۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۷۵۷۷۱۳

پیام تسلیت مقامات کشورهای جهان درپی شهادت رییس جمهور اسلامی ایران

پیام تسلیت مقامات کشورهای جهان درپی شهادت رییس جمهور اسلامی ایران
مقامات کشورهای جهان اعم از روسای جمهور و وزرای امور خارجه در پیام های جداگانه ای شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مقامات کشورهای جهان اعم از روسای جمهور، وزرای امور خارجه و سایر شخصیت ها و مقامات کشورها در پیام های جداگانه ای شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفتند.

 
م/ پیام تسلیت مقامات کشورهای جهان درپی شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه
تسلیت بشار اسد و اعلام همبستگی با ایران
رئیس جمهور سوریه با اعلام «همدردی قلبی» خود و ملت سوریه با «رهبر انقلاب اسلامی، دولت و ملت دوست ایران»، شهادت رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفت.
 
اسد افزود که «سوریه با جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های درگذشتگان و همراهانشان، در این حادثه دردناک و فقدان بزرگ، صمیمانه ابراز تأسف و همدردی می‌کند».رئیس‌جمهور سوریه با اشاره به سفر کاری رئیس جمهور ایران، گفت، «ایشان شهید راه خدمت شد».
 
وی در ادامه همکاری نزدیک با آیت‌الله رئیسی را یادآوری کرد و گفت که «ما با رئیس جمهور فقید کار کردیم تا روابط راهبردی بین سوریه و ایران همواره شکوفا باشد».بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی روز گذشته 30 اردیبهشت‌ماه پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در ساعت 13 و 30 دقیقه در مسیر بازگشت به تبریز در شرایط نامطلوب آب‌وهوایی دچار سانحه شد.
 
این بالگرد علاوه بر رئیس جمهور، حامل وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان، امام جمعه تبریز سید محمدعلی آل‌هاشم و استاندار آذربایجان شرقی مالک رحمتی، جمعی از محافظان و خدمه پرواز نیز بود.
م/ پیام تسلیت مقامات کشورهای جهان درپی شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه
 
پیام تسلیت رئیس‌جمهور چین
سخنگوی وزارت خارجه چین وانگ ونبین امروز دوشنبه اعلام کرد رئیس‌جمهور این کشور شی جین‌پینگ با ارسال پیام تسلیت به معاون اول رئیس‌جمهور محمد مخبر، «از طرف دولت و مردم چین درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت». 

پادشاه عربستان شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان شاه و ولیعهد عربستان سعودی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را تسلیت گفتند.

رئیس جمهور سریلانکا: به شدت شوکه هستیم / عمیقاً با دولت و مردم ایران همدردی می‌کنم

رانیل ویکرماسینگه، رئیس جمهور سریلانکا در پیامی در ایکس شهادت رئیس جمهور ایران و هیات همراه وی را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

ویکرماسینگه در این پیام نوشت: «سریلانکا به شدت از درگذشت دلخراش ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و سایر مقامات ارشد ایران شوکه و اندوهگین است. عمیقاً با خانواده‌ها، دولت و مردم داغدار ایران ابراز همدردی می‌کنم و به آنها تسلیت می‌گویم. در غم خانواده (آیت‌الله) رئیسی و هیات همراه‌شان شریک هستیم.»

م/ پیام تسلیت مقامات کشورهای جهان درپی شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه
 
پوتین، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت
کاخ کرملین امروز (دوشنبه) از تسلیت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه در پی شهادت آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه خبر داد

وزیر خارجه هند: عمیقاً بهت‌زده شدم / در این حادثه غمبار در کنار مردم ایرانیم

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند در پیامی به زبان فارسی در شبکه اجتماعی «ایکس» شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: «از شنیدن خبر درگذشت دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه در سقوط هلیکوپتر عمیقاً بهت زده شدم. جلسات متعدد خود با آنها را به یاد می آورم که آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۴ بود به خانواده‌هایشان تسلیت می‌گوئیم. ما در این حادثه غمبار در کنار مردم ایرانیم.»

