۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۷۶۰۰۰۰

دخترانی که آرزوی فردایشان را امروز دود می کنند

دخترانی که آرزوی فردایشان را امروز دود می کنند
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مدعی است که سیر افزایشی مصرف دخانیات در دخترها از پسرها بیشتر دیده می‌شود در حالی که متخصصان زنان و زایمان می‌گویند: «مصرف دخانیات منجر به تضعیف سلول‌های جنسی و نازایی خواهد شد.»
ساعت 2:30 بعداز ظهر از مدرسه تعطیل می‌شود. کیف کولی‌اش را روی یک دوش می‌اندازد و با طمأنینه به سمت پارک نزدیک مدرسه‌اش می‌رود. کمی اطرافش را نگاه می‌کند و پاکت سیگار را از کیفش در می‌آورد؛ اما فندک ندارد. به یکی از عابرهای پارک می‌گوید: «آقا آتیش داری؟...»مدتی است که بسیاری از رسانه‌ها و ارگان‌های کشوری از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به کاهش میانگین سنی مصرف دخانیات واکنش داده و ابراز نگرانی‌ می‌کنند.برخی‌ها علت این مسئله را در دسترس بودن و قیمت پایین دخانیات می‌دانند و معتقدند که باید فروش این کالاها به افراد زیر 18 سال ممنون شود.فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص مصرف دخانیات در جوانان ایرانی می‌گوید: کارخانه‌های تولید دخانیات، جوانان و بانوان را هدف گرفته‌اند و این دو گروه از جامعه در حال آسیب دیدن هستند. فرشیدی در خصوص مالیات و قیمت سیگار و مواد دخانی در کشور می‌گوید: قیمت سیگار و دخانیات در ایران بسیار ارزان است و باید چهار برابر قیمت تولید یک پاکت سیگار، مالیات گرفته شود.همچنین وی معتقد است که نباید دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال عرضه شود؛ زیرا در حال حاضر یک و نیم تا دو درصد بانوان ایرانی در حال مصرف دخانیات هستند.فرشیدی در خصوص اقدامات پیشگیرانه مصرف دخانیات در جوانان، نوجوانان و زنان و دختران ایرانی می‌گوید: باید در حوزه عدم دسترسی این افراد به مواد دخانی اقداماتی صورت گیرد که افزایش مالیات و عدم ارائه مواد دخانی از مؤثرترین آنهاست. همچنین باید هنر نه گفتن را به جوانان آموزش دهیم.

آمار مصرف دخانیات در دختران مدرسه‌ای از پسران بیشتر است

همچنین انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مدعی است یکی از مسائلی که از سلامت جامعه و دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند مصرف دخانیات است که متأسفانه سیر افزایشی آن در دخترها از پسرها بیشتر دیده می‌شود. این مسئله درحالی رو به افزایش است که روز به روز فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی برای جذب مخاطب به تبلیغ مصرف دخانیات پرداخته و بر روی جوانان و نوجوانان تأثیر منفی می‌گذارند. در حالی که خزعلی تبلیغ مصرف دخانیات، سیگار، قلیان و... را خلاف قانون می‌داند و می‌گوید: جوانان و نوجوانان ما در معرض آنها قرار دارند و ما باید آنها را با کمک وزارت بهداشت با اجرای طرح همیار سلامت در مدارس واکسینه کنیم.

الزام برخورد قانونی با نمایش مصرف دخانیات در شبکه‌های خانگی

بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات درباره پیگیری‌های وزارت بهداشت در خصوص ممنوعیت مصرف دخانی در شبکه‌های خانگی می‌گوید: براساس قانون، نمایش مصرف هرگونه مواد مخدر و مواد دخانی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویویزونی جرم است و پیگرد قانونی دارد. وی در خصوص پیگیری‌های وزارت بهداشت در این خصوص می‌گوید: اخیراً وزیر بهداشت نامه‌ای تحت عنوان ممنوعیت مصرف مواد دخانی در شبکه‌های خانگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و دادستانی نیز ورود کرده است تا از استعمال این مواد در فیلم‌ها جلوگیری شود.
گفتنی است یکی از اقدامات بازدارنده در مصرف دخانیات توسط نوجوانان و جوانان، فرهنگ‌سازی و آموزش است که مدتی است وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت زنان ریاست جمهوری در تلاش هستند با اجرای طرح همیار سلامت در مدارس، نوجوانان ایرانی را در این زمینه و داشتن یم سبک زندگی سالم آگاه کنند.اما از آنجایی که براساس آمار، روز به روز مصرف دخانیات در بانوان و دختران ایرانی افزایش پیدا می‌کند، در خصوص عوارض ناشی از مصرف دخانیات در سلامت جسمی و جنسی بانوان به سراغ شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان رفته‌ایم.

از مصرف قلیان دخانیات تا یائستگی زودرس

نیرومنش در پاسخ به پرسش فارس در خصوص عوارض مصرف دخانیات در بانوان و دختران می‌گوید: مصرف سیگار و دخانیات در افراد خصوصاً بانوان میزان ابتلا به نازایی، عفونت‌ها و مشکلات زنان را افزایش می‌دهد.زیرا مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان مقاومت بدن را کم می‌کند، به طوری که در عفونت‌هایی مانند HPV ثابت شده کسانی که سیگار می‌کشند، این ویروس بیشتر در بدنشان باقی می‌ماند.بنابراین یک سبک زندگی سالم، استفاده نکردن از سیگار، قلیان، الکل، مواد مخدر و... در سلامت زنان بسیار مؤثر است. وی درخصوص عوارض استفاده از قلیان و توتون و تنباکو در بانوان توضیح می‌دهد: برخی‌ها تصور می‌کنند که مصرف قلیان ضرری ندارد؛ درحالی که مصرف قلیان بسیار عوارض بیشتری داشته و به صورت مرتب سموم را وارد بدن می‌کند.در نتیجه سیستم ایمنی بدن کم شده و در خانم‌ها میزان باروری کاهش می‌یابد. همچنین منجر به یائستگی زودرس در خانم‌ها شده و در حاملگی باعث اختلال رشد جنین در داخل رحم، کم وزن شدن جنین و زایمان زودرس می‌شود.

مصرف مواد دخانی؛ تضعیف قدرت باروری

همچنین مصرف سیگار بر روی رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها در بدن تأثیر گذاشته و به دلیل تضعیف سلول‌های جنسی منجر به نازایی می‌شود. بنابراین هرکسی باید سلامت خودش و اطرافیانش را در اولویت قرار دهد.
منبع: فارس
ارسال نظرات