۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۷۵۷۹۵۸

گفت‌وگویی صمیمانه با طلاب غیرایرانی عزادار شهادت خادم الرضا

گفت‌وگویی صمیمانه با طلاب غیرایرانی عزادار شهادت خادم الرضا
در عزای از دست دادن شهید جمهور مردم شهید پرور ایران و هیت همراه، گفت و گویی را با طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی انجام دادیم تا نگاه آنها به این مصیبت روی داده در ایران را دریابیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در عزای از دست دادن شهید جمهور مردم شهید پرور ایران و هیت همراه، گفت و گویی را با طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی انجام دادیم تا نگاه آنها به این مصیبت روی داده در ایران را دریابیم:

آقای مرتضی علی زاده، از افغانستان، با اشاره به فاجعه رخ داده در ایران، بیان کرد: پس از نشر اخبار سانحه، سرانجام فاجعه ای که انتظار می رفت رخ داد و ملت ایران و جهان اسلام عزادار گردید. رئیس جمهور مکتبی، مجتهد، حقوق دان، صادق، خادم و پرتلاش ایران همراه جمعی از بهترین‌های دینی، دیپلماسی و سیاسی امنیتی در کمال بهت و ناباوری با سانحه چرخبال به شهادت رسیدند.

این طلبه افغانستانی مدرسه مبارکه شهابیه جامعه المصطفی با اظهار این که شهادت رئیس جمهور کشور دوست و همسایه ما شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هر یک از همراهان وی تمام مردم کشور افغانستان و سایر ملل اسلامی را متاثر ساخته، ادامه داد: ما مردم افغانستان در کنار شما مردم شهید پرور ایران زمین هستیم. ما را در این غم بزرگ شریک بدانید.

گفت‌وگویی صمیمانه با طلاب غیرایرانی عزادار شهادت خادم الرضا

وی خدمات جاودانه این شهید والامقام را مورد توجه قرار داده و ابراز کرد: بی شک شهید آیت الله رئیسی الگوی خدمت به جامعه انسانی و تشیع بودند. ایشان در راه خدمت به خلق الله جام شهادت را نوشیدند. جامعه روحانیت باید از حسن نیت، اخلاص و عشق ورزی برای خدمت به جامعه اسلامی و دفاع از مقدسات اسلام از آیت الله رئیسی الگو برداری کند. 

این طلبه جامعه المصطفی با تاکید به این که خدمات ایشان تنها منحصر به جهوری اسلامی ایران نمی شود، خاطرنشان کرد: ایشان به همه جوامع اسلامی و تشیع خدمت کرده اند. با حسن نیت و اخلاص خود درس بزرگ به ما داده اند‌. باید از زندگانی ایشان بیاموزیم که طلبه باید در خدمت مردم باشد و برای خدمت به مردم لحظه ای خستگی را احساس نکند.

آقای جابر حسن، از نيجريه نیز اطاعت محض از ولی فقیه و حمایت بدون دریغ از مردم را از ویژگی های بارز شهید آیت الله ابراهیم رئیسی برشمرد و ابراز کرد: من خیلی از شهادت ایشان ناراحت شدم، چرا که ما یکی رئیسی خاص را گم کردیم، نمی توان در جهان هیچ رئیسی مثل شهید ابراهيم رئیسی بیابیم.

این طلبه نیجریه ای مدرسه شهابیه هتک حرمت به قرآن و مسلمانان در بسیاری از کشورها و هزینه سنگین دفاع از قرآن در این کشورها و دفاع تمام قد شهید رئیسی از قرآن و مسلمانان را مورد توجه قرار داد و اذعان نمود: لحظات زندگانی و خدمات این شهید و لحظه و نحوه شهادت ایشان، درسی فراموش نشدنی در زندگی من است. ‌ان شاء الله من هم بتوانم همانند ایشان در خدمت به دین و مردم پرکار باشم و در نهایت به مقام بالای شهادت که آرزوی هر مبلغی است، برسم.

گفت‌وگویی صمیمانه با طلاب غیرایرانی عزادار شهادت خادم الرضا

در ادامه، آقای فراز احمد از پاکستان، با ذکر این روایت از امام علی علیه السلام: خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ، ابراز کرد: آنچه از زندگی آقای رئیسی آموختیم، درس خدمت به مردم است، انسان باید به خلق خدا خدمت کند تا خدا آن قدر آن را در نگاہ مردم بلند کند که همه دنیا در مرگش گریه کنند.

این طلبه پاکستانی مدرسه شهابیه با بیان این که وقتی خبر سانحه بالگرد آقای رئیسی را شنیدیم، به همراه خانواده ام تمام شب را نخوابیدیم و دعا کردیم که خدا نگهدار رئیسی باشد، ادامه داد: آقای رئیسی واقعاً فردی با جذابیت کامل بود، من واقعا عاشق ایشان هستم. ممکن است برخی بگویند شما ایرانی نیستید، آقای رئیسی رئیس جمهور ایران بود، چرا از شهادت ایشان ناراحت هستید؟ می گوییم آقای رئیسی نه تنها سکاندار ایران بود، بلکه هدایت کننده نمونه جهان تشیع و جهان اسلام بود.