پیام تسلیت مقامات کشورهای جهان درپی شهادت رییس جمهور اسلامی ایران

پیام تسلیت وزیر امور خارجه لبنان
وزیر خارجه لبنان در پیامی گفت: «در خصوص آنچه در ایران رخ داده، متأسفیم. من یک فرد و یک دوست که مورد احترامم بود، از دست دادم.»عبدالله بو حبیب اضافه کرد: «ما فردی خاص را در سیاست خارجی از دست داده‌ایم.»
 
دولت پیشبرد امور لبنان به دنبال شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان او در سانحه هوایی روز گذشته 3 روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است.بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سید محمد علی آل هاشم امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان آن‌ها روز گذشته در هوای مه‌آلود آسمان شمال غرب کشور دچار سانحه شد و تمام سرنشینان به شهادت رسیدند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه و به همراه دیگر مقامات جهت افتتاح سد مشترک «قیز قلعه‌سی» با جمهوری آذربایجان عازم شهرستان مرزی خداآفرین شده بودند که در مسیر بازگشت بالگرد حامل آن‌ها دچار حادثه شد.
م/ پیام تسلیت مقامات کشورهای جهان درپی شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه
 
حزب‌الله: شهید آیت‌الله رئیسی خادمی مخلص و صادق برای مردم ایران بود
حزب‌الله لبنان امروز (دوشنبه) در پیامی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی، حسین امیر عبداللهیان، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز و «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی را تسلیت گفت.
 
در این بیانیه آمده است: «در وهله اول به محضر سید و مولایمان بقیه‌الله اعظم صاحب العصر و الزمان (ع) و حضرت‌ آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای (دام ظله) و مقامات و مسئولان و مردم صبور و عزیز ایران به ویژه خانواده‌های شریف و مجاهد شهدا تسلیت می‌گوییم».حزب‌الله لبنان همچنین این واقعه را به تمامی مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت گفت.مقاومت اسلامی لبنان افزود: «ما مدتهاست که رئیس‌جمهور شهید را از نزدیک می‌شناختیم، ایشان برای ما یک برادر بزرگ، حامی سرسخت و مدافع مسائل امت، به ویژه بیت المقدس و فلسطین و مقاومت در تمامی مناصبی که بر عهده داشتند، بودند.
 
ایشان همچنین خادمی مخلص و صادق برای ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران و یار وفادار امام خامنه‌ای دام ظله بود».حزب‌الله همچنین شهادت حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه را تسلیت گفت و او را وزیری فعال و پیش رو در تمامی محافل سیاسی و دیپلماتیک جهانی و دوستدار و حامی جنبش‌های مقاومت دانست.شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی و شهید حسین امیر عبداللهیان بعدازظهر روز گذشته (30 اردیبهشت) به همراه شهید آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز و شهید «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی در سانحه سقوط بالگرد در «جنگل دیزمار» در استان آذربایجان شرقی به شهادت رسیدند.
م/ پیام تسلیت مقامات کشورهای جهان درپی شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه
 
پیام تسلیت رئیس جمهور ترکیه
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) شهادت آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه را تسلیت گفت.اردوغان با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی و تسلیت به ملت و دولت ایران در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت که ترکیه در این روزهای سخت و غم انگیز در کنار همسایه خود ایران خواهد بود.

پیام تسلیت جنبش جهاد اسلامی فلسطین به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی

جنبش جهاد اسلامی فلسطین شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان ایشان را در حادثه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پیامی ضایعه درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه را به مردم و رهبر ایران تسلیت گفت و با ملت ایران اعلام همدردی کرد.

 
م/ پیام تسلیت مقامات کشورهای جهان درپی شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه
پیام تسلیت دولت مصر 
 
سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری مصر احمد فهمی اعلام کرد که «جمهوری عربی مصر، با اندوه و تاسف فراوان» شهادت رئیس‌جمهور سید ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان و هیات همراه در «سانحه دردناک» هوایی را تسلیت می‌گوید. 
 
