۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۷۵۸۵۲۰

زیر پا گذاشتن تذکرات رهبر انقلاب در اولین روزهای مجلس دوازدهم

زیر پا گذاشتن تذکرات رهبر انقلاب در اولین روزهای مجلس دوازدهم
سیاه نمایی و ناامید کردن مردم از تحول، نتیجه‌ای جز یاس آفرینی و خالی کردن اعتماد اجتماعی نسبت به صندوق رأی در آینده نخواهد داشت.

سومین جلسه علنی دوازدهمین مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۷۴ نماینده در حالی آغاز شد که رسیدگی و تصویب اعتبارنامه منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس قرار داشت، اما طبق پیش‌بینی‌های قبلی تندروهای مجلس دوازدهم و نمایندگان جدید در همان نقطه آغازین بنا را روی درگیری و حاشیه قرار داده تا مشخص شود که سالی که نکوست از بهارش پیداست!

تصاویر منتشرشده از صحن علنی مجلس حکایت از آن دارد که در جریان بررسی اعتبارنامه برخی از نمایندگان طیف رادیکال که خود را مدعی تحولات در مجلس می‌داند بنا را بر ناسازگاری‌های سیاسی قرار داده و با تند کردن فضای پارلمان و راه انداختن گعده‌های درگیری در تلاش است مسیر حرکت مجلس را در همان ابتدای کار با چالش روبه‌رو کند.

به‌صورت طبیعی حق نمایندگان است که نسبت به اعتبارنامه سایرین اعتراض داشته و آن را در صحن و شعبات آن بیان کنند اما تبدیل آن به دعوای کف صحن، درگیری های لفظی و گاهی فیزیکی و کشیدن این اعتراضات به رسانه‌ها و خط‌ونشان کشیدن در شبکه‌های اجتماعی یک بدعت جدید است که اگر در نطفه با آن برخورد نشود در آینده می‌تواند به یک بحران سیاسی تبدیل شود؛ این بحران‌سازی‌های بی‌در پی که با نمایش‌ها رادیکال تجلی می‌یابد مقدمه مسیری است که فرجام آن انحراف از اصول انقلابی بودن است.

البته معدود برپاکنندگان این دست نمایش‌ها در صحن مجلس گمان می‌کنند که با رادیکال کردن فضا و اعتراضات دامنه‌دار به نحوه مدیریت مجلس می‌توانند یک خط تمایز میان خود و سایر نمایندگان در مجلس ایجاد کرده و این صدای اقلیت را به‌عنوان یک فراکسیون قوی رسانه‌ای ثبت کنند اما این پروژه نه‌تنها با مبانی ناب و اخلاقی انقلابی بودن فاصله دارد بلکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نسبت به آن تذکرات جدی را بیان فرموده‌اند.

رهبر انقلاب به مجلس دوازدهم در اقدامی قابل‌تأمل دوازده توصیه کردند که هرکدام از آن‌ها برای اهل نظر معنایی خاص دارد، معظم له فرمودند که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزانندهٔ همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایدهٔ رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است.

همچنین ایشان نمایندگان را از اقدامات تشنج‌آفرین درباره طرح‌ها، لوایح و موارد مشابه با آن پرهیز داده و فرمودند که تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوهٔ مقننه، به تحقّق همهٔ ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت.

آقا در تذکرات و توصیه‌هایشان به مجلس دوازدهم مانع از اظهارنظر و رقابت سیاسی نشده و اتفاقاً آن را برای رشد سیاسی کشور مفید می‌دانند اما آنچه رهبر انقلاب اسلامی روی آن تأکید ویژه دارند رعایت اخلاق و فضیلت‌های اسلامی است که به‌طور طبیعی در درگیری‌های شدید و نطق‌های بی‌منطق اما آتشین اثری از آن نمی‌توان یافت. در مرام اخلاقی و اسلامی هیچ اقلیتی نمی‌تواند با قلدرمآبی جایگاه با فضیلت پیداکرده و میان دیگران باارزش‌تر شود بلکه برعکس هرروز در محاق بیشتر فرورفته و به‌تدریج در مناسبات حل خواهد شد!

توصیه‌های ۱۲ گانه آقا به مجلس پیش از آغاز به کار آن نشان می‌داد که رهبر انقلاب از برخی حوادث در بهارستان پیش‌بینی داشته و هدفشان جلوگیری از تلخ شدن فضای سیاسی و جامعه و عدم شکل‌گیری اختلافات و ستیزه‌جویی‌های که در آینده مانع کارآمدی و پرداختن به کار اصلی مجلس است.

از آن‌سو نمایندگان مجلس بایستی مخاطب این بایدها و تذکرات را در خود جستجو کرده و در جهت رفع آن تلاش کنند اما متأسفانه شواهد نشان می‌دهد که عده‌ای معدود برای چندمین بار متوالی تذکرات رهبری را زیر پا گذاشته و بنایی دیگر در سردارند. این دسته که حیات خود را در داغ کردن سوژه‌ها و درگیری سیاسی و بروز اختلافات و دوری از اصل وحدت کلمه جستجو می‌کنند سودایی دارند که به‌طور حتم آن‌ها را عاقبت‌به‌خیر نخواهد کرد، کما اینکه پیش از دیگرانی نیز چنین سرنوشتی داشته‌اند.

سیاه نمایی و ناامید کردن مردم از تحول نتیجه‌ای جز یاس آفرینی و خالی کردن اعتماد اجتماعی نسبت به صندوق رأی در آینده نخواهد داشت، ماجرای نهضت آزادی تا بیت منتظری و نیز تجزیه تلخ مجلس ششم چون آینه‌ای پیش چشم این گعده تندرو قرار دارد جریانی که با زیر پا گذاشتن تذکرات دلسوزانه پشت بلندگویی وارد مسیری شدند که بازگشت از آن غیرممکن بود!

ارسال نظرات