به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان در محفل جشن شب عید سعید غدیر در حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان این که برخی از موضوعات در مرزها و فرهنگ‌ها محدود نمی‌شوند، علم و دانش، هنر و دین را از موضوعات فرامرزی و فراقومی توصیف نمود و اظهار داشت: ارتباط باخدا و دین چون مبتنی بر فطرت و عقلانیت است، امری جهانی و فراگیر است؛ این سخن که دین اسلام، دین اعراب است، سخنی جاهلانه است.

 وی با اشاره به اینکه دین بیش از آن که موضوع اعتقادی باشد، امر عقلانی است و انسان با یک عقلانیت به دین می‌رسد، اظهار داشت: همان‌طور که کسی نمی‌تواند خانه‌ای خارج از قواعد مهندسی بسازد و یا فردی بدون دانش پزشکی وارد وادی درمان و تجویز دارو شود، دین نیز مبتنی بر عقلانیت برآمده از دانش است که نظام اجتماعی را شکل می‌دهد؛ لذا دین همچون بحث نظام‌مهندسی و نظام‌پزشکی موضوعی عقلی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با تأکید بر این که جایی از دین نیست که دانشی نباشد و یا ایمانی نیست که مبتنی بر دانش نباشد، خاطرنشان کرد: مؤمن کسی است که ملتزم به دانش بوده، از علم اثر می‌پذیرد؛ به‌نوعی مؤمن سلیم‌نفس بوده، حرف حق و علم و دانش را می‌پذیرد و در وادی پذیرش به امنیت و آرامش دست می‌یابد.

 وی با بیان این که ایمان مبتنی بر علم است، به فرازهایی از روایت فاطمی «إطاعَتَنا نِظاما لِلمِلَّةِ و إمامَتَنا أمانا لِلفُرقَةِ»، اشاره و با تأکید بر این که اطاعت از اهل‌بیت علیهم‌السلام رشته سامان ملّت و مایه ایمنی از تفرقه است، اظهار داشت: فلسفه تمام حکومت‌ها نظم است؛ اثر بد این که ولایت و امامت را صرفاً امر عقیدتی بدانیم، این است که برخی بر اساس تصور غلطی که از عقیده دارند، می‌گویند ما عقیده‌ای به ولایت نداریم؛ گویا فرد بگوید من عقیده‌ای به علم ندارم!.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به روایت «إنّ الإمامةَ زِمامُ الدِّینِ، و نِظامُ المُسلِمینَ، و صَلاحُ الدُّنیا، و عِزُّ المُؤمِنینَ» ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، با بیان این که امامت، زمام دین و رشته مسلمانان و اصلاح و آبادانی دنیا و عزّت مؤمنان است، خاطرنشان کرد: این که به موضوع امامت صرفاً نگاه اعتقادی داشته باشیم؛ این نوع اعتقاد به امامت و ولایت دنیا را آباد نمی‌سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان در ادامه به تبیین موضوع انتخابات پرداخت و با تأکید بر این که در مسئله انتخابات هنوز نتوانسته‌ایم توضیح دهیم که ولایت‌مداری موجب نظم و نظام جامعه می‌شود و کسی که ولایت‌مدار نیست موجب بی‌نظمی در جامعه می‌گردد، یادآور شد: متأسفانه هنوز آثار دنیایی ولایت را آن‌گونه که باید توضیح نداده‌ایم و آن را صرفاً موضوعی اعتقادی برشمرده‌ایم.

 وی با تأکید بر این که امامت اصل اول زندگی اجتماعی است و ولایت‌فقیه در ۴۰ سال گذشته باعث قوام نظام نه‌تنها در ایران بلکه در جامعه اسلامی شده است، خاطرنشان کرد: باید عوامل مختلف نظم‌دهنده در جامعه اعم از قانون، فرهنگ، مدیران خوب و امر ولایت را به‌درستی تبیین نماییم؛ باید عاملی که نظم باثبات فراگیر و عادلانه در جامعه برقرار می‌سازد را به‌خوبی معرفی نماییم.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تمام احکام الهی اثر وضعی و جدی بر عالم دارند، خاطرنشان کرد: جامعه‌ای پیشرفت اقتصادی می‌کند که سطح تحمل و صبر آن بالا باشد؛ این موضوع نیز خود تأکیدی قرآنی است.

 وی بر اهمیت تبیین این موضوع که «دنیا بدون امامت و ولایت اصلاح نمی‌شود» در قالب‌های متنوع ناظر به فهم تنوع مخاطبانی تصریح نمود و یادآور شد: باید این موضوع که چگونه ولایت و امامت باعث احساس عزت، غرور و قدرتمندی می‌شود را به‌دقت تبیین کنیم. اگر بعد دانشی ولایت و احکام الهی به‌خوبی تبیین گردد؛ دانشی بودن دین به‌عنوان روش زندگی تجلی خواهد یافت و این تجلی در ضمیر تمام آحاد جامعه فعال خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر برپایی جشن عید غدیر با اشاره به این که هر ایرانی در غدیر باید بزرگ‌ترین جشن عالم بشریت را جشن بگیرد، خاطرنشان کرد: روز عید غدیر تجلی شمه‌ای از طعم شیرین ولایت به‌عنوان مهم‌ترین عامل نظم‌دهنده جامعه است؛ باید دانشی بودن ولایت و آثار اجتماعی آن را به جامعه معرفی کنیم.