وی افزود که رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی نیز «صمیمانه تسلیت و همدردی خود را به ملت برادر ایران ابراز می‌دارد و از خداوند متعال برای رئیس جمهور فقید ایران و درگذشتگان غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده‌هایشان صبر و آرامش مسئلت دارد».فهمی تصریح کرد که «جمهوری عربی مصر با سران و ملت ایران در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی می‌کند».

تسلیت رهبر انصارالله یمن به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی

سید عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را به امام خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت گفت.

رهبر انصار الله در این پیام برای درگذشتگان اجر جزیل و برای بازماندگان از خداوند صبر مسئلت کرد.

یک دقیقه سکوت در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین

حاضران در کنفرانس بین المللی امنیت هسته‌ای امروز به احترام درگذشت رئیس‌جمهور فقید ایران و هیات همراه وی، در ابتدای این نشست وی یک دقیقه سکوت کردند.

م/ پیام تسلیت مقامات کشورهای جهان درپی شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه
 
پیام تسلیت دولت مالزی
نخست‌وزیر مالزی انور ابراهیم در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) از شهادت آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» و دیگر همراهانشان در سانحه بالگرد ابراز تأسف کرد.وی تصریح کرد «من عمیقاً از درگذشت جانسوز رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان و چندین تن دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران متأثر شدم. من در این دوران سخت به مردم ایران تسلیت می گویم. خداوند روحشان را قرین رحمت و در زمره صالحین قرار دهد».ابراهیم در خصوص همکاری نزدیک ایران و مالزی توضیح داد: « من در نوامبر گذشته، افتخار ملاقات با رئیس جمهور رئیسی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشتم.
 
او نمونه‌ای از تعهد عمیق به رفاه مردم و عزت ملت خود بود که نشان دهنده تمدنی غرورآفرین و غنی است که ریشه در اصول اسلام دارد».وی ادامه داد: « وقف او به عدالت و صلح و اعتلای امت واقعاً الهام بخش بود. ما متعهد شدیم که روابط مالزی و ایران را تقویت کنیم و با هم برای بهبود مردم خود و جهان اسلام کار کنیم. عهد ما محقق خواهد شد».

اتحادیه اروپا: درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را صمیمانه تسلیت می‌گوییم

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپا تسلیت صمیمانه خود را بابت درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و دیگر اعضای هیات آنها را در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد. شارل میشل همچنین با خانواده شهدا ابراز همدردی کرد.

پادشاه اردن: در کنار ایران هستیم

پادشاه اردن در واکنش به شهادت آیت الله رئیسی: در این شرایط سخت در کنار برادرانمان در ایران هستیم.

 
م/ پیام تسلیت مقامات کشورهای جهان درپی شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه
پیام تسلیت رییس جریان حکمت ملی عراق

سید عمار حکیم، رییس جریان حکمت ملی عراق با صدور پیامی، شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور و همراهان را تسلیت گفت.

با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی، و همچنین شماری از همراهان ایشان به خصوص آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم و با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

همچنین مقامات سایر کشورها نیز با صدور پیام هایی ضایعه تاسف بار رخ داده که منجر به شهادت رییس جمهور کشورمان و هیات همراه ایشان در سفر به آذربایجان شرقی شده را تسلیت گفتند و با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کردند.

اعلام یک تا چند روز عزای عمومی در برخی کشورهای اسلامی

در پی شهادت رییس جمهور کشورمان شماری از کشورهای مختلف اسلامی از جمله عراق، پاکستان، یمن، لبنان و برخی کشورهای دیگر از یک تا سه روز عزای عمومی اعلام کرده اند.

 
پادشاه و ولیعهد عربستان شهادت رئیسی را تسلیت گفتند
سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، شهادت رئیسی و همراهانش در سقوط بالگرد را تسلیت گفتند. 
 
ارسال نظرات