۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۷۵۸۰۲۹
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم مطرح کرد؛

ضرورت تشکیل قرارگاه منسجم؛ برای انتشار روایت معتبر

ضرورت تشکیل قرارگاه منسجم؛ برای انتشار روایت معتبر
حجت الاسلام هاشمیان با اشاره به اینکه رسانه‌ها در بحران‌های اجتماعی میل به هدایت متمرکز افکار عمومی دارند، افزود: اگر انسجام یکپارچه رسانه‌ای وجود نداشته باشد، روایت‌های مخدوش و آشفته به مخاطبان ارائه می‌شود.

در پی حادثه‌ای که منجر به شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان شد موجی از اخبار داخلی و خارجی در فضای رسانه‌ای منتشر شد، علی رغم خبررسانی‌های دقیق و سریع رسانه‌های داخلی ضعف‌هایی در انتشار اخبار وجود داشت که زمینه را برای حاشیه سازی رسانه‌های معاند خارجی فراهم کرد؛ خلاء‌های خبری در ۲۴ ساعت ابتدایی حادثه اخیر فرصت مناسبی برای سوء استفاده رسانه‌های دشمن را فراهم کرد.

از این‌رو حجت الاسلام دکتر سید حسین هاشمیان عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در مصاحبه با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ضمن بیان اینکه گروه‌های مردمی در بازنمایی خبر‌های حادثه شهادت رئیس جمهور و همراهان موثر بودند، اظهار داشت: رسانه‌های داخلی از ابتدای حادثه فضای خبری را از دست معاندین گرفتند و توانستند حضور موفقی در بین مخاطبین داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت خبری حادثه به دلیل شرایط و اهمیت ویژه‌ای که داشت تا انداره‌ای طبیعی بود، ابراز کرد: هنگام مواجه شدن جامعه با حوادث غیرمنتظره، آماده سازی فضای افکار عمومی مردم بسیار مهم است و گروه‌های خبری با وجود احتمال قوی شهادت آیت الله رئیسی در انتشار خبری به خوبی عمل کردند و از طریق کنش‌های رسانه‌ای توانستند که انسجام اجتماعی را حفظ کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با اشاره به اینکه رسانه‌ها در بحران‌های اجتماعی میل به هدایت متمرکز افکار عمومی و ارائه روایت منسجم از رخداد دارند، افزود: اگر انسجام یکپارچه رسانه‌ای وجود نداشته باشد، روایت‌های مخدوش و آشفته به مخاطبان ارائه می‌شود و روایت اصلی تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام هاشمیان با اشاره به اینکه در فضا‌های اجتماعی ممکن است آزادی‌های رسانه‌ای و ساختار غیرمتمرکز خبری کارآمدی داشته باشد، ابراز کرد: در شرایط بحرانی و اتفاقات مهمی که اتفاق می‌افتد، راهبری و هدایت متمرکز و تشکیل قرارگاهی برای عرضه روایت منسجم به افکار عمومی از ضروریات است.

وی با تاکید براینکه پوشش رسانه‌ای تشییع جنازه شهدای خدمت توسط مردم بازنمایی انسجام جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی را به همراه داشت، گفت: حضور گسترده مردم در تشییع شهدای خدمت سرمایه اجتماعی دولت را افزایش داد و خون شهدای خدمت برکاتی زیادی به همراه داشت.

حجت الاسلام هاشمیان ضمن بیان اینکه سرمایه اجتماعی حضور مردم، نیاز امروز جامعه است، خاطرنشان کرد: حضور گسترده مردم در تشییع جنازه شهدای خدمت نشان دهنده آن بود که هنوز در بین مردم وفاق و همبستگی ملی وجود دارد و سرمایه عظیم اجتماعی نظام علی‌رغم تبلیغات دشمن باقی مانده و در بزنگاه‌ها به خوبی نمایان می شود.

وی با بیان اینکه مردم با حضور گسترده خود در تشییع پیکر آیت الله رئیسی از جمهوری اسلامی حمایت کردند، افزود: مردم نشان دادند که سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی از بین نرفته و مردم در جایی که پای آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامی میان باشد در صحنه حاضر خواهند شد و مردم نشان دادند که مسئولین پایبند به ارزش‌های نظام و کسانی که در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی بدون هیاهو کار می‌کنند را به خوبی می‌شناسند و قدردان زحمات و خدمات آنها هستند.

ارسال نظرات