۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۷۵۸۶۵۱

نظامیان فراری ارتش اسرائیل، اولین شهرک خود را در تایلند بنا می‌کنند

نظامیان فراری ارتش اسرائیل، اولین شهرک خود را در تایلند بنا می‌کنند
نظامیان اسرائیلی که به دلیل جنگ غزه و تبعات سنگین آن، از خدمت فرار کرده و به تایلند مهاجرت کرده‌اند، اولین شهرک خود را در این کشور بنا کردند.
بر اساس گزارش کانال 12 اسرائیل که پنج‌شنبه برابر با 30 می 2024، آن را پخش کرد، تعداد زیادی از اسرائیلی‌های ساکن این رژیم در هفته‌های اخیر از بیم ادامه جنگ در غزه و تبعات سنگین آن، با فرار از سرزمین‌های اشغالی، به کشور «تایلند» مهاجرت کرده و در آن‌جا اولین شهرک یهودی‌نشین خود را بنا کردند.
 
این کانال فاش کرد که بسیاری از شهرک‌نشینانی که پیش از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» در شهرک‌های موسوم به «پوشش غزه» و هم مرز با نوار غزه، در شمال سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کردند، از بیم ادامه این جنگ وحشیانه و تبعات آن به تایلند مهاجرت کرده‌ و بنابر گزارش این شبکه در آنجا شهرکی شبیه شهرک‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی را بنا کرده‌اند.
 
به گزارش این کانال، بسیاری از «قربانیان اسرائیلی جنگ اخیر اسرائیل علیه نوار غزه با سفر به تایلند این کشور به ویژه سواحل آن را مکان بسیار مناسبی برای ادامه زندگی یافته و تصمیم گرفتند، در همین کشور به زندگی خود ادامه دهند.نکته قابل توجه این‌که بخش اعظم این مهاجران را نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل یا نظامیانی تشکیل می‌دهند که پس از شرکت در جنگ غزه از ارتش این رژیم جدا شده و به آن بازنگشتند.
 
«الین گلیلات»، یکی از این شهرک‌نشینان است که تا پیش از عملیات طوفان الاقصی در شهرک صهیونیست‌نشین «العطیف» هم مرز با نوار غزه زندگی می‌کرد، او می‌گوید: «برای تفریح به این تایلند نیامده‌ایم، به اینجا آمده‌ایم تا زندگی را دوباره از صفر شروع کنیم.»الین گیلات و خانواده‌اش همزمان با آغاز عملیات بزرگ مقاومت در 7 اکتبر 2023، علیه شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی ارتش اسرائیل در مناطق هم مرز با نوار غزه از شهرکی که در آن زندگی می‌کرد، فرار کرد.
گیلات می‌گوید: «شب شهرک را ترک کردیم، به سمت ماشین دویدیم و به راه افتادیم، در مسیر ماشین‌ها و اجساد سوخته را دیدیم، تجربه خیلی بدی بود.»بعد از چندماه زندگی در یک اتاق به همراه همسر و سه فرزندش و سگش متوجه شدند که باید تصمیم جدی بگیرند و مهاجرت کنند، لذا به تایلند آمدند.
 
«ایلاد کورد» و همسرش یکی دیگر از شهرک‌نشینان مهاجر اسرائیلی به تایلند است. او از شهرک «المطله»، در شمال سرزمین‌های اشغالی به تایلند مهاجرت کردند، جایی که «حزب‌الله» لبنان در حمایت از مقاومت فلسطینی در مبارزه‌اش با رژیم صهیونیستی و مردم غزه، امنیت را از شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال سرزمین‌های اشغالی سلب کرده و موجب تخلیه این شهرک‌ها از ساکنین آن شده است.
 
کورد می‌گوید که سه ماه اول جنگ غزه کارش تردد بین بیمارستان و جنازه‌ها و خانه بود و این موضوع به شدت او را خسته کرده بود، به همین دلیل تصمیم گرفت که اسرائیل را به قصد تایلند ترک کند.اما «شاکید کردمانی» نظامی نیروی ذخیره ارتش اسرائیل است که در «خان یونس» توسط یک بمب دست‌ساز مجروح شده و برای مداوا به یکی از بیمارستان‌های سرزمین‌های اشغالی منتقل شده بود.
 
وی می‌گوید که طی دوره مداوا و بهبود همسرش او را قانع کرده بود که از این فرصت استفاده کند و به بهانه ادامه درمان و طی کردن دوره نقاهت به تایلند سفر کنند.کردمانی می‌گوید که «هرسال در روز تأسیس اسرائیل(روز نکبت) بر سر قبر دوستانم در کوه هرتزل می‌رفتم، اما امسال نتوانستم، به خصوص این‌که هشت تن از دوستانم به تازگی کشته در جنگ غزه کشته، برخی به اسارت گرفته شده بودند.»
به گفته کانال 12 اسرائیل، این اسرائیلی‌های در تایلند به زبان عبری صحبت می‌کنند و زندگی در این کشور با ساخت اولین شهرک اسرائیلی در آن آغاز کردند و روز استقلال یا همان روز تاسیس اسرائیل (روز نکبت) را در آنجا به دور از اسرائیل جشن گرفتند.براساس اعلام رسمی ارتش اسرائیل از زمان آغاز جنگ این رژیم علیه نوار غزه در 7 اکتبر 2023 تعداد نظامیان زخمی این رژیم به 3 هزار 581 نفر رسید.
 
