۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۷۵۹۱۳۸
حجت الاسلام مهدی گرامی پور:

فتوای صریح رهبری، حرمت تولید نگهداری و بکارگیری سلاح‌ هسته‌ای است

فتوای صریح رهبری، حرمت تولید نگهداری و بکارگیری سلاح‌ هسته‌ای است
عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: آنچه که از بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با تولید نگهداری و یا بکارگیری سلاح هسته ای بر می آید این است که حرمت استفاده از سلاح هسته‌ای، فتوای ایشان است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی گرامی پور عضو هیئت علمی دانشگاه قم، در نشست مبانی فقهی حکم حرمت تولید و نگهداری سلاح‌های کشتار جمعی که ذیل دوره مکتب شناسی فقهی رهبر معظم انقلاب برگزار شد، به اختلاف تفسیر حکم حرمت رهبر معظم انقلاب مبنی بر فتوا و یا حکم حکومتی دائر مدار مصلحت اشاره کرد و گفت: آنچه که از بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با تولید نگهداری و یا بکارگیری سلاح هسته ای بر می آید این است که حرمت استفاده از سلاح هسته‌ای، فتوای ایشان است.

وی به موضوع شناسی سلاح های اتمی پرداخت و با بیان اینکه سلاح های هسته ای به سه دسته اتمی، هیدروژنی و نوترونی تقسیم می شود گفت: رهبر انقلاب 4 ویژگی اساسی سلاح های هسته ای اعم از کشتار و تخریب گسترده، عدم تمایز میان آحاد ملت از زن و مرد تا پیر و جوان و کودک و نظامی و غیر نظامی، مقطوع النسل شدن انسان ها و ضایع شدن زمین ها و ایجاد خسارت های جبران ناپذیر برای نسل های آینده را بیان می‌کنند. 

حجت الاسلام گرامی پور قرآن، روایات و حکم عقل را سه دلیل حرمت بکارگیری سلاح های هسته ای برشمرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با استناد به آیه 205 سوره بقره «وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ» هرگونه استفاده و حتی تهدید به استفاده از سلاح اتمی را حرام دانسته اند.

وی به 4 طائفه از آیات قرآن که می توان در استنباط حکم استفاده از سلاح های هسته ای از آن بهره گیری کرد اشاره کرد و گفت: طائفه اول آیات که دال بر جمع آوری ابزار برای مقابله با دشمن مانند آیه 60 انفال است با طائفه دوم آن که بر حرمت فساد مانند 205 بقره دلالت دارد قابل تقیید با طائفه دوم نیست؛ چرا که اختلاف مضمونی دارند و شرط تقیید مبین و ناظر بودن مقیِّد بر مقیَّد است در حالی که این مساله منتفی است و طائفه دوم راجع به افرادی است که پس از بدست گرفتن حکومت دست به تخریب می زنند و طائفه اول مربوط به آمادگی نظامی است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تمامی آیات قرآن را دال بر حرمت بکارگیری سلاح های هسته ای دانست و گفت: در رابطه با روایات دال بر حرمت بکارگیری سلاح های هسته ای ، رهبر معظم انقلاب به خصوص در بیانیه محکومیت حمله اتمی آمریکا به ژاپن مطالبی فرموده اند که پشتوانه روایی دارد اما در کلام ایشان بیان نشده است.

وی با اشاره به سه دسته روایی منع تعرض به سالخوردگان، زنان و کودکان، منع آنش زدن دشمن و استفاده از سم در بلاد مشرکین، افزود: از جمله این روایات، «روایت مسعده» است که قواعد جهاد را از سوی پیامبر اکرم بیان می دارد و ماهیت بکارگیری سلاح های اتمی دقیقا در جهت مخالف آن است. به طور کلی آیات و روایات بکارگیری سلاح های هسته ای را منع می کند اما ردی بر تولید و نگهداری سلاح های اتمی از آن فهمیده نمی شود.

فتوای صریح رهبر انقلاب حرمت تولید، نگهداری و بکارگیری سلاح‌ هسته‌ای است 

عضو هیئت علمی دانشگاه قم به حکم عقل در منع تولید، نگهداری و بکارگیری از سلاح های هسته ای اشاره کرد و گفت: در اندیشه رهبر معظم انقلاب، استفاده از سلاح های هسته ای به حکم عقل مصداق ظلم و قبیح است. در رابطه با تولید و نگهداری در اندیشه رهبر معظم انقلاب، سلاح هسته ای از آن جهت که ماده فساد است، به حکم عقل باید قلع و نابود شود. همانطور که از شعار رهبر معظم انقلاب هم فهمیده می شود که در سال 91 فرمودند «انرژی هسته ای برای همه سلاح هسته ای برای هیچ کس».

حجت الاسلام گرامی پور در پایان به دیگر ادله حرمت تولید و نگهداری سلاح هسته ای اشاره کرد و اظهار داشت: به جهت هزینه هنگفت و خطر بالقوه برای کشور نگهدارنده در جنگ ها و حوادث طبیعی که تولید و نگهداری سلاح هسته ای به دنبال دارد، نگهداری آن عقلی نیست و به همین جهت است که رهبر معظم انقلاب بر این نکته تاکید می کنند که تولید سلاح هسته ای در حالی که توان شرعی استفاده از آن را نداریم، عقلا جایز نیست و ایشان در موارد متعدد بر عدم تولید و نگهداری سلاح هسته ای چه در حال و چه در زمان آینده تاکید کرده اند.

ارسال نظرات