۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۷۵۹۳۶۴
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیادر گفت‌وگو با رسا:

عملیات شرمگینانه رژیم صهیونیستی، سبب خروج «بنی‌گانتس» شد

عملیات شرمگینانه رژیم صهیونیستی، سبب خروج «بنی‌گانتس» شد
سید افقهی با انتقاد از سیاست‌های دروغین آمریکا، عملیات شرمگینانه رژیم صهیونیستی در آزادی چهار اسیر خود را مد نظر قرار داد و گفت: یکی از دلایل خروج بنی‌گانتس از کابینه جنگ، همین عملیات بود.

سید هادی سیدافقهی کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا اتفاقات اخیر غزه را مورد توجه قرار داد و گفت: این اتفاقات باید در فضای مجازی، مطبوعات و شبکه‌های ماهواره‌ای پر رنگ نمایش داده شود تا دنیا بیشتر متوجه شود که در این منطقه محدود چه جنایت‌های فجیعی رخ می‌دهد؛ چنین جنایاتی را حتی در جنگ‌های جهانی اول و دوم نیز کمتر شاهد بودیم.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ غرب آسیا درباره وقایع اخیر اظهار داشت: نتانیاهو عملیات قتل عام در رفح را با مبارزه با داعش توجیه می‌کرد اما دنیا و آمریکای دروغگو در برابر آن موضع داشت؛ همه می‌گفتند آنجا بین یک تا یک و نیم میلیون نفر فلسطینی آواره هستند و حمام خون راه خواهد افتاد و مردم قتل عام می‌شوند.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: بایدن تهدید کرد اگر این عملیات در رفح انجام شود کمک‌های نظامی و تسلیحاتی خود به اسرائیل را متوقف می‌کنیم؛ اما حملات زمینی و بمباران‌های هوایی در قلب اردوگاه بی‌سلاح و بی دفاع مردم آواره فلسطین صورت گرفت، حمام خون هم به راه افتاد و گذرگاه صلاح الدین یا فلادلفی به وسیله نیروهای صهیونیستی اشغال شد ولی آمریکا در ارسال کمک‌های خود تغییری به وجود نیاورد و مصری‌های خائن نیز با وجود از دست دادن یک سرباز در مقابل رژیم صهیونیستی، هیچ عکس العملی نداشتند.

سید افقهی ادعای مطرح شده از سوی آمریکایی‌ها مبنی بر تحقیق درباره ماهیت کشتار و بمباران اردوگاه رفع را نیز دروغین توصیف کرد و گفت: خوشبختانه نتانیاهو به هیچیک از اهداف اعلامی خود نرسید؛ این‌ها ادعا کرده بودند این عملیات منجر به پایان جنگ و آزادی گروگان‌ها می‌شود؛ علاوه بر این مقاومت جانانه و ضربات مهلک با عملیات فرسایشی بر پیکره منحوس ارتش رژیم صهیونیستی باعث تردید آن‌ها درباره ادامه حضور در رفح شده است.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ غرب آسیا درباره حادثه خونبار آزادی چهار اسیر در اختیار حماس تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در این عملیات خود ضربات مهلکی را متحمل شد؛ عملیات‌های امنیتی، فریب و شکار از سوی نیروهای حماس، یک سری عملیات ترکیبی بود که در قسمتی از آن نیروهای رژیم به تونل‌های زیر زمینی کشیده شدند که پس از آن انفجارهای مهلک باعث هلاکت آن‌ها شد.

وی با انتقاد شدید از سانسور شدن تلفات رژیم صهیونیستی از سوی منابع اطلاعاتی این رژیم و رسانه‌های غربی گفت: صهیونیست‌ها هرگز کیفیت و کمیت خسارات خود را اعلام نمی‌کنند؛ اما عملیات موصوف برای رژیم صهیونیستی بسیار بسیار شرمگینانه بود.

