۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۶۱۷۱۸
حجت الاسلام خادمی: 

توحید و خداباوری، ویژگی اصلی اصحاب حضرت سیدالشهدا بود

توحید و خداباوری، ویژگی اصلی اصحاب حضرت سیدالشهدا بود
استاد سطح عالی حوزه علمیه توحید و خداباوری را ویژگی اصلی یاران امام حسین دانست و از وعاظ و منبری ها خواست بیش از گذشته به تبیین ویژگی های یاران امام حسین(ع) بپردازند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام خادمی از اساتید سطوح عالی حوزه، شب هشتم محرم در مراسم عزاداری دفتر آیت الله فقیهی با بیان اینکه ترک همه گناهان در قدرت انسان است، بیان داشت: عصمت دو بخش دارد: بخش اول اینکه انسان از گناه دور باشد و هیچ گناهی را مرتکب نشده باشد که افراد بسیاری در طول تاریخ با این ویژگی دیده شده اند؛ اما بخش دوم عصمت که دوری از خطا است بسیار مهم است. ائمه معصومین علیهم السلام هیچگونه سهو و خطایی ندارند. 

وی در ادامه با اشاره به ضرورت شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان افزود: موظف هستیم که حقانیت نهضت حسین ابن علی(ع) را برای غیرشیعه اثبات کنیم. یکی از راه های این مهم، مقایسه بین شخصیتهای دو طرف قیام کربلا است. البته انسان از اینکه مجبور است برترین بندگان خدا را با پست ترین آنها کنار هم بیاورد بسیار متأسف است. ابن ابی الحدید هم در کتاب خود از نام بردن معاویه در کنار امیرالمؤمنین علی(ع) ابراز تأسف کرده است.

ایشان، بیان برجستگی های اطرافیان و اصحاب امام حسین(ع) را یکی از راه های اثبات حقانیت حضرت معرفی کرد و گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده «المرء علی دین خلیله و قرینه» یعنی هر فرد به دین دوستان و اطرافیانش شناخته می شود؛ اطرافیان امام حسین(ع) در روز قیامت مقامی اختصاصی داشته و سید شهیدان هستند؛ زیرا در دنیا برجستگی هایی داشته که برکت اخروی را برای آنان به همراه آورده است. شاعر در خصوص یاران امام حسین(ع) گفته است: «السابقون الي المكارم و العلي؛ و الحائزون غدا حياض الكوثر؛ لو لا صوارمهم و وقع نبالهم؛ لم يسمع الآذان صوت مكبر» به این معنا که اگر این افراد نبودند اذان از گلدسته ها بلند نمی شد.

حجت الاسلام خادمی در ادامه با بیان اینکه هر پیامبری در اطراف خود افرادی خالص داشت که برای آن نبی جان خود را فدا می کردند، گفت: نخستین و مهم ترین ویژگی یاران اباعبدالله (ع)، توحید و خداباوری آن ها است. استغاثه سیدالشهدا سلام الله علیه در عصر عاشورا نشان می دهد که همه یاران، اهل توحید بودند؛ زیرا حضرت فرموده «هل من موحد یخاف الله فینا» و این یعنی همه یاران اطراف حسین ابن علی (ع) موحد هستند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به فرازی از سخنان سیدالشهدا (ع) تأکید کرد: امام حسین به یاران خود فرموده که شهادت روزی آن ها شده است و این خطاب نشان از باور آن ها به خداوند دارد. در آیات قرآن آمده که مؤمنان دو گروه هستند یعنی بعضی از آن ها مانند ساقه سبزیجات می مانند که با یک باد خم و راست می شوند اما برخی از مؤمنان مانند کوه هستند که هیچ باد و طوفانی آن ها را تکان نمی دهد.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) بر بالین بعضی از یاران خود پس از شهادت حاضر شد، بیان داشت: آن حضرت(ع) بر بالین برخی از یاران، آیه «مِن‌َ المُؤمِنِين‌َ رِجال‌ٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللّه‌َ عَلَيه‌ِ فَمِنهُم‌ مَن‌ قَضي‌ نَحبَه‌ُ وَ مِنهُم‌ مَن‌ يَنتَظِرُ» را قرائت کرد و یا هنگام بدرقه آن ها تا میدان جنگ این آیه را خواند.

حجت الاسلام خادمی در پایان، با بیان اینکه قیس دومین سفیر امام حسین (ع) بود که به سرنوشت مسلم دچار شد، تصریح کرد: عبیدالله ابن زیاد به قیس پیشنهاد داد بر بالای دارالاماره قرار گرفته و از امام حسین (ع) بدگویی کند؛ اما قیس نپذیرفت و بلکه از یزید و عبیدالله بد گفت. انسان موحد اینگونه است و سست نمی شود. اصحاب سیدالشهدا (ع) بسیار ارزشمند هستند و جا دارد در روضه ها بیشتر به آنها پرداخته شود. منبری های قدیم دو سه شب را به اصحاب امام حسین (ع) اختصاص می داند و یاد نکردن از آن ها درست نیست. 

لازم به ذکر است که این مجلس تا شب دوازدهم محرم الحرام در دفتر آیت الله فقیهی بعد از نماز مغرب و عشاء برقرار است.

ارسال نظرات