۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۷۶۱۶۵۶
آیت الله میرباقری:

کسی نمی‌تواند از تقدیر خداوند جلوگیری کند

کسی نمی‌تواند از تقدیر خداوند جلوگیری کند
سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به داستان صلح حدیبیه، گفت: عده ای برای همراهی نکردن با پیامبر(ص) توجیه آوردند حال آنکه خدای متعال اگر پیروزی مقدر کند کسی نمی‌تواند جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله میرباقری شب هشتم محرم در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ضمن بیان اینکه در سوره برائت خدای متعال، پیامبر (ص) را به یک طرح پیروز بشارت داده و دینی که پیامبر (ص) مامور به ابلاغ آن هستند بر همه دین‌ها غلبه می‌کند، اظهار داشت: در این راه قتال و سختی ها وجود دارد و اشخاصی که اطراف پیامبر (ص) هستند چند دسته تقسیم می‌شوند.

سخنران حرم بانوی کرامت دسته اول را سابقون از مهاجرین و انصار و دسته دوم را تابعین و دنباله روان سابقون برشمرد و گفت: تابعین به دنبال سابقون به خوبی، بدون کم و کاست و با نیت و عمل خوب حرکت می‌کنند و خداوند متعال مزد این دو گروه را رضوان و فوز عظیم قرار داده است.

وی دسته سوم را جریان نفاق در اطراف پیامبر اکرم خواند و تصریح کرد: آنها همراهی ظاهری با پیامبر (ص) داشتند؛ جریان نفاق در مکه و مدینه در امت محمد (ص) بود و طرح حضرت (ص) را قبول نداشتند و طرح خود را جلو می‌بردند و دو مرحله در دنیا و یک مرحله در آخرت عذاب خواهند شد.

آیت الله میرباقری دسته چهارم را عده‌ای دارای عمل صالح و سیئه دانست و افزود: این دسته ظاهرا مومن هستند و منافق نیستند و خداوند به آنها وعده توبه داده است و با مغفرت با آنها رفتار می‌کند؛ توبه آنها تقدیم امکانات مالی به پیامبر (ص) است و اگر خدای متعال، رسول و مومنین را ناظر بدانند موجب می‌شود که از اعمال سیئه دور شوند و صالح شوند.

سخنران حرم بانوی کرامت دسته دیگر را "مرجعون لامر الله" خواند و اضافه کرد: خدای متعال تکلیف آنها را مشخص نکرده است و آنها جزء دسته های گفته شده نیستند؛ آنها دسته‌ای هستند که قبل از اینکه وارد دنیای اسلام و جبهه حق شوند، خطا‌های بزرگی داشتند و در فتح مکه اسلام نیاوردند ولی مسلمان شدند؛ قاتل حمزه سیدالشهداء بعدا مسلمان شد؛ آنها بعضی از اعمال  را در دوره کفر داشتند و با اسلام آوردن لازم نبود قضای اعمال انجام نشده را به جا آورند.

وی با تاکید براینکه هرگناهی تدارک متناسب با خود دارد، گفت: حضرت علی علیه السلام در مقابل کسی که استغفار کرد، فرمودند که استغفار مقام علیین است و استغفار حقیقی، شش مرحله دارد؛ مرحله اول، پشیمانی از گذشته؛ مرحله دوم، مصمم برای آینده بودن؛ مرحله سوم، پرداخت حقوق الهی؛ مرحله چهارم، پرداخت حقوق مردم؛ مرحله پنجم، سختی عبادت به جای لذت گناه و مرحله ششم، گوشت‌های با حرام روییده با غصه آب شود و این مرحله آخر مقام اصلی استغفار است.

آیت الله میرباقری با اشاره به داستان صلح حدیبیه، گفت: سفر حجی که پیامبر (ص) رفتند، عده‌ای نیامدند و هنگامی که پیامبر (ص) با پیروزی برگشتند، گفتند مال داشتیم و نتوانستیم که بیاییم و توجیه کردند؛ خدای متعال می‌فرماید آنها دروغ گفتند و خیال می‌کردند که پیغمبر خدا شکست خورده است و سوء ظن به پیامبر (ص) داشتند؛ خدای متعال اگر تقدیر مقدر کند کسی نمی‌تواند جلوگیری کند.

سخنران حرم بانوی کرامت جنگ تبوک را یکی از سخت‌ترین جنگ‌های پیامبر (ص) خواند و اظهار داشت: مسلمانان در این جنگ به سمت روم شرقی حرکت کردند و گاهی چند نفر یک مرکب داشتند و غذا و آب کم داشتند؛ قرآن کریم می‌فرماید دو خطا در جنگ تبوک وجود داشت؛ یک خطا این بود که عده‌ای تردید کردند و خطای دیگر عده ای ماندند و نیامدند؛ توبه آنهایی که لغزش داشتند با آنهایی که نیامدند تفاوت دارد.

ارسال نظرات