۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۷۵۷۹۶۵
حجت الاسلام ملک زاده در گفت‌وگو با رسا:

خدمات ارزشمند شهید امیرعبداللهیان برای پیشبرد اهداف جبهه مقاومت در تاریخ ماندگار خواهد شد

خدمات ارزشمند شهید امیرعبداللهیان برای پیشبرد اهداف جبهه مقاومت در تاریخ ماندگار خواهد شد
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعالیت دیپلماتیک شهید امیرعبداللهیان در مدت زمان کوتاه خدمتش را موجب اثرات ویژه ای دانست که ابعاد بیشتر آن در آینده روشن می شود.

حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ضمن عرض تسلیت به سبب واقعه جانگداز شهادت عزیزان خدمت گزار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، شهید امیرعبداللهیان را نماد یک دیپلمات متعهد، سخت کوش، اخلاق مدار، نیروی مجاهد و انقلابی خواند و گفت: شهید امیرعبداللهیان توانست در پیشبرد امور و اهداف مقدس جبهه مقاومت نقش آفرینی های ارزنده ای انجام دهد.

وی با اشاره به مدت زمان کوتاه خدمت شهید امیرعبداللهیان بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان با وجود اینکه کمتر از سه سال عهده دار مسئولیت وزارت امور خارجه بود، خدمات ویژه ای داشت که در تاریخ ثبت خواهد شد.

تلفیق دیپلماسی علمی و میدانی سبب گشایش های فراوان برای کشور و جبهه مقاومت شد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دو بخش علمی و میدانی روابط بین الملل، پیرامون فعالیت شهید امیرعبداللهیان در این زمینه گفت: در عرف روابط بین الملل دیپلماسی دو بخش علمی و میدانی دارد، بخش علمی ناظر به تخصصص های لازم علمی است که برای انجام مذاکرات به کار می رود؛ اما دیپلماسی میدانی ناظر به عرصه عمل، قدرت نمایی و اثرگذاری میدانی است، شهید امیرعبداللهیان در هر دو عرصه به خوبی  فعالیت داشت.

وی افزود: شهید امیرعبداللهیان هم در مذاکرات فردی کارآزموده و متخصص بود و فنون دیپلماتیک را در راستای حفظ عزت و سربلندی کشور انجام داد و هم در عرصه میدان به صورت جهادی حضور فعالانه داشت و ترکیب این دو عرصه میدانی و علمی باعث شد گشایش خوبی در زمینه اقتصاد و سیاست بین الملل ایجاد شود.

تغییر سیاست از دیپلماسی التماسی به دیپلماسی انقلابی

حجت الاسلام ملک زاده پیرامون تفاوت رویکرد دیپلماتیک دولت شهید آیت الله رئیسی و دولت قبل تصریح کرد: سیاست خارجی ایران برخلاف دولت قبلی که حالت التماس گونه داشت و چشم امید به لبخند غرب بسته بودند، میدان و علم را باهم به کار بست و باعث شد تا یک دیپلماسی عزت مندانه و انقلابی در این حدود 3 سال برای کشور رقم بخورد؛ به گونه ای که حتی دشمنان نیز به این امر اذعان داشتند.

وی اضافه کرد: دولت قبل اعتقاد داشت که اگر در زمینه حمایت از جبهه مقاومت گام بردارد، باعث می شود مذاکرات با غرب به نتیجه نرسد و گشایشی برای کشور اتفاق نیفتد؛ اما متأسفانه این رویکرد باعث شد کشورهای غربی تصور اشتباهی از ما پیدا کنند و دست به تحریم های بیشتر کشور بزنند. اما سیاست دولت شهید رئیسی باعث شد هم جبهه مقاومت تقویت شود و هم جایگاه ایران در عرصه بین الملل ارتقا یابد.

نقش شهید امیرعبداللهیان در بیداری جهانی علیه رژیم صهیونیستی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیداری جهانی بر علیه رژیم صهیونیستی را ناشی از فعالیت های مجاهدانه شهید امیرعبداللهیان دانست و اظهار داشت: شهید امیرعبداللهیان سفرهای متعددی به کشورهای گوناگون انجام می داد تا پیام مظلومیت مردم فلسطین را به آنها برساند و باعث ایجاد جریان جهانی علیه صهیونیسم جهانی شود.

توجه به دیپلماسی اقتصادی

حجت الاسلام ملک زاده در بخش دیگر سخنانش به تغییر نگاه سیاست خارجی در دولت شهید آیت الله رئیسی اشاره کرد و بیان داشت: دستگاه دیپلماسی و در رأس آن، شهید امیرعبداللهیان در کنار کمک به جبهه مقاومت، تلاش زیادی را برای گشایش های اقتصادی و سیاسی در عرصه بین الملل داشتند و روابط خوبی با همسایگان، کشورهای آفریقایی و شرقی ایجاد کردند تا فروش نفت را به روزی سه میلیون بشکه در روز برساند.

وی در خصوص دستاوردهای اقتصادی سیاست خارجی شهید امیرعبداللهیان گفت: با روابط خوبی که با همسایگان و کشورهای دیگر ایجاد شد به زودی شاهد اثرات و برکات آن خواهیم بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و شهیدان خدمت را موجب باطل شدن تبلیغات سوء دشمن و اذنابشان در داخل دانست و گفت: این شهادت باعث شد عده ای که فریب خورده بودند، آگاه شوند و امروز پیام های زیادی از برخی فریب خوردگان دریافت می کنیم که دچار شرمندگی شده اند.

ارسال نظرات