۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۷۵۹۰۴۸
حجت‌الاسلام لیالی در گفت‌وگو با رسا:

نامزدهای انتخاباتی از هنجارشکنی و تخریب پرهیز کنند/ شهید رئیسی قربانی بد اخلاقی‌های انتخاباتی بود

نامزدهای انتخاباتی از هنجارشکنی و تخریب پرهیز کنند/ شهید رئیسی قربانی بد اخلاقی‌های انتخاباتی بود
این استاد حوزه و دانشگاه بر لزوم رعایت اخلاق در جریان انتخابات پیش رو تأکید کرد و گفت: اوج بد اخلاقی‌های سیاسی در انتخابات و اوج بد اخلاقی‌های انتخاباتی درباره شهید رئیسی به کار رفت.

حجت‌الاسلام محمدعلی ليالی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سياسی خبرگزاری رسا درباره اخلاق مداری در انتخابات، رعایت اخلاق را امر و حکم شرعی عنوان کرد و گفت: انسان حق بد اخلاقی و بی‌اخلاقی ندارد؛ ایراد سخنانی در نکوهش و تحقیر افراد در بهترین حالت غیبت است که اگر در آن دروغ‌هایی هم باشد که تهمت است؛ در روایات بسیاری از اهل بیت شاهد دستوراتی مؤکد از ایشان برای دوری از این بد اخلاقی هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه لزوم رعایت اخلاق در انتخابات را بر اساس موازین حقوقی، نظام اخلاقی جامعه و قواعد بالا دستی، امری ضروری عنوان کرد و ابراز داشت: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در طول این سال‌ها بارها و بارها سفارش کرده‌اند که آزادی در رقابت‌های انتخاباتی از حقوق مردم است اما لازم و ضروری است که اخلاق و مباحث اخلاقی در انتخابات رعایت شود.

وی افزود: امامین انقلاب مدام و مکرر به نامزدهای انتخاباتی و نامزدهای ایشان به این مهم سفارش کرده‌اند که از تخریب، هنجارشکنی و هتک مباحث اخلاقی دوری کنند.

حجت‌الاسلام لیالی تصریح کرد: متأسفانه کم و کاستی‌هایی در رعایت اخلاق در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری وجود دارد؛ تجربیات بد و ناراحت کننده‌ای از بد اخلاقی‌های نامزدها و طرفداران ایشان در تخریب رقبای انتخاباتی وجود دارد؛ خیلی از این‌ها به جای دفاع و تعریف از نامزد خود، طرف مقابل را تخریب می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بدترین مدل تخریب رقیب را در انتخابات ریاست جمهوری 1396 و 1400 شاهد بودیم؛ هر جا توانستند بد اخلاقی‌هایی را درباره شهید آیت‌الله رئیسی روا داشتند؛ حتی در مناظرات زنده تلویزیونی نتوانستند چند ساعتی با اخلاق باشند؛ رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند دل آدم می‌سوزد که این شهید چقدر مظلومیت را تحمل کرد.

وی با ابراز تأسف مکرر از اینکه اوج بد اخلاقی‌های سیاسی در رقابت‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد و اوج تخریب درباره شهید آیت‌آلله رئیسی صورت گرفت گفت: ما در انتخابات پیش رو محتاج رعایت اخلاق هستیم.

حجت‌الاسلام لیالی با اشاره به این احتمال که ممکن است کاندیداهای انقلابی بیش از یک نفر و دیگران هم با طبع بچه‌های انقلاب سازگار نباشند تصریح کرد: رعایت اخلاق امری ضروری است؛ مبادا مردم انقلابی و طرفداران نامزدهای انقلابی و جریان انقلاب، گرفتار ماشین تخریب و بد اخلاقی‌ها شوند که این خلاف شرع، اخلاق، عرف و توصیه‌های امام و رهبری است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امیدواریم به ویژه جریان انقلابی، در عین بیان و تبیین نقاط مثبت کاندیداهای خود و نقد جریان رقیب از بد اخلاقی و بی‌اخلاقی پرهیز کنند؛ همه باید بدانند که بین نقد و تخریب، توهین و بد اخلاقی تفاوت است.

وی نقد را لازم، ضروری و حتمی دانست و گفت: حاکمیت، حکومت، مجلس، ریاست جمهوری، کارهای اجرایی و مدیریتی ممکن است اشکالاتی داشته باشند که انسان به تعبیر قرآن با لسان لین، امن و امان آن را نقد می‌کند؛ اما تخریب و بد اخلاقی و بی اخلاقی با نقد فرق می‌کند.

حجت‌الاسلام لیالی تأکید کرد: تبیین اندیشه‌های امام و رهبری و تبیین خدمات نظام جمهوری اسلامی و ویژگی‌های مثبت کاندیداها امری حتمی و ضروری است؛ انسان از اندیشه‌های خود و کاندیداهای خود دفاع می‌کند و می‌تواند درباره نامزدهای رقیب نقد و انتقاد داشته باشد و با زبان خوب و مؤدبانه نقاط ضعف اندیشه‌های رقیب را مطرح کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید در عین رقابت پر شور و مشارکت حداکثری، مظهر و نماد اخلاق اسلامی و مسلمانی باشیم گفت: نتیجه نشان داده است بد اخلاقی‌ها به نتیجه نخواهد رسید؛ هر کس بد اخلاقی کرد، آبروی مؤمنی را ریخت، آبروی خودش ریخت و خودش در آن منصب و مسئولیت موفق نبوده است.

ارسال نظرات