۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۷۶۰۶۳۲

اپلیکیشن، جایگزین دلالان جای پارک!

اپلیکیشن، جایگزین دلالان جای پارک!
در حالی که عده‌ای اقدام به فروش جای پارک به صورت ساعتی می‌کنند، مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران می‌گوید که «فضای پارک خودروها را هوشمند ساماندهی می‌کنیم.»
«جلوی بیمارستان جای پارک بود اما مغازه‌دار گفت که اگر بخواهید اینجا پارک کنید، باید ساعتی 200 هزار تومان بدهید، من هم چاره‌ای نداشتم و قبول کردم،» اینها فقط بخشی از گلایه مردم از وضعیت پارک حاشیه‌ای در برخی معابر شهر است. فروش جای پارک در تهران یک معضل دیرینه است. برخی افراد خیابان را با گذاشتن کله قندی ترافیکی، صندلی، موتور، سطل آشغال و... تصاحب کرده و ساعتی با قیمت‌های گزاف اجاره می‌دهند. مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران شهریار افندی‌زاده می‌گوید که از این پس «فضای پارک خودروها را هوشمند مدیریت می‌کنیم.»
در دهه 70 برای اولین بار برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای در تهران دستگاه‌های «پارکومتر» آمد اما این طرح در مدت کوتاهی شکست خورد. بعد از آن هم پارکبان‌ها آمدند اما به دلیل عدم شفافیت عملکرد در اواسط دهه 90 پرونده‌شان بسته شد؛ هر چند که در حال حاضر برخی افراد با همان شیوه از مردم پول می‌گیرند.
بر اساس مصوبه شورای ترافیک قرار است در مناطق ۱، ۴ و ۵ حدود ۳۰ هزار فضای پارک به صورت هوشمند از طریق اپلیکیشن در اختیار متقاضیان قرار گیرد. در این روش خودروها فقط اجازه توقف در زمان کوتاه را دارند و در صورت توقف طولانی، باید به پارکینگ‌های عمومی مراجعه کنند.مشکل پارک خودرو در برخی از خیابان‌ها مانند بازار، بالای خیابان ولی عصر و ... باعث شده تا برخی افراد شب‌ها در ماشین بخوابند تا صبح بتوانند جای پارک خود را با قیمت بالا واگذار کنند.
کارشناس مسایل ترافیکی احمد مینابی می‌گوید که «نمی‌توان فقط به روش هوشمند فضای پارک خودرو را مدیریت کرد» و باید نیروهای پارکبان را آموزش داد.در مقابل کارشناس مسایل ترافیکی دیگر ،لیلا کرمی، می‌گوید که «روش‌های سنتی همراه با پارکبان هزینه‌زا هستند» و با هوشمندسازی می‌توان به پارک حاشیه‌ای سامان داد.
به گفته کارشناسان، برای کاهش ترافیک، افزایش ایمنی عابرین پیاده و وسایل نقلیه عبوری، تشویق به استفاده از حمل و نقل همگانی و ایجاد تقاضای کافی برای پارک‌های حاشیه‌ای باید فرهنگ‌سازی کرد. همچنین با توجه به اینکه برای پیدا کردن جای پارک خودرو، بنزین زیادی هدر می‌رود با ساماندهی و هوشمندسازی می‌توان تا حدودی جلوی مصرف سوخت و آلودگی هوا را گرفت.
منبع: فارس
ارسال نظرات