۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۷۵۹۱۳۰
اخبار انتخابات (۹)؛

لاریجانی به مقصد نرسید/ اصلاحات؛ حضور حداکثری یا تحریم انتخابات؟

لاریجانی به مقصد نرسید/ اصلاحات؛ حضور حداکثری یا تحریم انتخابات؟
باید منتظر ماند که با تایید دکتر پزشکیان از سوی شورای نگهبان، جبهه اصلاحات مردم را به حضور پرشور و مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری دعوت می‌کنند یا همان روند سابق خود را در پی می‌گیرند و از مشارکت مشروط یا تحریم انتخابات دم می‌زنند!

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، شورای محترم نگهبان بعد از 6 روز بررسی صلاحیت های نامزدهای ریاست جمهوری بالاخره اسامی 6 نامزد تأیید صلاحیت شده را اعلام کرد و این اعلام نتایج از سوی شورای نگهبان سبب هجمه های مختلف از سوی برخی از جناح های سیاسی به این نهاد مقدس نظام شده است.

در این بسته ضمن بیان دیدگاه های افراد تایید صلاحیت شده و نشده و جریان های مختلف سیاسی، مروری به شنیده ها، اخبار انتخابات و تحلیل رویدادهای انتخاباتی خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.

از عدم احراز صلاحیت مجدد لاریجانی و احمدی نژاد تا شروع هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

لاریجانی و احمدی نژاد مجددا احراز صلاحیت نشدند

نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور اعلام شد که بر این اساس آقایان قالیباف، جلیلی، زاکانی، پزشکیان، قاضی زاده هاشمی و پورمحمدی شش نامزد تایید صلاحیت شده معرفی شدند.

تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز از امروز آغاز و تا هفتم تیرماه ادامه خواهد داشت و در نهایت هشتم تیرماه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار و نهمین رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم برگزیده خواهد شد.

از عدم احراز صلاحیت مجدد لاریجانی و احمدی نژاد تا شروع هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

چهره‌های مشهوری که احراز صلاحیت نشدند

اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، عبدالناصر همتی، عباس آخوندی، وحید حقانیان، محمدمهدی اسماعیلی، مهرداد بذرپاش، صولت مرتضوی، شمس الدین حسینی و محمد شریعتمداری از چهره‌های مشهوری هستند که احراز صلاحیت نشدند.

از عدم احراز صلاحیت مجدد لاریجانی و احمدی نژاد تا شروع هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

منبع نزدیک به محسن رضایی:

رضایی به دنبال اجماع است؛ او از نامزد خاصی حمایت نخواهد کرد

یک منبع نزدیک به محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: همانگونه که مکرراً اعلام شد، آقای رضایی تکلیف خود را اجماع در میان نیروهای انقلاب می‌داند و اجماع را در صدر اولویت‌های انتخاباتی خود قرار داده و حمایت از یک کاندیدا، فرع بر مسئله اجماع است. لذا اخبار و شایعات بی اساس مبنی بر حمایت ایشان از یک نامزد خاص تکذیب می‌شود.

از عدم احراز صلاحیت مجدد لاریجانی و احمدی نژاد تا شروع هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

زاکانی: تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم، طی توییتی در صفحه شخصی خود نوشت:

هوالعزیز

در انتخابات گذشته افتخار حمایت از "مظهر شعارهای انقلاب" را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم، اما در انتخابات 1403 برای تداوم راه شهید رئیسی و تکمیل خدمات، تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم. به‌لطف خدا، یاری شهدا و با اتکا به "سوابق، کارنامه و برنامه‌‌ای جامع"، به کسب آرای مردم عزیزمان امیدوارم؛ راه جمهور؛ ایران عزیز؛ دولت خدمت

از عدم احراز صلاحیت مجدد لاریجانی و احمدی نژاد تا شروع هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

پورمحمدی اسم دولت احتمالی خود را اعلام کرد

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نوشت: شرایط کشور مجالی برای آزمون و خطا نمی‌گذارد؛ از سعدی علیه‌الرحمه بیاموزیم که فرمود «بکارهای گران‌مرد کار دیده فرست» #دولت_قرار.

 

از عدم احراز صلاحیت مجدد لاریجانی و احمدی نژاد تا شروع هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

بیانیه منتسب به علی لاریجانی جعلی است

برخی کانال ها مدعی شدند که علی لاریجانی داوطلب شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد، بیانیه‌ای صادر کرد. 

