۲۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۷۵۷۱۳
امام جمعه اهر:

امیر مؤمنان مروج اصلی وقف در اسلام است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اهر مولای متقیان علی(ع) را به عنوان پایه گذار و مروج اصلی وقف در اسلام دانست.
امام جمعه اهر
حجت الاسلام علی حاجی زاده، امام جمعه اهر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت هفته وقف صورت گرفت، با اشاره به جایگاه وقف در اسلام اظهار داشت: اصطلاح وقف و موقوفات در سده های اخیر جایگاهی ارزشمند در میان مردم داشته است به گونه ای که متمولین جامعه اسلامی برای اداره امور مساجد و اماکن مذهبی و یا فعالیت های خیرخواهانه املاک و یا درآمدهای شخصی خود را برای این مسأله اختصاص می دادند.

حجت الاسلام حاجی‌زاده افزود: البته باید مولای متقیان علی(ع) را به عنوان پایه گذار و مروج اصلی وقف در اسلام برشمرد که موقوفات فراوان ایشان در شهر مدینه هنوز هم به برکت ایشان جاری و مستمر است.

وی تأکید کرد: با وجود اثرات معنوی و اخروی فراوان وقف، در دهه‌های گذشته با کاهش شدید وقف روبه‌رو هستیم؛ به گونه‌ای که بیش از نود درصد موقوفات متعلق به گذشته هستند و در سال‌های اخیر موقوفه چندانی نداشته‌ایم.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج طلاب اهر با اشاره به آسیب‌های فراروی وقف در جامعه اظهار داشت: مسائلی چون موقوفه‌خواری و به وجود آمدن افرادی به عنوان غاصبان غیر قانونی املاک وقفی و عدم ایفای نقش موقوفات در مسیر مورد نظر وقف کنندگان سبب ایجاد نوعی بی‌تفاوتی در میان مردم شد.

وی افزایش قیمت املاک های موقوفی را از دیگر مسائل فراروی مسؤولان دانست و ابراز داشت: معمولاً املاک وقفی به صورت اجاره 99 ساله با قیمت پایین در اختیار مستأجرین قرار گرفته است و فرزندان افراد مستأجر نیز که املاک را به نوعی از پدران خود به ارث گرفته‌اند حاضر به تخلیه ملک نیستند./935/ت302/س
ارسال نظرات