۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۷۶۱۸۵۵

بسته مطالعاتی «معین اللبکاء» منتشر و روانه بازار نشر شد

بسته مطالعاتی «معین اللبکاء» منتشر و روانه بازار نشر شد
بسته مطالعاتی «معین اللبکاء» به مناسبت ماه محرم توسط انتشارات چاپ و نشر بین الملل منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بسته مطالعاتی «معین اللبکاء» به مناسبت ماه محرم توسط انتشارات چاپ و نشر بین الملل منتشر و روانه بازار نشر شده است.

عناوین این بسته مطالعاتی شامل آینه داران آفتاب، آینه شکنان، آهی سوزان بر مزار شهدا، کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی، عاشورا و آشوب‌ها، تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین (ع)، تندیس شکیبایی، خون‌هایش، ارزیابی سوگواره‌های نمایشی می‌شود.

معرفی و بررسی این‌آثار در ادامه می‌آیند؛

* کتاب «آینه داران آفتاب»: نوشته محمدرضا سنگری در دو جلد به روایت اصحاب اباعبدالله پرداخته است. کتاب شامل ۴ فصل است که در فصل اول با عنوان مباحث تحلیلی، جایگاه و فضائل اصحاب حسین (ع) به فضیلت‌ها و ویژگی‌های یاران امام حسین (ع) پرداخته شده است. در فصل دوم به شهیدان پیشاهنگ و در فصل سوم به شهیدان نبرد نخستین و فصل چهارم به شهیدان نبرد تن به تن اختصاص یافته است. در جلد دوم این کتاب و در فصل پنجم دو تن از شهیدان نماز معرفی شده اند، در فصل ششم نه تن از شهدای پس از نماز شناسانده شده و در فصل هفتم که از گسترده‌ترین فصول کتاب است توضیحاتی درباره بیست و چهار تن از شهیدان بنی هاشم آورده شده است. در آخرین فصل نیز به شهیدان پس از امام (ع) پرداخته می‌شود.

این کتاب در دو جلد با هزار و ۴۷۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۹۸۰ هزار تومان عرضه شده است.

* کتاب «آینه شکنان»: کتاب درباره زمینه‌سازان و تبهکاران عاشورا بوده که در چهار فصل نوشته شده است. در این کتاب پی می‌بریم که زمینه‌سازان کربلا و عاشورا در صحنه‌های کربلا چه فجایعی به بار آوردند. مطالعهٔ زندگی آینه‌شکنان ما را به رفت وآمد میان گذشته و امروز می‌کشاند؛ اینکه چگونه ممکن است انقلابی یا جبهه‌رفته دیروز، تبهکار امروز می‌شود؟ کتاب براساس چند منبع پیش می‌رود. منبع اول، منابع تاریخی و مقاتلی است که به جزئیات رفتار و اعمال افراد اشاره کرده است. منبع دوم، نامه‌ها، خطابه‌ها و گفت‌وگوهای خود امام حسین (ع) است. منبع سوم، رجزهای یاران امام یا سخنانی است که دربارهٔ برخی از دشمنان بر زبان آورده‌اند. منبع چهارم، شناسایی دشمنان است که این شناسایی، گاهی از سخنان خود آن‌ها دریافت می‌شود.منبع پنجم، خطبه‌ها و سخنان بازماندگان کربلا است. مانند سخنان حضرت امام سجاد (ع) و زینب کبری (ع) یا شرکت‌کنندگان در اردوگاه حسینی که زنده ماندند. مجموع این منابع ما را در شناخت اصحاب و یاران امام، همچنین در شناخت شخصیت‌های منفی کربلا کمک می‌کند.

این کتاب با ۱۷۲ صفحه، شمارگان هزار و قیمت ۴۰۰ هزار تومان عرضه شده است.

* کتاب «آهی سوزان بر مزار شهدا»: «آهی سوزان بر مزار شهیدان» ترجمه کتاب «اللهوف علی قتلی الطفوف» نوشته سیدالجلیل علی بن طاووس است. روایت در سه بخش است: در بیان امور پیش از جنگ، در توصیف احوال جنگ و در بیان امور پس از شهادت امام حسین (ع).

آهی سوزان با ۲۷۹ صفحه، شمارگان دوهزار نسخه و قیمت ۱۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی»: ممکن است که این سوال پیش بیاید که چرا امیرالمومنین علیه‌السلام کوفه را بعنوان مرکز خلافت انتخاب کرد با وجود اینکه ایشان از ناسازگاری و بی وفایی مردم آنجا، امیدوار کاملاً باخبر بودند؟ کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» سعی کرده تا نگاهی همه‌جانبه این پرسش مهم را پاسخ دهد. کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» به بررسی دقیق نقاط ضعف و قوت کوفیان، ظهور خلافت عباسیان و آخرین تلاش‌های امام علی (ع) برای بسیج کوفیان به منظور مقابله با معاویه، نگرش کوفیان پس از انعقاد صلح تا تأسیس حوزه علمیه نجف و پایان حیات علمی کوفیان می‌پردازد.

این کتاب با ۵۹۹ صفحه، شمارگان سه هزار و قیمت ۴۰۰ هزار تومان عرضه شده است.

