۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۷۶۱۴۱۳

اقبال عمومی به مراسم‌های مذهبی رو به رشد است

اقبال عمومی به مراسم‌های مذهبی رو به رشد است
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره وضعیت سنجش دینداری جامعه می‌گوید مشاهدات میدانی که از مراسم‌های بزرگ در میادین و مساجد و تکایای مشهور صورت گرفت، گویای اقبال عمومی است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محسن صبوریان عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگویی درباره وضعیت سنجش دینداری جامعه گفت: سنجش دینداری در دو سه دهه اخیر نشان می‌دهد که روند نزولی یا کاهشی در برگزاری مراسم‌های عمومی مذهبی مثل اعیاد و سوگواری نداشتیم.

وی گفت: برخی مشاهدات میدانی، گویای رشد مراسم‌های بزرگی است که قابلیت‌های میدانی وسیعی داشتند. به لحاظ سنجشی و پیمایش‌های دهه 70 به این سمت، نشان می‌دهد چیزی حدود 60 درصد افراد درگیر این مراسم‌ها هستند و ابراز می‌کنند که علاقه به حضور در این برنامه‌های آیینی را دارند.

صبوریان بیان داشت: پیمایش‌های ما کاهشی نیست؛ هرچند افزایشی هم نیست و در مقاطعی روند افزایشی جزئی داشته است.

وی افزود: مشاهدات میدانی که از مراسم‌های بزرگ در میادین و مساجد و تکایای مشهور صورت گرفت، گویای اقبال عمومی است. اگر بخواهم توضیحی دهم،‌ معنایش این است که ارادت مردم نسبت به اهل بیت کم نشده بلکه اقبال صورت گرفته و علاقه دارند مراسم‌ها با شکوه برگزار شود. اگر طی دو سه دهه قبل افراد با گرایش‌های مختلف، در مراسم حضور می‌یافتند و ارادتشان را به امام حسین علیه‌السلام نشان می‌دادند، امروز نیز چنین مسئله‌ای را می‌بینیم؛ یعنی با تمام تکثری که در حوزه دینداری بین جوانان و نوجوانان وجود دارد، همچنان این ارادت به خاندان عترت را می‌بینیم. اگر بخواهیم از داده‌های علمی جمع‌بندی داشته باشیم،‌ به هیچ عنوان کاهش نیافته است.

صبوریان ادامه داد: به طور کلی، گرایش انسان به دین، گرایشی فطری و طبیعی است. دین، از عناصر هویتی ما ایرانیان است و تلاش هم می‌کنیم به بهترین نحو روند دینداری را حفظ کنیم و بهبود دهیم و دانش دینی را افزایش دهیم. به نظر می‌رسد اگر حوزه دین، دست اصحاب خلاق و هنرمند این حوزه باشد، می‌تواند اقبال عمومی به دین را افزایش دهد و اگر علما و دانشمندانی که زبان توده مردم را خوب می‌فهمند و مردم نیز زبان آنان را می‌فهمند، دین را خوب تبلیغ کنند، به رشد دینداری منجر می‌شود.

ارسال نظرات