وی، در پایان، عنوان نمود: هر که در دلش عشق به اسلام باشد، عاشق شهید رئیسی است. دل ما در شهادت ایشان غم زدہ است. خدا مقام این شھدا را بلند تر کند و در جوار ائمه اطهار علیه السلام مقامی والا عنایت نماید.

آقای سید عبد الواحد رضایی از افغانستان طلبه دیگری از جامعه المصطفی بود که شجاعت، صداقت، مردانگی، ایثار و فداکاری را درس های مکتب شهید رئیسی دانسته و ابراز نمود: شخصیت ایشان در تاریخ ایران بی نظیر بود. رئیس جمهوری به این اندازه دلاور و فعال ندیده بودیم. شخصیتی که یک نقطه سیاه در زندگی ایشان یافت نمی شد. عدالت را مقدم بر همه چیز قرار می داد و با بی عدالتی به شدت مبارزه می کرد. مدافع مردم مظلوم فلسطین، افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و جای جای جهان بود.

این طلبه مدرسه مبارکه شهابیه جامعه المصطفی به مردم‌داری و عشق این شهید والامقام به آحاد جامعه اشاره نموده و تاکید کردند: ریس جمهور شهید ایران در دوران مسئولیتی که داشت یک روز در خانه ننشست و همیشه در حال خدمت بود. با ساده زیستان ساده می نشست و با احترام و فروتنی با بزرگان رفتار می کرد. این خصلت ساده زیستی را از جد غریبش امیرالمومنین علی علیه السلام  به ارث برد. ایشان مایه آرامش برای بی پناهان بود.

گفت‌وگویی صمیمانه با طلاب غیرایرانی عزادار شهادت خادم الرضا

وی با بیان این که شهید دکتر ابراهیم رئیسی برای مرد، زن، پیر، جوان، مسلمان و غیر مسلمان الگوست، خاطرنشان کرد: اگر یک دانشجو خوب درس بخواند در همه درس ها نمره بیست را بگیرد، استادش بهترین جایزه را برای او در نظر می گیرد. شهید آیت الله دکتر رئیسی رحمةالله علیه که در همه ابعاد زندگی خود نمره بیست گرفت، خداوند متعال چنان جایزه عظیمی برایش مقدر کرد تا در روز ولادت امام رضا علیه ‌السلام به درجه رفیع شهادت نائل گردد و غبطه همه مردم به ایشان در دنیا و روز قیامت را به دنبال داشته باشد.

آقای حسن اف، طلبه آذربایجانی المصطفی نیز با بیان احساس خود از اتفاق روی داده برای رئیس جمهور ایران، خاطرنشان کرد: احساس می کنم ایشان به آنچه که در آرزوی رسیدن به آن بود، دست پیدا کرد؛ همانند حاج قاسم؛ مقام شهادت گوارایتان.

این طلبه مدرسه مبارکه شهابیه با اظهار این که زندگی ایشان برای همه ما طلبه ها عبرت و درس است، اذعان نمود: بنده به عنوان طلبه ای غیر ایرانی برای شهادت ایشان خیلی ناراحتم. ایشان شهیدی متقی بود که به ما آموخت در تعامل با مردم بر روی معیار برادری دینی تمرکز کنیم. 

این طلبه آذربایجانی، با اشاره به روحیه خستگی ناپذیری و خدمت گذاری این شهید عزیز، بیان نمود: زندگی این شهید ماندگار به ما آموخت که نباید در هدایت مردم غفلت کنیم و باید در مردم داری و خدمت به آنها خستگی ناپذیر عمل نماییم.

در ادامه، آقای رھبر علی طلبه ھندوستانی مدرسه مبارکه شهابیه، با توصیف احساس درونی خود از مصیبت روی داده در ایران، ابراز نمود: این اتفاق خیلی من و برادران هندوستانی ام را ناراحت و غمگین کرده ھر وقت به یاد این اتفاق می افتم، دلگیر می گردم.

وی با اظهار این که ایشان دلسوزی های بسیاری برای ما طلاب غیرایرانی که در ایران زندگی می کنیم، انجام داد؛ تبیین نمود: نکته برجسته در کارنامه و عملکرد شهید رئیسی آن است که ایشان فقط دغدغه‌ ایرانی ھا را نداشته بلکه دغدغه‌ ی تمام ملت های مسلمان را داشته اند؛ نمونه بارز آن حمایت های کامل و بدون دریغ در جنگ غزه است.

این طلبه جامعه المصطفی، شهید رئیسی را الگوی طلاب غیرایرانی دانست و عنوان نمود: درس ھای زیادی را می توان از زندگی این خادم الرضا علیه السلام بگیریم. یکی از شاخص ترین آنها "تواضع" ایشان بود. دیروز در تاکسی بودم که رانندہ آن برای من تعریف کرد که ایشان دو بار قم آمدہ و ھر دو بار در مساجد کوچک کوچه و خیابان نماز خواندہ اند؛ خود به چشم دیدم که در مسجد کوچکی به امام جماعتی افغانستانی اقتدا کرده بود.

این طلبه هندوستانی، در پایان، اضافه نمود: حفظ "زی طلبگی" درس دیگر او برای طلاب غیرایرانی است. این که در هر شرایط و مکانی که باشیم خود را طلبه و خادم مردم بدانیم و از انجام این وظیفه لحظه ای دریغ نکنیم.

ارسال نظرات