۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۷۶۳۰۵۹
سخنگوی نیروهای مسلح عراق:

به مراحل خوبی برای پایان مأموریت ائتلاف رسیده‌ایم

به مراحل خوبی برای پایان مأموریت ائتلاف رسیده‌ایم
سخنگوی فرماندهی‌کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد: به مراحل خوبی برای پایان‌دادن به مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی به‌سرکردگی آمریکا در عراق رسیده‌ایم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی‌کل نیروهای مسلح عراق طی سخنانی اعلام کرد که دولت این کشور به‌شکل قابل‌توجهی موفق شده است هدف قراردادن پایگاه‌های نظامی عراقی را که در آن مستشاران ائتلاف بین‌المللی حضور دارند، محدود کند.

وی افزود: کمیته‌های مذاکره‌کننده به مراحل خوبی در موضوع انتقال مأموریت ائتلاف بین‌المللی رسیده‌اند و دولت عراق طی دوره گذشته توانسته است به‌شکل دقیق برای محدود کردن هدف قراردادن پایگاه‌های نظامی عراقی که در آن، نیروها و مستشاران ائتلاف بین‌المللی حضور دارند، کار کند.

سخنگوی نیروهای مسلح عراق تأکید کرد: بیانیه‌ای که بعد از حمله اخیر به حشد شعبی در جرف النصر صادر شد، بیانیه‌ای روشن و دقیق درباره آنچه در حال رخ‌دادن است و اتفاقی که افتاد، بود.

یحیی رسول تصریح کرد: ما زمانی که با آمریکا تعامل می‌کنیم توافقنامه‌های امنیتی نظامی داریم و کمیته‌های مذاکره به مراحل خوبی در مسئله انتقال (پایان) مأموریت ائتلاف بین‌المللی رسیده‌اند، تا عراق روابط خوبی با ایالات متحده داشته باشد.

چند ماه قبل «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در سفر به آمریکا اعلام کرد که با دولت این کشور، کار کمیته نظامی عالی بین عراق و ائتلاف بین‌المللی را که هدف آن رسیدن به یک جدول زمانی برای پایان مأموریت ائتلاف در عراق و انتقال این مأموریت به مرحله روابط دوجانبه با کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی است، مورد بررسی قرار داده است.

هفته گذشته در پی حمله هوایی آمریکا به نیروهای حشد شعبی در جرف النصر واقع در استان بابل که با شهادت چند تن از این نیروها همراه بود، یحیی رسول با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این یک جنایت فجیع و تجاوز آشکاری است که به‌وسیله جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی صورت گرفته است.

وی افزود: علی‌رغم همه تلاش‌های صورت‌گرفته از طریق روزنه‌های سیاسی و دیپلماتیک و تلاش‌ کمیته‌ فنی عالی نظامی و رسیدن به مراحل پیشرفته برای پایان دادن به مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق با هدف انتقال به یک روابط امنیتی دوجانبه مبتنی بر احترام متقابل که پذیرش حاکمیت عراق را به‌همراه دارد، این نیروها پس از هدف قرار دادن مواضع عراقی متعلق به دستگاه‌های امنیتی به‌وسیله چند جنگنده از ورای مرزها، مرتکب جنایت فجیع و تجاوز آشکاری شدند.

سرتیپ رسول گفت: ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش در چارچوب یک مأموریت خاص و برای یک دشمن مشترکِ مورد توافق، در عراق حضور دارند، چنین حملاتی نشان‌دهنده نقض جدی این مأموریت است. عراق، اقدامات قانونی و دیپلماتیک مناسب را انجام خواهد داد و تضمین می‌کنیم که حق این شهیدان محفوظ خواهد ماند، مسئولین این حمله باید پاسخگو باشند.

ارسال نظرات