این درحالی است که بنابر اذعان ارتش اسرائیل نبردهای زمینی ارتش این رژیم در نوار غزه که از 27 اکتبر 2023 آغاز شد، 1781 زخمی در صفوف ارتش اسرائیل به جا گذاشته است.بنابر اعلام ارتش اسرائیل، از آغاز جنگ این رژیم علیه نوار غزه در 7 اکتبر 2023، 634 نظامی و درجه‌دار اسرائیلی به هلاکت رسیدند که 282 نفر آن‌ها در نبردهای زمینی کشته شدند.

58 درصد درجه‌داران اسرائیلی خواهان استعفا هستند

گزارش شبکه 12 اسرائیل درباره مهاجران اسرائیلی به تایلند به یک نکته اساسی اشاره می‌کند، این‌که اغلب آن‌ها نظامیان و نیروهای ذخیره ارتش هستند.جدیدترین نظرسنجی ارتش اسرائیل نشان می‌دهد، فقط 42 درصد از افسران ارتش گفته‌اند که به خدمت خود پس از پایان جنگ هم ادامه خواهند داد. در مقابل 58 درصد تأکید کرده‌اند، به محض پایان جنگ به خدمت در ارتش اسرائیل پایان خواهند داد.روزنامه یدیعوت آحارانوت روز 31 مه 2024، با انتشار نتایج این گزارش، این داده‌ها را «نگران‌کننده» توصیف و تأکید کرد: «نتایج این نظرسنجی درباره عدم تمایل افسران ارتش به ادامه خدمت، مسئولان را به شدت نگران کرده است.»
 
این روزنامه افزود: نظرسنجی انجام شده توسط بخش نیروی انسانی ارتش اسرائیل در ماه جاری، نشان‌دهنده کاهش قابل توجه تمایل افسران برای ادامه خدمت بوده است.یدیعوت آحارانوت افزود: «در نظرسنجی ماه گذشته 42 درصد از افسران به این سؤال که آیا می‌خواهند، به خدمت در ارتش ادامه دهند یا خیر؟ پاسخ مثبت داده بودند.
 
این نسبت در نظرسنجی آگوست 2023، 49 درصد بود که کاهش 7 درصدی را نشان می‌دهد و برای ارتش بسیار نگران‌کننده است.»این روزنامه همچنین به افرایش درخواست بازنشستگی افسران و درجه‌داران در ماه‌های اخیر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: «از افسران سؤال شد که آیا از حقوق خود راضی هستند؟ در پاسخ فقط 30 درصد اعلام رضایت کرده بودند و 60 درصد ضمن اعلام عدم رضایت خود خواستار اشتغال در بخش‌ خصوصی به جای ارتش شده بودند.»به باور یدیعوت آحارانوت، ادامه جنگ سخت در نوار غزه، آسیب‌های خانوادگی از خدمت در ارتش، پاداش‌ها و حقوق نامناسب در مقابل کار سخت و طولانی از جمله دلایل نارضایتی افسران از ادامه خدمت در ارتش اسرائیل است.

افزایش فرار از خدمت

پایگاه خبری «زمان اسرائیل» چهارشنبه گذشته با انتشار گزارشی تأکید کرد که تعداد فراریان خدمت در ارتش اسرائیل، به ویژه در جنگ اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته است «یشای منوهین»، سخنگوی جنبش «یوجد حد» تأکید کرد که او به تنهایی به حدود 40 نظامی فراری ارتش اسرائیل کمک کرده‌اند، این درحالی است که دیگر اعضای این جنبش نیز اعلام کردند که به ده‌ها نظامی فراری از خدمت کمک کرده‌اند.
 
همچنین جنبش اعلام کرد که حدود یک صد درخواست کمک از فراریان از خدمت طی جنگ اخیر دریافت کرده است، درحالی پیش از جنگ این درخواست‌ها به سالانه 10 تا 15 مورد و طی جنگ لبنان و دو انتفاضه فلسطینی مجموع درخواست‌ها 40 مورد بوده است.در همین راستا، گروه اسرائیلی دیگری که بر خود نام «رافضات» را گذاشته‌اند، اعلام کرد که به زنان و دختران ارتش اسرائیل که از خدمت در ارتش اسرائیل سر باز می‌زنند، کمک می‌کند و طی جنگ اخیر شمار این افراد به شدت افزایش یافته است.
ارسال نظرات