۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۷۶۰۹۶۱
حجت‌الاسلام نوروزی در گفت‌وگو با رسا:

مردم در مواجهه با ادامه دولت روحانی یا رئیسی هستند

مردم در مواجهه با ادامه دولت روحانی یا رئیسی هستند
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بازخوانی دولت‌های آقایان روحانی و رئیسی، آن‌ها را مطابق با دولت‌های آقایان پزشکیان و جلیلی عنوان کرد و گفت: مردم مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند.

حجت‌الاسلام محمدجواد نوروزی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با بیان ویژگی‌های انتخابات ریاست جمهوری مانند سراسری بودن آن گفت: مشارکت در انتخابات تحقق سیره مستمر حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در استمرار نظام اسلامی است و هدف این مشارکت و وظیفه حاکمیت دینی، تحقق ارزش‌های اسلامی و گامی در جهت تسهیل تحقق دین و رشد و تعالی جامعه است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: هر چه مشارکت بالاتر باشد قوت قلب بیشتری برای کسانی است که مدیریت جامعه را به عهده دارند؛ این‌ها دقیق‌تر و راحت‌تر می‌توانند مسئولیتی را که بر عهده دارند انجام دهند؛ انتخابات در 45 سال گذشته فراز و نشیب زیادی داشته است.

وی با اشاره به آمار پایین شرکت در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که از حد توقع رهبر معظم انقلاب نیز پایین‌تر بود گفت: عدم مشارکت مردم باید مورد بررسی علمی قرار گیرد؛ پاره‌ای از آن ناشی از انباشت معضلاتی است که در دهه 90 در جامعه به وقوع پیوست.

حجت‌الاسلام نوروزی تصریح کرد: می‌دانستیم تعطیلی کارخانه‌ها، گره زدن معیشت مردم به مذاکرات و امثال این‌ها پیامدهایی خواهد داشت که امروز شاهد آن هستیم.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با نگاه دینی به شرکت در انتخابات اظهار داشت: بزرگان دین شرکت در انتخابات را هم وظیفه و هم حق عنوان کرده‌اند؛ تکلیفی برای استفاده از این ابزار در جهت رشد و تعالی انسان‌ها و افرادی است که در این جامعه هستند و حاکمیت دینی را استمرار می‌دهد؛ از جهت دیگر حق است، اما چون آن طرف وظیفه است، کسی نمی‌تواند مشارکت نکند و بگوید نمی‌خواهم از حق خود استفاده کنم.

وی مشارکت را از لحاظ جامعه‌شناختی دارای برکات بسیاری عنوان کرد و گفت: مشارکت موجب فراگیر شدن اعتماد عمومی، کارآمدی نظام سیاسی، گسترش مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی، قوت قلب جبهه مقاومت و کسانی که امروز در خط مقدم این جبهه با صهیونیست‌ها در غزه می‌جنگند و یأس دشمنان خواهد بود.

حجت‌الاسلام نوروزی تمام مطالب مطروحه را دلیلی محکم برای اهمیت بالای شرکت در انتخابات نظام اسلامی ارزیابی کرد و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب از چندین انتخابات قبل در چندین سال قبل، بر مشارکت حداکثری تأکید می‌کردند؛ یعنی مشارکت حداکثری بسیار مهم است؛ اهمیت مشارکت باعث شده است که در بعضی از کشورها شرکت در انتخابات الزامی و اجباری باشد.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره‌ای به مناظره دوم آقایان جلیلی و پزشکیان گفت: مناظره انتخاباتی مرحله دوم بین دو فرد با دو نگاه متفاوت است؛ این دو نگاه تجربه میدانی هم دارد؛ نگاهی که استمرار دولت شهید آیت‌الله شهید رئیسی است و نگاهی که تجربه و استمرار هشت سال دوره حاکمیت روحانی هست.

وی توضیح داد: این دو نگاه در عرصه سیاست خارجی، مسائل داخلی، معیشت و حامل‌های انرژی تفاوت‌های زیادی دارد؛ در نگاه اجمالی دولت شهید رئیسی در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی، احیای واحدهای تولیدی، افزایش صادرات و سالم‌سازی آب در برخی استان‌ها موفق بود؛ این ناشی از تلاش خستگی ناپذیر رئیس این دولت بود که در بیانات رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفت.

حجت‌الاسلام نوروزی در توضیح نگاهی که معیشت مردم را به دولت‌های خارجی گره می‌زند گفت: بارها گفته شده است که دنیا منحصر در چهار کشور اروپای غربی و آمریکا نیست؛ دنیا دویست کشور است و تجربه دولت شهید رئیسی نشان داد که اگر شما از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنید، در حقیقت دولت‌های غربی را مجبور و به تعبیر شهید رئیسی چک آن‌ها را نقد خواهید کرد؛ این فرق دیپلماسی التماسی و عزت مدار است؛ تأمین معیشت در سایه کرامت انسان و روحیه خدمت ‌مداری در قبال روحیه‌ای که بر آمده از نوعی نگاه از بالا به پایین است و حتی پرداخت یارانه و این‌ها را مشکل می‌داند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان گفت: به هر حال این مناظره توانست دو نگاه را به طور دقیق برای مخاطب جامعه تبیین کند و کسانی را که بخواهند از روی احساس وظیفه، بر اساس دوست داشتن ایران به اقتدار نظام اسلامی فکر کنند؛ فارغ از بعد مذهب باید آن‌ها را به این رساند که کدام نگاه نگاهی است که توانسته است اقتدار نظام اسلامی را از مرزهای جغرافیایی فراتر ببرد و تا دریای مدیرترانه گسترش دهد با نگاهی که ما خودمان را وصله بلوک غرب در نظر بگیریم که هیچ هویتی از خودمان نداریم.

ارسال نظرات