اما کانال رسمی دکتر علی لاریجانی نوشت: آنچه تحت عنوان بیانیه‌ی ردصلاحیت دکتر علی لاریجانی منتشر شده فاقد اعتبار است. اخبار مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی صرفاً از کانال‌های رسمی ایشان منتشر می‌شود.

از عدم احراز صلاحیت مجدد لاریجانی و احمدی نژاد تا شروع هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

بیانیه اسماعیلی درباره انتخابات ریاست جمهوری؛

تاکید بر صیانت از آرمان‌های بلند رئیس‌جمهور شهید

در بخشی از متن بیانیه آمده است: انگیزه اصلی بنده، تببین و دفاعی گفتمان عزت‌آفرین انقلاب اسلامی برای تداوم راه نورانی این شهید عالی‌مقام و استمرار خدمت بود که در سیره و سلوک و مشی عملی استاد عزیزمان، رییس‌جمهور شهید، کارآمدی و کفایت خود را در کامل‌ترین صورت به منصه ظهور رسانده بود.

اینک با احترام به نظر شورای محترم نگهبان و با تقدیر از عزیزانی که در این مدت کوتاه بذل محبت و توجه داشتند، به‌یژه همکاران خدوم در دولت مردمی که با اعلام حسن ظن خود، مرا ممنون فرمودند، از همه گروه‌ها و اقشار انقلابی و متدین که حمایت و پایمردی خود در صیانت از آرمان‌های بلند رئیس‌جمهور شهید و جامع‌الاطراف را نشان دادند، سپاسگزاری می‌کنم.

 از عدم احراز صلاحیت مجدد لاریجانی و احمدی نژاد تا شروع هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

پزشکیان اعلام کرد:

وزیر خارجه من محمدجواد ظریف خواهد بود

پزشکیان پس از تایید صلاحیت شورای نگهبان در سخنانی تصریح کرد: کسانی که تجربه، علم و آگاهی دارند منت‌شان را می‌کشم تا در دولت من حضور داشته باشند،

وی با بیان اینکه ظریف وزیر خارجه دولت من خواهد بود، ابراز داشت: اگر از توانمندان و نخبگان استفاده کنیم به اهدافی که رهبری تعیین کرده می‌رسیم.

پزشکیان تصریح کرد: انتصابات ما جناحی و طیفی بوده است که وضعیت کشور این‌چنین شده است، در این ۴۵ سال کار را بدست کسانی دادیم که مهارت، علم و توانمندی لازم را نداشتند.

وی گفت: باید در منطقه از هر لحاظ اول می‌شدیم نه اینکه با مشکلات شدید اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی مواجه باشیم.

از عدم احراز صلاحیت مجدد لاریجانی و احمدی نژاد تا شروع هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

محمود صادقی: احراز صلاحیت یکی از سه کاندیدای جبهه اصلاحات خبر امیدوارکننده‌ای است

هیأت رئیسه جبهه اصلاحات گفت: من فکر می‌کنم طیف اصولگرایان یکدست نیست و به نوعی یک تنوع درون‌جناحی وجود دارد؛ اگر به همین شکل باشد و آرایش تغییر نکند، کار جبهه اصولگرایی سخت‌تر از جبهه اصلاح‌طلبان است و این آرایش بیشتر به نفع کاندیدای اصلاحات است.

صادقی ادامه داد: امیدوار هستم که با این آرایش، شور و نشاط برای حضور در صحنه انتخابات و پای صندوق‌های رأی هشتم تیر ماه به اندازه کافی ایجاد شود.

صادقی در پاسخ به اینکه جدی‌ترین رقیب آقای پزشکیان در میان این پنج نفر چه کسی است؟ گفت: طبیعتا آقای قالیباف و بعدش آقای جلیلی است.

از عدم احراز صلاحیت مجدد لاریجانی و احمدی نژاد تا شروع هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

تمرکز دوباره بر کلیدواژه «تحریم»

در چنین فضایی، سنت مألوف‌ حامیان مذاکره در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران با تمرکز بر کلیدواژه «تحریم» بار دیگر به اجرا در آمده است. این جریان‌ها در حالی از برنامه مطلوب دولت بعدی برای مدیریت سیاست خارجی سخن می‌گویند که در عمل ایده‌ای جز دیپلماسی التماسی ندارند و به جای تکیه بر واقعیات، طرح اظهارات هیجانی را در دستور کار قرار داده اند؛ رویکردی که می‌تواند همچون ادوار گذشته، بهانه خبرسازی منفی دلالان شده و با تکمیل پازل انتظارات تورمی به مانعی جدی برای سنجش عملکرد سیاستمداران در صحنه رقابت انتخابات شود.

