به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌محمد سعیدی‌آریا شام شهادت امام سجاد (ع) در حرم مطهر بانوی کرامت ضمن بیان اینکه امام معصوم در روایتی فرمودند وقتی خدا برای قومی خیر بخواهد علمای دینی‌شان را زیاد می‌کند و جاهلان در آن جامعه کم می‌شوند، اظهار داشت: وقتی فقیه حرف می‌زند مردم دور او جمع می‌شوند و وقتی جاهل حرف می‌زند شکست می‌خورد و منزوی می‌شود.

حجت الاسلام سعیدی آریا در ادامه رویکرد به علما را در واقع رویکرد به دین دانست و گفت: فقیه از روی نفسانیات حرف نمی‌زند؛ بلکه حکم خدا را از منابع دینی کشف و به مردم بیان می‌کند؛ بنابراین مخالفت با حکم فقیه مخالفت با حکم خدا است.

افزایش جاهلان نشان دهند انحطاط جامعه است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه حضرت در ادامه فرمودند اگر خدا برای قومی شر بخواهد جاهلانشان نسبت به فقها زیادتر می‌شود و وقتی جاهل حرف می‌زند مردم دور او جمع می‌شوند، گفت: بنابراین اگر در جامعه‌ای مردم دور جاهلان جمع شدند نشان‌دهنده این است که جامعه دچار شر شده و انحطاط پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه وقتی در جامعه‌ سردمداران و رجال آن جامعه از علما بودند و مردم بیشتر حرف علما را تأیید کردند، معلوم می‌شود جامعه اهل علم است و خداوند نظر خیر به آن جامعه دارد، گفت: ولی وقتی می‌بینیم که مردم حرف جاهلان را تأیید می‌کنند نشان‌دهنده این است که آن جامعه رو به انحطاط است.

حجت الاسلام سعیدی‌آریا اضافه کرد: وقتی می‌بینیم فقیهی مانند شیخ فضل‌الله نوری روی دار رفته معلوم می‌شود که این جامعه رو به شر است و در آن جامعه فقهای زیادی مانند میرزا کوچک‌خان جنگلی هم کشته شد؛ همان‌طور که در جامه عصر عاشورا مردم حرف امام را نشنیدند و به دور امام جمع نشدند؛ ولی بعد از واقعه عاشورا افراد زیادی پشیمان شدند که دیر بود.

جامعه‌ای که می‌گوید نه غزه نه لبنان رو به انحطاط می‌رود

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه رها گذاشتن فقیه و امام، خود ظلم است، گفت: جامعه‌ای که می‌گوید نه غزه نه لبنان و در جواب فقیه نه می‌آورد اگر این افراد در جامعه زیاد شوند آن جامعه رو به انحطاط می‌رود؛ حضرت در ادامه فرمودند ماندگاری و رشد و نمو یک قوم به این است که خداوند میانه‌روی و عفاف را رزقشان قرار دهد.

 وی با بین اینکه شیطان به دنبال این است که غیرت را از جامعه مؤمنین بردارد، گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند اگر به فقیری رسیدی و پول نداشتی اگر در دلت بگذرد کاش داشتم و به او می‌دادم خدا به‌اندازه همان مقداری که اگر داشتی می‌دادی برایت ثواب می‌نویسد؛ بنابراین دین می‌خواهد ما نسبت به یکدیگر هم غیرت داشته باشیم.

حجت الاسلام سعیدی‌آریا با تاکید براینکه عوامل متعددی از جمله موسیقی‌های حرام غیرت و همیت دینی را از انسان می‌گیرد، تصریح کرد: رعایت‌نکردن حلال و حرام بی‌غیرتی مالی است و این فساد به‌قدری قدرتمند است که می‌تواند جلوی اثرگذاری هدایت ولی خدا را بگیرد و حتی هدایت خود پیامبر و امام هم در حرام‌خور تأثیر ندارد.

سخنران حرم بانوی کرامت با تاکید براینکه در دین بی غیرتی ممنوع است، افزود: بی غیرتی نسبت به ناموس دشمن است و هدایت پیامران را بی اثر می کند.

باید فقیه در جامعه زیاد شود

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم جامعه را رو به خیر سوق دهیم باید فقیه در جامعه زیاد شود، گفت: اهل‌بیت علیهم السلام به مردم امر کرده‌اند که در حوادث واقعه به روات احادیث که همان فقها هستند مراجعه کنید؛ ولی برخی که شیطان را ولی خود برگزیدند بهانه‌های مختلف آورند که از فقیه نباید پیروی کرد.

حجت الاسلام سعیدی آریا اضافه کرد: بعضی ها می گویند نباید از ولی فقیه تقلید کرد چراکه معصوم نیست و طبق نظر خود باید عمل کرد؛ در پاسخ باید گفت آنها نیز معصوم نیستند و نباید از خودشان تقلید کنند؛ کسانی که ولایت شیطان را پذیرفتند، ذهنشان ظرفیت پذیرش حرف های شیطان را دارد.