجاهدت های مردمی، انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ متولد شده است و قم افتخار مادری انقلاب را دارد. 

یعنی فرزند نهایتا تا چند سال نیاز به حمایت مادر دارد و پس از آن مستقل می شود.

رک بگویم این تفکر قائل به این است که انقلاب تمام شد و نظام جمهوری اسلامی بوجود آمده و از این پس هر چه هست همین جمهوری اسلامی ایران است و قم فقط یک خاطره و یک نقش تاریخی در ایجاد آن دارد!

و نگاه دوم قائل است به اینکه:

۲- قم چشمه جوشان انقلاب اسلامی است...

یعنی این چشمه همیشه جاری است و اگر روزی کم آب شود به همه جا آب کمتر می رسد و به جاهایی حتی شاید نرسد.

یعنی قم منبع نور انقلاب اسلامی است. زنده و پاینده است. هر چقدر قم کم نورتر شود گوشه گوشه این کشور کم نورتر و تاریک تر می شود و ارزش های انقلاب کم رنگ و کمرنگ تر می شود. 

یعنی نقش قم همچنان مهم و تأثیرگذار است و هر چقدر کم لطفی در حق قم بشود و قم فرهنگ و کنش‌گری انقلابی خودش را از دست بدهد انقلابی گری کمرنگ تر می شود که شده است.

من در این دوگانه معتقد به دومی هستم اما کمتر نشانه ای از اعتقاد مسؤولان ما به این نوع نگاه دیده می شود!

وقتی نگاه به قم، نگاه دوم باشد برای کم کردن آسیب های اجتماعی قم، برای تقویت ارزش ها و باورهای مردم بومی و مهاجر، برای دانش آموز و دانشجوی قم، برای هویت دختران و زنان قم بودجه ملی اختصاص می دهند و عدالت این است نه اینکه شبیه دیگر استان ها بر اساس تعداد ساکنان و ضریب جینی !!!

ارسال نظرات