تجربه آزموده و موفق

اینها همه در حالی است که سیاست سه ساله دولت سید ابراهیم رئیسی، مبنی بر پیگیری توأمان رفع تحریم‌ها، تنوع بخشیدن به سیاست خارجی و در عین حال بازدارندگی برپایه قدرت نظامی و موشکی ایران، به عنوان تجربه‌ای در پیش روی مردم قرار دارد که بازتاب آن را در مواجهه با سناریوهای ایران ستیزان به مراتب مؤثرتر و نتیجه بخش‌تر از تعاملات فرسایشی و کم بهره دیده اند؛ مردمی که سال 1400 روی خوش خود را به چهره‌ای گشودند که با شعار سیاست خارجی متوازن و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی به میدان آمد و توانست کشور را از بزنگاه مخاطره‌جویی حامیان غرب به سلامت عبور دهد و به عامل تعیین‌کننده‌ای در کاهش یا تشدید فضای امنیتی پیرامونی کشور تبدیل شود.

این رویکرد به فروپاشی تصویر غیرواقعی دولت گذشته از روند پیگیری دیپلماسی پرغلط در مواجهه با واقعیات سیاست خارجی و تعدیل آشکار سیاست جبهه غرب در پی عملیات «وعده صادق» و تلاش برای جلوگیری از تسری جنگ در غرب آسیا انجامید و این امکان را مهیا کرد تا دولت سیزدهم فارغ از ایده‌های یکجانبه و مطلق اندیشانه حامیان غرب، یک سازکار روشن، قابل اجرا و مورداقبال بین‌المللی برای فرصت‌سازی و تحقق خواست‌های ملی فراهم سازد.

 

از عدم احراز صلاحیت مجدد لاریجانی و احمدی نژاد تا شروع هجمه‌ها علیه شورای نگهبان

چپ‌های تحریمی می‌آیند؟!

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در اظهاراتی پیرامون انتخابات آتی گفته است: اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند در این انتخابات به صورت مشروط شرکت می‌کنند. شرط اصلاح‌طلبان هم این است که نامزدهایی که موردنظر خود جبهه اصلاحات هستند، یعنی با مبانی و معیارها و شاخص‌های مجمع عمومی جبهه اصلاحات، هماهنگ هستند، افرادی را انتخاب کند.

در همین حال، خانم آذر منصوری، دبیر کل جبهه اصلاحات نیز در اظهاراتی گفته است: ما می‌گوییم به هر قیمتی در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، در صورتی شرکت می‌کنیم که کاندیدای برآمده از خرد جمعی اصلاح طلبان امکان حضور در انتخابات را داشته باشد.

این اظهارات صراحتا به معنی تحریم انتخابات در صورت تأیید نشدن سه نامزد اصلاحات (جهانگیری، پزشکیان و آخوندی) است.

جالب آنکه مردم باید بدانند علیرغم موضع چپ‌های تحریمی که در بالا اشاره شد لکن چپ‌های نجیب با این تصمیم موافق نیستند و قصد دارند با حضور در انتخابات از یک نامزد کارآمد حمایت کنند.

معتقدان به تحریم در ستاد اصلاحات، با این اقدام مرتکب یکی از بزرگترین خیانت‌ها به ساحت مردمسالاری اسلامی شده‌اند و مشخص نیست نظام اسلامی چه برخوردی با این رفتار داشته باشد؟ به نظر می‌رسد چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو در انتخابات آتی خط فاصله عمیق‌تری را با جبهه اصلاحات و رویکرد چپ‌های تحریمی اتخاذ کنند.

حالا باید منتظر ماند که با تایید دکتر پزشکیان از سوی شورای نگهبان، جبهه اصلاحات مردم را به حضور پرشور و مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری دعوت می کنند یا همان روند سابق خود را در پی می گیرند و از مشارکت مشروط یا تحریم انتخابات دم می زنند!

میثم صدیقیان
ارسال نظرات