۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۷۵۹۹۹۹

رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی ۴ برابر دولت روحانی

رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی ۴ برابر دولت روحانی
میانگین رشد اقتصادی در سه سال پایانی دولت دوازدهم منفی 0.6 درصد بود، این عدد در سه سال ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم به گواه آمار بانک مرکزی به بیش از ۴.۵ درصد رسیده است.
رشد اقتصادی به عنوان یکی از شاخص‌های اساسی رونق اقتصادی در کشور طی نزدیک به سه سال فعالیت دولت سیزدهم بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است، به طوری که میانگین رشد اقتصادی در سه سال پایانی دولت دوازدهم منفی 0.6 درصد بوده و این عدد در سه سال ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم به بیش از ۴.۵ درصد رسیده است.
بررسی گزارش های منتشر شده از سوی نهادهای ذیربط، رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ به ۴.۵ درصد رسید که بالاترین رقم از سال ۱۳۹۶ به بعد است؛ افزایش رشد اقتصادی در حالی رقم خورده که در ۳ سال اخیر، تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران تشدید شده است.با وجود تداوم و تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران در ۳ سال اخیر، رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴ درصد بود که در سال ۱۴۰۲ به ۴.۵ درصد افزایش یافته است. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت هم از ۳.۵ درصد به ۳.۶ درصد رسیده است.بر این اساس، متوسط رشد اقتصادی کشور در سه سال دولت سیزدهم (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) به ۴.۳ درصد رسید که نسبت به متوسط ۸ ساله دولت روحانی (۱.۱ درصد) حدود ۴ برابر شده است.متوسط رشد اقتصادی کشور در ۴ سال دولت دوازدهم (۱۳۹۶-۱۳۹۹) نزدیک به صفر و فقط ۰.۱ درصد بود و شهید رئیسی اقتصاد کشور را در چنین شرایطی در اختیار گرفت اما در ۳ سال توانست متوسط رشد اقتصادی ۴.۳ درصدی را محقق سازد که رشد خیره‌کننده‌ نسبت به عملکرد دولت دوازدهم دارد.بدین ترتیب متوسط رشد اقتصادی در دولت سیزدهم از دولت اصلاحات هم عبور کرد. در ۸ سال دولت اصلاحات، متوسط رشد اقتصادی کشور ۴.۲ درصد بود. متوسط رشد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد هم ۲.۷ درصد و دولت رفسنجانی ۵.۵ درصد بود. بنابراین، دولت روحانی ضعیف‌ترین عملکرد را در رشد اقتصادی پس از دوران دفاع مقدس داشته است.
منبع: فارس
ارسال نظرات