۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۷۶۲۵۸۰
اسماعیلی:

دولت جدید حرمت اهل فرهنگ را نگه دارد

دولت جدید حرمت اهل فرهنگ را نگه دارد
دبیر سابق جشنواره شعر فجر گفت: حفظ حُرمت اهالی فرهنگ و ایجاد آرامش و امنیت خاطر برای اهالی فکر و فرهنگ برای خلق و آفرینش آثار ادبی و هنری می‌تواند نخستین اقدام دولت جدید برای تسهیل امور اهل قلم باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رضا اسماعیلی، شاعر، موسس جایزه ادبی مرحوم طاهره صفارزاده و عضو شورای سیاستگذاری و کمیته علمی کتاب سال عاشورا در گفت‌وگویی اظهار داشت: فرهنگ فضیلتی است که سعادت و رستگاری جامعه در گرو توجه مطلوب و شایسته به آن است. این فرهنگ است که حاکمیت «خرد جمعی» را تضمین می کند. انقلاب ما نیز پیش و بیش از هر چیز یک انقلاب فرهنگی است. از این منظر، فرهنگ باید در راس امور باشد و سیاست تابعی از فرهنگ. چرا که به تجربه ثابت شده که حاکمیت و سیطره سیاست بر فرهنگ آسیب‌زاست.

این شاعر که در پاسخ به سئوال «به نظر شما نخستین اقدام دولت جدید برای تسهیل امور اهل قلم چه چیزی می‌تواند باشد؟» سخن می‌گفت:‌ افزود:‌ با به حاشیه راندن فرهنگ، کرامت‌ها و ارزش‌های انسانی به حاشیه می‌رود و جامعه در چنبره بی‌هویتی گرفتار می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد:‌ با عنایت به مقدمه‌ای که گفته شد، در پاسخ این سوال که «نخستین اقدام دولت جدید برای تسهیل امور اهل قلم چه چیزی می‌تواند باشد؟»، به صورت مُختصر و مفید می‌توان گفت:

اگر این مهم در دولت جدید محقق شود، بسیاری از مشکلات جامعه فرهنگی خود به خود حل می شود. تحقق این مهم، با بازبینی و اصلاح قوانین و رفع موانع دست و پاگیر در حوزه فرهنگ امکان پذیر است. شایسته است دولت قبل از تصویب هر گونه قانونی در حوزه فرهنگ، با اهالی فرهنگ و هنر به مشاوره بنشیند و نظر آنان را جویا شود.

این برگزیده جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: هر دولتی برای تقویت وحدت ملی و ایجاد انسجام اجتماعی، قبل از هر چیز باید «بازسازی» فرهنگی را وجهه همت خویش قرار دهد. هیچ دولتی بدون برخورداری از یک «وجهه فرهنگی» نمی‌تواند در پیشیرد اهداف خود موفق باشد. دولت جدید نیز می‌تواند با طراحی راهبردهای فرهنگی سازنده و تعامل پیوسته با اهالی فرهنگ، بسترهای مناسب را برای ترمیم و بازسازی فرهنگی جامعه فراهم کند.

اسماعیلی در پایان گفت:‌ پیش زمینه اصلاح «سبک زندگی» نیز فعال کردن ظرفیت‌های فرهنگی است و لازمه به فعلیت در آوردن ظرفیت‌های فرهنگی، استفاده هوشمندانه از «خرد جمعی» که امیدوارم اینچنین باشد.

ارسال نظرات