* کتاب «عاشورا و آشوب ها»: کتاب عاشورا و آشوب‌ها در هشت فصل تنظیم شده است که به موضوعات زیر می‌پردازد: فصل اول: ضرورت و ارزش پاسخگویی؛،فصل دوم: شبهات دربارهٔ اهداف قیام امام حسین (ع)،فصل سوم: شبهات درباره عوامل زمینه‌ساز حادثهٔ عاشورا، فصل چهارم: شبهات ناظر بر دفاع از اعمال زوار، فصل پنجم: شبهات دربارهٔ رابطهٔ آل علی با قاتلان و عامهٔ حادثهٔ عاشورا، فصل ششم: شبهات عزاداری، فصل هفتم: شبهات مربوط به انکار واقع ته‌ای عاشورا، فصل هشتم شبهات مرتبط با احکام و اعمال شرعی و عبادی دههٔ محرم و روز عاشورا

این کتاب با ۵۳۶ صفحه، شمارگان هزار و قیمت ۲۷۰ هزار تومان عرضه شده است.

* کتاب «تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین»: نویسنده با استفاده از منابع تاریخی مختلف، به بررسی تحریفاتی که در طول تاریخ بر تاریخ عاشورا و زندگی امام حسین (ع) اعمال شده‌اند، می‌پردازد.کتاب «تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین (ع)»در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول کتاب: به بررسی تحریفاتی که در منابع تاریخی درباره تاریخ عاشورا و زندگی امام حسین (ع) اعمال شده است، می‌پردازد. در بخش دوم کتاب، به بررسی تحریفاتی که در منابع غیر تاریخی درباره تاریخ عاشورا و زندگی امام حسین (ع) اعمال شده است، پرداخته شده است.

این کتاب با ۳۷۶ صفحه، شمارگان هزار و قیمت ۱۸۸ هزار تومان عرضه شده است.

* کتاب «تندیس شکیبایی»: ترجمه‌ای ست از کتاب «زینب اکبری من المهد الی اللحد» تألیف مرحوم آیت الله محمدکاظم قزوینی. کتاب تندیس شکیبایی، زندگی‌نامه حضرت زینب (س) از ولادت تا شهادت را به صورت جامع و کامل روایت می‌کند. فصل اول: تولد حضرت زینب (س)، فصل دوم: حضرت زینب در دوران پیامیر (ص)، فصل سوم: ازدواج حضرت زینب (س)، فصل چهارم فرزندان حضرت زینب (س)،فصل پنجم: زندگی حضرت زینب (س)، فصل ششم: زینب و فاجعه کربلا، فصل هفتم: اما در سرزمین کربلا، فصل هشتم: شب عاشورا، فصل نهم روز عاشورا، فصل دهم: وداع امام حسین (ع) با فرزندان بیمار خود، فصل یازدهم: یورش به خیمیه ها برای غارت اموال زنان، فصل دوازدهم: شهر کوفه، فصل سیزدهم: سخرانی زینب در کوفه، فصل چهارده: دارالاماره، فصل پانزدهم: کوچ اهل بیت به شام، فصل شانزدهم: علت خطبه خوانی زینب (س) در مجلس یزید، فصل هفدهم: فرزندان پیامبر در خرابه شام، فصل هجدهم: روز اربعین، فصل نوزدهم: پاره‌ای از روایات نقل شده از حضرت زینب (س)، فصل بیستم: وفات حضرت زینب (س)

این کتاب با ۴۰۲ صفحه، شمارگان هزار و قیمت ۲۶۰ هزار تومان عرضه شده است.

* کتاب «خون هایش»: روایت اول شخص همیشه جزو مؤثرترین نوع روایت هاست. به خصوص که آن از زبان بزرگان مؤثر در یک واقعه باشد. خون‌هایش روایتی است درباره ی کربلا و امام حسین از زبان حضرت زینب.نویسنده واقعه را به صورت داستانی از زبان عقیله العرب بیان داشته و در تلاش بوده که مخاطب از نثری روان به محتوایی غنی دست پیدا کند. این کتاب ۷ محور اصلی دارد: قبل از واقعه عاشورا، شهادت سید الشهدا (ع) در ظهر عاشورا، خیمه سوزان در عصر عاشورابازگشت کاروان اسرا به کوفه، کاروان اسرا در راه شام، حضور اسرا در کاخ یزید، دوران پس از امام حسین (ع) است.

این کتاب با ۸۳ صفحه، شمارگان هزار و قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه شده است.

* کتاب «ارزیابی سوگواره‌های نمایشی»: ارزیابی سوگواری‌های نمایشی به پیدایش و شروع عزاداری در ایران پرداخته است.شروع عزاداری از قرن چهارم هجری در عصر دیلمیان شروع شده و در عصر صفوی به اوج شکوه خود رسید. از آن زمان، پایه‌های سوگواری مذهبی و به تصویر کشیدن حوادث کربلا بنا شد و سوگواری نمایشی یا تغزیه تبدیل به یک سنت مذهبی در ایران شد.

این کتاب نیز با ۲۸۲ صفحه، شمارگان هزار و قیمت ۱۸۰ هزار تومان عرضه شده است.

ارسال نظرات