سید افقهی دنیا را ناظر بر وحشی‌گری و جنایتکاری رژیم صهیونیستی عنوان کرد و ابراز داشت: برای آزادی چهار اسیر که مانند مردم عادی در خانه‌های مسکونی زندگی می‌کردند، حدود ششصد نفر نیروهای ویژه، زمینی، هوایی و عملیات هلی برد، بمباران از دریا، پشتیبانی پهپادها، و کار مشترک اسرائیل و آمریکا و انگلیس به کار گرفته شدند، و 230 نفر به شهادت رسیدند و بیش از چهارصد نفر زخمی شدند.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ غرب آسیا افزود: عملیات آزادی چهار اسیر علاوه بر شهدایی که به جبهه مقاومت تحمیل کردند، سه اسیر دیگر و فرمانده این عملیات کشته شد؛ تنها نتانیاهو و عده‌ای از طرفداران او این جنایت را جشن گرفتند؛ در حالی که هیچ یک از کارشناسان نظامی اسرائیلی و بین‌المللی این عملیات را به عنوان موفقیتی برای رژیم صهیونیستی ارزیابی نکردند.

وی درباره استعفای سه شخص مهم کابینه جنگ نتانیاهو گفت: عملیات اخیر یکی از دلایل خروج یک وزیر و دو ژنرال عالی رتبه یعنی بنیگانس و آیزنگوت از کابینه جنگ رژیم بود؛ اگر چه این استعفا تأثیر مستقیم و فوری بر کابینه یا انحلال آن نخواهد داشت اما اقدامات نتانیاهو را به شدت متزلزل کرد؛ الان فقط یوآف گالانت یعنی وزیر جنگ رژیم مانده است و افرادی که وجودشان اعتبار و حیثیت مشروع کابینه جنگ بود، حضور ندارند.

سید افقهی درباره استدلال‌های افراد مستعفی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی تصریح کرد: دلیل استعفای این افراد این بود که اگر می‌توانستیم در این 9 ماه اسرا را آزاد می‌کردیم و چنین عملیاتی برای نجات تنها چهار اسیر نه تنها هنر نیست بلکه یک افتضاح نظامی است؛ چنین عملیات‌هایی باعث کشته شدن همه اسرا خواهد شد، به ویژه اینکه بعد از عملیات اخیر که یک خطای امنیتی برای حماس محسوب می‌شود، در نگهداری از اسرا سختگیرانه‌تر عمل خواهند کرد.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ غرب آسیا به یکی دیگر از دلایل استعفای ژنرال‌های اسرائیلی از کابینه جنگ اشاره کرد و گفت: این‌ها به آمریکا نزدیکتر و مهره‌های آمریکا در این کابینه بودند؛ این خروج برای وارد کردن فشار بیشتر به نتانیاهو و گذاشتن حد و مرز برای ادامه جنگ و کشتارها در غزه است.

وی ورود چنین فشارهایی به اسرائیل را برای در اخیتار گرفتن اوضاع آشفته آمریکا ارزیابی کرد و ابراز داشت: تظاهرات، اعتصاب، تحصن و به هم ریختگی همچنان در آمریکا و دانشگاه‌های آن وجود دارد؛ چند ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد و سهام بایدن همچنان در حال تنزل است؛ بایدن متهم است که در عملیات نسل کشی و جنایات فجیع رژیم آمریکا تا خرخره سهیم و شریک بوده است و در خون شهدای غزه غرق است.

سید افقهی در مقابل نتانیاهو را در آمال رأی آوردن ترامپ توصیف کرد و گفت: نتانیاهو فکر می‌کند اگر ترامپ به کاخ سفید باز گردد با ارسال کمک‌های نامحدود و باز گذاشتن دست رژیم صهیونیستی جنگ را یک سره خواهد کرد؛ البته این پیش فرضی تأیید نشده است.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ غرب آسیا در پایان احتمال داد: نتانیاهو کابینه جنگ را منحل خواهد کرد و با همان شیوه سنتی دولت سیاسی کار را پیش می‌برد که معلوم نیست آیا شکاف‌ها بیشتر خواهد شد یا نه؟ بنیگانس به طور رسمی به گروه اوپوزیسیون پیوسته و در تظاهرات خانواده‌های کشته شده شرکت می‌کند؛ این روش یعنی تأیید اعتراضات و فشار خانواده اسرا، فشار بر گرده نتانیاهو را بیشتر خواهد کرد.

ارسال نظرات