۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۷۵۷۹۸۵
کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفت‌وگو با رسا:

شهید امیرعبداللهیان فردی با برنامه و معتقد به عزت و اعتلای نظام اسلامی بود

شهید امیرعبداللهیان فردی با برنامه و معتقد به عزت و اعتلای نظام اسلامی بود
پاک آیین هماهنگی دیپلماسی با میدان، توجه به شرق و همسایگان در عین منفعل نبودن در مذاکرات با غرب را از مهم ترین رویکردهای شهید امیرعبدللهیان عنوان کرد.

محسن پاک آیین کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، شهید امیرعبدللهیان را فردی متدین، انقلابی، مدیر، با برنامه و معتقد به عزت و اعتلای نظام اسلامی معرفی کرد و افزود: شهید بزرگوار امیرعبداللهیان به دلیل این ویژگی ها تمام تلاش خودش را برای پیشرفت ایران در عرصه بین الملل می کرد.

وی با تمجید از با برنامه بودن شهید امیرعبدللهیان پیرامون مهم ترین برنامه این شهید گفت: مهم ترین برنامه ایشان، برنامه برای غرب آسیا و تمرکز بر مسئله فلسطین و تقویت محور مقاومت بود.

پاک آیین افزود: به همین دلیل ارتباطات بسیار نزدیکی با محور مقاومت ایجاد شد؛  البته ایشان در مسند معاونت امور خارجه ارتباطات نزدیکی داشت اما در دوره وزارت، این روابط تقویت شد.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل هماهنگی دیپلماسی و میدان در دوران مسئولیت شهید امیرعبدللهیان را سبب اتفاقات مبارک امروز در محور مقاومت عنوان کرد و اظهار داشت: شهید امیرعبدللهیان ارتباط نزدیکی با شهید سلیمانی داشت و هماهنگی میان این دو شهید سبب شده بود محور مقاومت ارتقاء خوبی پیدا کند.

پاک آیین ادامه داد: بعد از حاح قاسم نیز، شهید امیرعبدللهیان ارتباط و هماهنگی خوبی با نیروهای مستشاری در زمان سردار قاآنی داشت.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان یکی از راهبردهای موثر سیاست خارجی در زمان شهید امیرعبدللهیان را توجه به شرق در مقابل توجه به غرب دانست و توضیح داد: رویکرد ایشان توجه به شرق بود، این رویکرد هم به دو دلیل بود، دلیل اول، بعد جغرافیایی و نزدیکی و اثرگذاری مستقیم این کشورها بر ایران بود و در بعد دیگر توجه به کشورهای شرق در واقع توجه به مخالفان غرب و استکبار جهانی است. همین رویکرد سبب شد روابط مستحکم تری با چین و روسیه ایجاد و اثرات اقتصادی آن بر کشور نمایان شود.

این دیپلمات با سابقه کشورمان یکی دیگر از رویکردهای مثبت شهید امیرعبدللهیان را تقویت ارتباط با همسایگان عنوان کرد و ابراز داشت: تقویت رابطه با همسایگان و گسترش همکاری ها سبب گشایش های اقتصادی و سیاسی زیادی برای کشور شده و خواهد شد، ما در گذشته اختلافاتی با برخی از همسایگان داشتیم که با تلاش های شهید امیرعبدللهیان بخش زیادی از این اختلافات مرتفع شد.

پاک آیین شهید امیرعبدللهیان را الگویی برای دیگر دیپلمات ها و مسئولان دانست و پیرامون رویکرد توجه به شرق این شهید خدمت توضیح داد: این شهید در کنار اینکه متمرکز بر استفاده از ظرفیت های شرق بود، میز مذاکرات رفع تحریم با چهار به علاوه یک را ترک نکرد و بدون انفعال و عزتمندانه مذاکرات را ادامه داد.

ارسال نظرات